Implementatie: Het juiste product op het juiste moment bij de bank Ik wil partner van de bank zijn' 'Er wordt gekeken naar het grotere geheel' De Programma-manager: vertaler van beleid "Er is straks nog maar één bottleneck" Verandermanager Wilma Broeseliske: Voorschoten-Wassenaar over aanpak Verandermanager Implementatie voert de regie over alle zaken die Rabobank Nederland de lokale banken aangebiedt. Bij de lokale invoering van Distributie 2000plus speelt de eenheid dus een cruciale rol. "Banken mogen van ons producten en diensten van hoge kwaliteit verwachten", zegt hoofd Implementatie Cees van Tiggelen. 'Gemak, gewin en genot voor de banken'. Zo luidt de doelstelling van Implementa tie. "Daarmee bedoelen we dat we goede producten op een juist moment en in een goede samenhang naar de banken willen brengen", licht Van Tiggelen toe. Dit zal de banken als muziek in de oren klinken. Het is immers nog maar kort geleden dat vanuit verschil lende hoeken en via diverse kanalen allerlei processen en systemen naar de banken werden gestuurd. De onder linge samenhang ontbrak vaak en het beoogde resul taat was meestal onduidelijk. Van Tiggelen: "Tot voor kort hadden we te maken met ruim vierhonderd bottle necks. Rabobank Nederland ontwikkelde wat en vervol gens ging het door al die fles senhalzen naar de banken. Ineffectief en inefficiënt." In de nieuwe situatie is er nog maar één bottleneck. En dat is Implementatie. "Even tuele knelpunten worden bij ons uit het product gedestil leerd", legt Van Tiggelen uit, "zodat de banken een kant en klaar product krijgen aan geboden, dat makkelijk toe pasbaar is, eenvoudig is in te voeren en een hoge toege voegde waarde heeft. Een 4 Het symbool van Implemen tatie: Twee werelden bij el kaar brengen nieuw product wordt niet meer over alle banken 'uitge rold'. Individuele banken starten pas met een program ma als ze er helemaal klaar voor zijn." Voor de banken is de Verandermanager van Imple mentatie de belangrijkste contactpersoon. Die kent alle programma's en is op de hoogte van de lokale situatie. Met operationele vragen kunnen banken terecht bij het Kenniscentrum Markt- management. Wilma Broeseliske is één van de dertig veranderma- nagers. Ze begeleidt zestien lokale banken bij de invoering van Distributie 2000plus. "Programma's zitten in mijn koffer", zegt Broeseliske, "Maar ik ben geen 'programma brenger'. Wel ondersteun ik het managementteam bij de invoering van het beleid." Wilma Broeseliske: 'Ik verander niemand' Broeseliske vindt zichzelf géén vertegenwoordigster van Rabobank Nederland: "Integendeel, ik wil partner van de banken zijn en hoop dat zij mij ook zo zien." Broeseliske zegt bewust 'hoop', want ze merkt dat een aantal banken sceptisch is. "Mijn woorden vinden ze mooi, maar ze hebben voor al behoefte aan daden. De uitdaging is om het vertrou wen te winnen." Hoewel haar functieom schrijving anders doet ver moeden is Broeseliske geen veranderaar. "Ik verander niemand. Managers moeten zelf de noodzaak tot veran dering gaan voelen. Daartoe verdiep ik me eerst in de bank. Vervolgens leg ik uit wat ik voor hen kan beteke nen en toets of dat voldoet aan hun verwachtingen." Als dat zo is, wordt de vol gende stap gezet. Aan de hand van het beleidsplan van de bank wordt bekeken of er wat veranderd moet worden en zo ja hoe dat het beste kan gebeuren. Tenslotte maken de bank en de Verandermanager duide lijke afspraken in de vorm van een contract. Broeseliske: "Zo weten we van elkaar waar we aan toe zijn en kunnen we elkaar erop aanspreken als afspra ken niet worden nageko men. Overigens staan de meeste banken niet afwij zend tegenover de verande ringen. Ze zien zelf ook in dat de huidige klant hoge eisen stelt aan zijn financiële dienstverlener." Banken werken op dit moment met hun Verandermanager aan de lokale invulling van Distributie 2000plus. "Een ver frissende ervaring", zegt Caspert van der Wel, commercieel manager Bedrijven bij de bank Voorschoten-Wassenaar. "Er wordt eindelijk gekeken naar het grotere geheel." Voorschoten-Wassenaar is volop bezig met het veran deren van de organisatie. Van der Wel: "We willen onze dienstverlening verder pro fessionaliseren. Dat moet ertoe leiden dat de we straks de juiste aandacht geven aan de juiste klant." De manager is verheugd dat Rabobank Nederland met kwaliteitsprogramma's komt. "Maar de meest kriti sche succesfactor in dit pro ces zijn de medewerkers", stelt Van der Wel. "Die moe ten achter het gekozen be leid staan, anders werkt het niet. Bij ons wordt de veran dering nog niet door alle medewerkers gedragen. Een deel vraagt zich bijvoor beeld af waarom we moeten stoppen met kashandelingen aan de balie. We moeten dus meer investeren in het voor lichten en de attitudeveran dering van het personeel." De eerste contacten met de Verandermanager sterken Van der Wel in zijn overtui ging dat bovenstaande wel zal lukken. "Prettig is dat de Verandermanager vooral kijkt naar het grotere geheel. Waar staan we als bank? Waar willen we naar toe? En hoe moeten we dat verwe zenlijken gegeven de lokale situatie en de wensen van de klant? Als je de zaken zo benadert, wordt ineens heel duidelijk waarom we met kashandelingen stoppen. Veranderingen gaan ge paard met een beetje pijn. Maar als we meer ruimte kunnen creëren om onze verkoopkracht te vergroten, levert ons dat uiteindelijk meer tevreden en loyale klanten op. En dan is veran deren heel leuk." Voor de lokale invoering van Distributie 2000plus wordt op dit moment een aantal programma's ontwikkeld. Deze worden mede opgesteld door de Programma-managers van Implementatie. "Programma-managers ge ven het in Distributie 2000- plus geformuleerde beleid handen en voeten", licht Rob van den Aker van Implemen tatie toe. "Ze zorgen ervoor dat het programma hoge kwaliteit heeft, eenvoudig is in te voeren en past binnen een groter geheel." Banken bepalen zelf of ze een programma invoeren. "Maar", benadrukt Van den Aker, "programma's sluiten volledig aan bij het beleid waar we met z'n allen voor hebben gekozen. In dat opzicht is er dus geen onbe perkte vrijheid. We zullen banken aanspreken op deel name." Toch is het volgens Van den Aker niet zo dat de banken een verplichting krij gen opgelegd. "Integendeel. Banken zijn onze gelijken. Ze moeten ons erop aanspreken als ze vinden dat wij geen kwaliteitsproduct leveren. Programma's kun je overi gens goed vergelijken met verbetervoorstellen van Pro- gress. Ook daar wordt eerst aansluiting gezocht met het beleid, voordat een voorstel wordt uitgewerkt. Het invoe ren van zo'n voorstel is ver volgens een logische stap." Informatie over program ma's is beschikbaar bij de Verandermanager.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2