20 IO Rabobank opent aanval op hypotheekbemiddelaars Communicatiesite maandag in de lucht Museumbezoek met Europas loopt terug 2 0 0 0 Loko Spaarprogramma wordt afgebouwd Model uitwisseling beleggingsadviseurs Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 928 Week 42 Vrijdag 20 oktober Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: lnterne_media fu@comm_ab_01 @wab Bezorging: (040) 219 55 5f De Rabobank gaat dit najaar op de hypothekenmarkt de strijd aan met de 'onafhankelijke' hypotheekbemiddelaars. Daartoe worden de tarieven van alle hypotheekproducten vanaf maandag 23 oktober verlaagd. Zowel de pers als de lokale banken worden hierover vandaag nader geïnfor meerd. De nieuwe tarieven wor den in de namiddag via een Rabokrantbericht en de circulaire 16/873 'Advies rente- en provisietarieven (12)' op het RaboWeb ge communiceerd. Met de soms forse verla ging van de tarieven wordt het startsein gegeven voor het najaarsoffensief Hypo theken, dat dinsdag begint. Doel van deze campagne is om het marktaandeel voor woninghypotheken weer op te krikken. Banken die materialen hebben besteld, kunnen deze aan het begin van week 43 verwachten. Voor de actie komen begin volgende week beschikbaar een redactionele tekst, gea-regels en een tekst voor het rekeningafschrift. Meer informatie over het najaarsoffensief komt in het Rabokrantbericht van van middag. De campagne De Virtuele Bank gaat maandag zijn tweede week in met full colour advertenties over twee pagina's in landelijke dagbladen. In de advertentie wordt de Rabox® genoemd, waarvan de verkoop volgende week start. Na deze adver tentie worden onder meer advertenties met de afbeeldingen uit de abri's geplaatst in de dagbla den. Zo'n 80% van de banken ondersteunt de campagne lokaal met onder meer advertenties. Maandag is de Communicatiesite op het RaboWeb te benaderen, via Bedrijfsvoering, Informatie. De site bestaat uit een aantal rubrieken, die de komende weken allemaal worden gevuld. Doel van het elektronische hulpmiddel is het ondersteunen van lokale medewerkers die zich bezig houden met communicatie bij de invulling van hun dage lijkse werk. Het initiatief voor de Com municatiesite komt voort uit een behoeftenonderzoek bij lokale banken in opdracht van Marktbewerking en Communicatie RNAB. Op de site is informatie te vinden over onder meer contacten Het aantal klanten dat profiteert van de korting die de Europas geeft bij een museumbezoek loopt terug. Vorig jaar bezochten nog 550.000 Europasbezitters een museum. In de eerste helft van dit jaar is dat zo'n tien procent min der. "Hoog tijd dat we de klant nog beter wijzen op de unieke voordelen van de Europas", reageert Bert van Wanrooij van PR en Sponsoring. De afname heeft deels te maken met het feit dat Europasbezitters nu 50 pro cent korting krijgen op museumbezoek. Vorig jaar was het museumbezoek voor deze groep nog gratis. Toen maakte maar tien procent er gebruik van. Van Wanrooij: "Door meer communicatie hoopten we - ondanks de nieuwe regeling - meer men sen naar het museum te krij gen. Helaas is dat nog on voldoende gelukt. Wij, Rabo bank Nederland én de loka le banken, zullen de klant dus meer moeten wijzen op de voordelen van de pas." Vanaf 2 november komt er op het rekeningoverzicht van de creditcard een zin over de museumkortingsre geling van de Europas en informatie over de Stichting Museumjaarkaart op de Rabobanksite. Lokale ban ken ontvangen stickers, pos ters, advertenties en gratis ansichtkaarten over de kor tingsregeling. "Lokaal inhaken kan door de advertentie te plaatsen of door een regel op het reke ningafschrift op te nemen", adviseert Van Wanrooij. "Daarnaast kunnen banken lokaal gaan samenwerken met musea. Daar staat een aantrekkelijke bonus tegen over. Een van de banken die hiervan onlangs gebruik maakte is Rabobank Heeren veen. De bank werd hoofd sponsor van het museum Willem van Haren. De bank Heerenveen staat vermeld op alle uitingen van het museum en kan er boven dien activiteiten voor rela ties organiseren. Het muse um krijgt een geldbedrag om het bezoek te stimuleren. Meer informatie over sa menwerking met musea staat op het RaboWeb, ko lom Persoonlijk, Organisa tie, PR en Sponsoring, Mu seumjaarkaart. met de pers, bovenlokale samenwerking, omgaan met relatiegeschenken en het op stellen van een lokaal com municatieplan. Ook kunnen medewerkers met elkaar dis cussiëren. In de lege rubrie ken staat wanneer ze worden gevuld. Binnenkort zijn de jaarplanner voor 2001 en een integrale visie van Rabobank Nederland op communicatie en marktbewerking al be schikbaar. Het nieuwe infor matiekanaal staat op de site van Bedrijfsvoering, kolom Informatie. De integrale communicatie visie en de lokale doorver taling daarvan staan ook cen traal op de eerste landelijke Dag van de Communicatie. Deze wordt op 15 december gehouden voor communica tiemedewerkers van banken, die deels ook worden betrok- Rabobank Nederland stopt per 1 januari 2002 de centrale ondersteuning voor het Loko Spaarpro gramma in alle spaargebie- den. Onvoldoende draag vlak en investeringsbereid heid van de diverse partijen liggen ten grondslag aan de stopzetting. Per spaarge- bied wordt bekeken of men verder gaat met een ander loyaliteitsprogramma. Het Loko Spaarprogram ma wordt op een klantvrien delijke wijze afgebouwd. Dit betekent dat de spaar der altijd de opgebouwde waarde van de gespaarde Loko's vergoed krijgt. Meer informatie over de afbouw staat in een persbericht en in een overzicht met vragen en antwoorden. Deze staan op het RaboWeb, Infor matie, Doelgroepen, MKB, Marktbewerking, Markt bewerkingspakketten ken bij de voorbereidingen. De bijeenkomst is de eerste in een reeks ontmoetingen tus sen Rabobank Nederland AB en lokale banken, met als doelstelling de gezamenlijke realisatie van communica tiedoelen. Een uitnodiging over de dag gaat half novem ber de deur uit. Banken die nog niet be schikken over drie DSI-ge- certificeerde beleggingsadvi seurs voor het AGRE-2 niveau, kunnen binnenkort gebruikmaken van een uit wisselingsproject voor beleg gingsadviseurs. Capabel, het capaciteitsbedrijf van Rabo bank Nederland AB, legt op dit moment de laatste hand aan een werkmodel hiervoor. Een voorwaarde voor het AGRE-2 niveau - waarbij beleggingsfondsen én indivi duele beleggingsproducten mogen worden verkocht - is dat een lokale bank de be schikking heeft over drie DS1- gecertificeerde beleggingsad viseurs. Een aantal banken dat dit niveau nastreeft, vol doet hier echter niet aan. Uit een inventarisatie is gebleken dat er op organisatieniveau voldoende DSI-gecertificeer- de adviseurs zijn en dat di verse banken bereid zijn be leggingsadviseurs uit te wis selen. Meer informatie over het uitwisselingsproject staat op het RaboWeb, Financieel Advies, Informatie, Produc ten en Diensten, Documen tatie Beleggen, Beleid en Organisatie, HRM, DSI.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1