<fj>« Distributie 2000plus: Van woorden naar daden Klant bepaalt hoe bank eruit ziet De bedienings concepten 'Meeste kantoren hebben geen contant geld meer' Speciale uitgave over'Distributie 2000plus' 01-11-2000 Altena-Biesbosch voert nieuw distributiebeleid in Rabokrant Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 «Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomaihfm.rn.interne media@rn.rabobank.nl Bezorging: (040) 219 55 55 Hoe vult de Rabobank het toekomstige klantcontact in? Dat staat centraal in het plan Distributie 2000plus, dat vorig jaar is vastgesteld. Er staat onder meer in dat de loka le banken zich meer moeten concentreren op advies en ver koop. Na één jaar zijn die woorden op weg naar daden. Een aantal banken dat be zig is met Distributie 2000- plus heeft haar verkoopresul taten weten te verdubbelen. "Maar landelijk gezien doen banken nog steeds te veel transacties, service en admi nistratief werk", stelt Harrie Broeksteeg, hoofd Bedienings concepten. "In vergelijking met andere grote organisaties is onze kosten/baten verhou ding daardoor niet zo best. Het lijkt erop dat klanten voor standaardtransacties bij ons komen en voor advies naar andere banken gaan." Distributie 2000plus moet daarin verandering brengen. Broeksteeg: "Bij het concept Zelfbediening is het doel om volumegroei te bereiken door innovatie. Rabobank Neder land moet bijvoorbeeld ver- Hef mini advieskantoor te Makkinga Hoe een kantoor er precies uit gaat zien, wordt bepaald door de klant. "Zijn gedrag en behoeftes zijn bepalend voor de vorm", legt hoofd Bediening Klaas van der Laan uit. "Bij het concept Bediening kun je denken aan (mini-) advieskantoren, servi cepunten en Raboshops. Deze aantrekkelijke gebou wen moeten daar zijn geves tigd waar de klant vaak komt, bijvoorbeeld in win kelcentra. En de drempel ervan moet worden verlaagd. Zodat men niet zegt 'Ik moet naar de bank', maar spreekt van 'Ik ga naar de bank'. Verschillende bedieningsconcepten in het kantoor te Wolvega De Rabobankkantoren gaan er in de toekomst anders uit zien. Voor het bedieningsconcept Bediening komen er aantrek kelijke kantoren waar bankzaken snel en gemakkelijk geregeld kunnen worden. Voor het concept Advies komen er kantoor panden met meer luxe in de periferie van het werkgebied. der invulling geven aan de virtuele bank. En de banken moeten de klanten wijzen op de mogelijkheden. Ook bij invulling van het concept Bediening moeten lokale banken en Rabobank Neder land samenwerken. Zo is Rabobank Nederland bezig met het standaardiseren, uni formeren, centraliseren en zo mogelijk automatiseren van de processen. Van banken wordt verwacht dat ze bereid zijn in die slag mee te gaan." Om Bediening een succes te maken moet de drempel van de bank lager worden. "Klan ten willen producten die bij Bediening horen snel en mak kelijk afnemen. Daarop moe ten we de bank dus inrichten. Het moet een open omgeving zijn waarin de klant makke lijk binnenkomt, zich prettig voelt en waarin voldoende informatie voorhanden is", zegt Broeksteeg. De invulling van dit concept heeft grote consequenties. Maar als het er staat, bespaart het ƒ300 mil joen en is er personeelsreduc tie van 10%. Dat laatste ge beurt door natuurlijk verloop. Het bedieningsconcept Ad vies moet nog definitief wor den vastgesteld. Maar duide lijk is dat de kwaliteit van het advies omhoog moet, wil de Rabobank een succesvolle stretch naar de bovenkant van de particuliere en zakelij ke markt maken. Meer informatie staat in de samenvatting van Distribu tie 2000plus op alle segment sites in de kolom Informatie, Beleid en organisatie. Distributie 2000plus onderscheidt drie bedie ningsconcepten, toegesne den op drie deelmarkten. Zelfbediening: routine matige zaken die klanten zelf kunnen regelen via directe kanalen. De Virtu ele Rabobank is hier een uitwerking van. Uitdagingen: volume groei in afzet producten onder bestaande klanten en blijvende innovatie. Bediening: advies- en verkoopactiviteiten van Cliënten Advies en een deel van de activiteiten van Financieel Advies en Bedrijven. 'Snelle' pro ducten zoals een spaarre kening openen of het afsluiten van een verzeke ring. Uitdagingen: standaar disatie, uniformiteit, ver koopeffectiviteit en wink elformules. Advies: complexe dienst verlening met maatwer koplossingen voor het grootste deel van Finan cieel Advies, Huis Hy potheekadvies en Bedrij ven. Uitdaging: advieskwali teit omhoog. Verder geldt dat de gebou wen een hoge mate van uni formiteit kennen. Dat ver groot de herkenbaarheid en geeft de mogelijkheid te pro fiteren van schaalvoordelen." Voor het concept Advies geldt dat daarvoor luxe gebouwen met veel parkeermogelijkhe- den aan de rand van de stad worden gebouwd. Banken die willen onder zoeken welke kantoorgebou wen in hun werkgebied pas sen, kunnen gebruikmaken van een nieuw hulpmiddel: het Lokaal Distributieplan. Informatie hierover is beschik baar bij de Verandermanager. Rabobank Altena-Biesbosch is voortaan 'uw persoonlijke adviesbank bij u thuis'. Dat staat althans op de klanten brochure die de bank uit bracht naar aanleiding van het nieuwe distributiebeleid. De Noord-Brabantse bank wil een persoonlijke advies- bank worden. Dat betekent zoveel mogelijk aanwezig zijn in het werkgebied, kos ten besparen en de veiligheid van de medewerkers waar borgen. Projectleider Distri butie Leo Geerts: "Concreet sturen we meer op directe kanalen, is er geen contant geld meer in de meeste kan toren en hebben we de ope ningstijden van zes kantoren teruggebracht. De uitgangs punten zijn eerst getoetst bij de leden. Ze hadden er begrip voor, maar vroegen aandacht voor de ouderen. Dat doen we nu met inloop- en service-uren en knoppen- en Internetcursussen." De externe communicatie over het nieuwe beleid begon pas toen de medewerkers zich er klaar voor voelden. Via informatie-avonden, draagvlaksessies en commu nicatie-trainingen is het per soneel voorbereid. De klan ten tenslotte reageerden rus tig op de wijzigingen. Er kwamen maar een paar klachten, waarvan de meeste gingen over het verdwijnen van de geldautomaat in de plaats waar ook een kantoor wordt gesloten. Na overleg is besloten deze gea nog twee jaar te handhaven.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1