°5 'Motto voor 2001 is verder versterken van onze thuismarkten' 01 P0PIA 2000: Werkdruk bij lokale banken is afgenomen Medewerker Waardeplan eenmalig op groepsniveau 2 0 0 1 Smits op nieuwjaarsbijeenkomsten Rabobank Nederland: Time-out voor DG Bank en Rabobank Groep Berisping RCC voor hypotheekadvertentie Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 938 Week 1 Vrijdag 5 januari Marktbewerking&Communicatie Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 'Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomaikfm.rn.interne media Bezorging: (040) 219 55 55 "Het verder versterken van onze thuismarkten is het motto voor 2001. Dat is de basis voor onze Europese ambities", aldus hoofddirectievoorzitter Hans Smits deze week op de nieuwjaarsbijeenkomsten van Rabobank Nederland in Utrecht en Eindhoven. Speerpunten voor dit jaar zijn commu nicatie, Progress, ondernemerschap en leiderschap. Andere uitdagingen vormen kostenverlaging en het ledenprogramma. Smits wil de interne en externe communicatie op een hoger plan brengen. "We hebben schoonheidsfoutjes gemaakt, zoals bij de kranten berichten over Progress en de advertentie met de lagere hypotheektarieven." Op het gebied van interne communi catie komen er dit jaar nieu we initiatieven. In de externe positionering ziet de hoofddi rectievoorzitter als belang rijkste aandachtspunten le- denbeleid en -programma en het onderscheidend vermo gen van de Rabobank. Over Progress meldde Smits dat de eerste resultaten zicht baar zijn. Verder gaan mini maal twintig projecten in het tweede kwartaal van 2001 van start. "Buitengewoon belangrijk is dat het streven naar meer klantwaarde en meer omzet voortaan onlos makelijk verbonden is met kostenverlaging." Met zijn derde speerpunt, het tonen van ondernemer schap, doelt hij op het beter inzetten van het persoonlijk adviesbankieren bij een aan tal zaken: meer cross-selling en een grotere productenaf- name door bestaande klanten en de ontwikkeling van nieu we producten en pakketten. Positief is Smits over de ont wikkelingen rond employ- ment benefits voor het mid den- en kleinbedrijf. Het eer ste pakket 'Werk en Gezond heid' wordt binnenkort geïn troduceerd en in maart volgt 'Werk en Waardering'. De hoofddirectievoorzitter zei verder dat leiderschap dit jaar van groot belang is bij on- Hans Smits: "Communicatie op hoger plan brengen.' der meer bovenlokale samen werkingen en fusies en de introductie van het ledenpro gramma. Maar ook bij de komst van een nieuw bestu ringsmodel voor het binnen lands bankbedrijf speelt lei derschap een rol. Over 2000 was de Rabo- bank-topman tevreden. Een paar - voorlopige - cijfers: DG Bank en Rabobank Groep hebben een time-out afgesproken over de voorge nomen participatie van DG Bank in Rabo Securities. "Dit houdt verband met de interne ontwikkelingen bin nen de Duitse coöperatieve financiële sector", aldus pers woordvoerder Jan Dost van Corporate Communicatie in een reactie op vragen van het Financieele Dagblad. "DG Bank heeft nu alle tijd nodig om zich te beraden op de eigen toekomst daarbinnen. De voorzitters van de drie Duitse centrale coöperatieve banken - DG Bank, WGZ en GZ - starten deze maand gesprekken om te kijken of er tot vormen van onderlinge samenwerking kan worden gekomen. Wij wachten deze ontwikkelingen af." Het Medewerker Waardeplan wordt dit jaar eenmalig gebaseerd op een- trale doelstellin- gen van de Rabobank Groep. Afhankelijk van het behalen daarvan krijgen medewer kers van lokale banken, Rabobank Nederland, Rabo- facet en De Lage Landen in maart 2002 een bedrag van 500, 750 of 1.000 euro. Bekeken wordt hoe de lokale component van een resultaatsuitkering vanaf vol gend jaar alsnog kan worden geïntroduceerd. Een uitge breider bericht over het Medewerker Waardeplan is gisteren op het RaboWeb gepubliceerd. Medewerkers van lokale banken ervaren minder werk druk dan in 1999. Dit blijkt uit de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA) 2000. Verder zijn ze kostenbewuster geworden. Het aantal medewerkers dat vindt dat er goed op de wensen van de klant wordt inge speeld, is gedaald. Voor het jaarlijkse POPIA- onderzoek zijn 2.400 mede werkers van lokale banken en Rabobank Nederland schriftelijk ondervraagd. In tegenstelling tot andere jaren werden dit keer alleen vragen gesteld over het arbeidsklimaat. De uitkomsten van POPIA 2000 voor lokale banken zijn over het algemeen positief. De tevredenheid over de ont wikkelingsinvestering blijft onverminderd hoog, al zijn de medewerkers minder te spreken over de loopbaanbe geleiding. Binnen Rabobank Nederland is het oordeel bij Rabobank International over doelmatigheid, kwaliteitsge richtheid, werkdruk en toe komstverwachting verbeterd. Het hoogst scorende onder deel bij Rabobank Nederland - arbeidsmotivatie - neemt de laatste jaren af. Opvallend is dat zowel medewerkers van lokale ban ken als medewerkers van Rabobank Nederland vinden dat ze bij een andere bankin stelling meer kunnen verdie nen. Bij een andere organisa tie denken zij voor een soort gelijke baan ook betere secundaire arbeidsvoorwaar den te krijgen. De Popia- onderzoekers denken dat de eigen Rabobank-CAO hierin verandering kan brengen. Een management summary met bijlage van POPIA 2000 staat op het RaboWeb, op alle segmentsites, kolom Per soonlijk, Medewerker, Mede- werkersonderzoek. Het identiteitsonderzoek wordt medio dit jaar in een andere vorm gehouden. een record van 3,2 miljoen effectenorders, een stijging van de provisiebaten met 15% en van het kredietbe- drijf met 11%. Een kleinere groei, 6%, was er voor de toevertrouwde middelen. De premie-omzet verzekeren ging omhoog met ruim 12%. Smits: "Een meer dan uit stekend financieel jaar. In 2001 gaat het wat mij betreft nog beter." De berisping van de Recla me Code Commissie (RCC) voor de hypotheekadverten tie verraste segmentmanager Jan Smits niet echt. "Als je je anders profileert, roept dat reacties op." De Hypothekers Associatie vond de in de advertentie genoemde prijs van de hypo theek en de maandlasten onvolledig en misleidend. De RCC onderschreef de klacht, omdat de premie voor een levensverzekering bij een spaarhypotheek buiten be schouwing is gelaten en niet is vermeld dat het actietarief alleen geldt met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Bij een volgende advertentie campagne wordt rekening gehouden met de uitspraak van de RCC en zal worden aangegeven dat de tarieven gelden voor financieringen met NHG. De actieperiode is verlengd tot tenminste 1 april. De afslag voor de spaarhypotheken is nu 0,1%.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2001 | | pagina 1