'Rabobank rijdt virtueel in het geel' Belangstelling voor on line bankieren neemt toe 'Virtuele bank past perfect in groepsbeleid e-commerce' 30-08-2000 Speciale uitgave over 'De Virtuele Rabobank' More Cootjons, programmamanager 'De Virtuele Rabobank': Ook speerpunt directeuren Rabokrant Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 'Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: lnterne_media fu@comm_ab_01 @wab Bezorging: (040) 219 55 55 ABN Amro gaat samenwerken met KPN en de ING Bank en de SNS bank kondigen grootse plannen aan op Internet- gebied. "Maar de Rabobank rijdt virtueel in het geel", stelt Mare Cootjans, manager van het actieprogramma 'De Virtuele Rabobank'. "We waren de eerste bank waar klanten on line konden betalen, sparen en beleggen en deze voorsprong heb ben we nooit meer uit handen gegeven. Met het actie programma gaan we de koppositie verder uitbouwen." Mare Cootjans: 'Alles moet on line kunnen'. Cootjans klink zelfverze kerd. "En dat moet dan ook maar eens. De concurrentie heeft enorme aandacht van de media gekregen. Terwijl ze grotendeels alleen nog maar beloften doen. Wij doen, en dat staat in de erelijst op het RaboWeb, al veel concretere en spannendere dingen. Maar dat is blijkbaar niet bekend." Doelstelling van het actie- Nederland lijkt klaar te zijn voor de virtuele Rabobank. Vorig jaar had 19,7% van de Nederlandse huishoudens een Internetaansluiting, nu is dat 31,2%. Het totaal aantal overschrijvingen en acceptgiro's via Internetbankieren en Telebankieren was eind vorig jaar zo'n 40% tegen 35% eind 1998. Dat blijkt uit de Rabobank Distributiemonitor. Van de 6,8 miljoen Neder landse huishoudens heeft 30% een pc met modem en 20% een pc met modem en Internetaansluiting. Klanten winnen steeds gemakkelijker advies in via Internet en (mobiele) tele foon. Van de Nederlanders staat 29% positief ten op zichte van Internet en 42% ten opzichte van het telefo nische kanaal voor com plexe producten. Van de Rabobankklanten binnen de- programma 'De Virtuele Rabobank' is een virtuele bank met 2,5 miljoen actieve klanten aan het eind van 2002, die perfect samenwerkt met het fysieke kantorennet. De virtuele bank is bereik baar via alle mogelijke mo derne communicatiemidde len en alle producten en dien sten zijn erin verkrijgbaar. Forse investeringen in meer en effectievere communica tie, maar allereerst in het ver der ontwikkelen van het on line bankieren maken deel uit van het actieprogramma. Cootjans: "Alles moet on line kunnen, behalve het verstrek ken van contant geld. De sys temen en processen, de bevei liging en de organisatie wor den daarop aangepast. Verder willen we veel promi nenter dan nu aanwezig zijn op het Internet. Via webverti- sing, maar bijvoorbeeld ook door het openen van virtuele bijkantoren op sites van derden." Hij ziet als belangrijkste taak de verdere verfijning van de on line dienstverlening. Voorbeeld daarvan is het vir tuele hypotheekadviesgesprek, dat sinds kort op de Rabo- banksite mogelijk is. "Drie kwart van zo'n gesprek kan in de virtuele bank", aldus pro grammamanager Cootjans. "En daar waar hij toegevoeg de waarde kan bieden, komt uiteraard de lokale adviseur in beeld. Wanneer we op deze manier de advies- en ver koopkracht van de lokale banken combineren met de power van de virtuele bank zijn we door niemand te ver slaan." Actieprogramma 'De Virtuele Rabobank' Formule: De invulling van het contact tussen klant en bank. Assortiment: Aanbie den van alle producten, diensten en faciliteiten via Internet en (mobiele) tele foon. Marktbewerking Communicatie: Manifesteren als bank die voorop loopt op het gebied van Internet en telefonie én het werven van meer gebruikers van de virtuele bank. lntermediatie: Prominent aanwezig zijn op het Internet. Randvoorwaar den: Investeren in systemen en processen, beveiliging en organisatie (fulfiiment e.d.) 'De Virtuele Rabobank' heeft een eigen plek op het RaboWeb in de kolom Persoonlijk, Organisatie. Te raadplegen zijn onder meer de managementsa menvatting van het actie programma, de volledige resultaten van het interne onderzoek naar directe kanalen en een actuele 'erelijst' van de Virtuele Rabobank. De informatie wordt binnenkort uitge breid. Op de directeuren site wordt één dezer dagen het volledige actie programma geplaatst. 'De Virtuele Rabobank' is tijdens de Werkbijeenkoms ten Directeuren 2000 als één van de drie prioriteiten ge noemd voor de toekomst. Een projectgroep van vier algemeen directeuren houdt zich bezig met dit thema. De projectgroep is na de werkbijeenkomsten gevormd. Leden zijn Gert-Jan de Blij van Zwolle, Jan de Waard van Walcheren-Zuid, Jan van Winkel van Zevenrode en Hans Wesselink van Apel doorn. Deze directeuren zul len de komende tijd zitting nemen in de diverse deelpro- jectgroepen van het actiepro gramma 'De Virtuele Bank'. ze groep vindt 91% Internet een aantrekkelijke optie. Bij complexe diensten, zoals het hypotheekadvies- gesprek, bestaat wel behoef te aan persoonlijk contact. Verder geeft het grootste deel van de ondervraagden aan vertrouwen te hebben in Internet en de telefoon als verkoopkanaal. De verwachting is dat eind 2000 zo'n 40% van de Nederlandse huishoudens on line zal zijn. "De Virtuele Rabobank is een eerste, perfecte stap in het strategische e-commerce beleid van de Rabobank Groep", zegt Internetexpert Hans Derksen, senior e-commerce advi seur van de Hoofddirectie. "We willen Internet in de toe komst gaan gebruiken bij alle hoofdtaken van de bank én de dochterinstellingen met betrekking tot klanten, mede werkers en leveranciers." Derksen initieert de ont wikkeling van een breed- schalige strategie met be trekking tot e-commerce - zaken doen via Internet. Volgens de Internetexpert is de Rabobank de eerste Nederlandse bank die Inter net op deze manier toepast. Het e-commerce beleid kent verschillende onderdelen. "Voor klanten gaat het om uitbreiding van het bankie ren via Internet", licht hij toe. "Medewerkers moeten 24 uur per dag informatie over bijvoorbeeld hun ar beidsvoorwaarden of vakan tiedagen kunnen raadple gen. Tussen sites van leve ranciers en de Rabobank komen directe links. Daar door wordt het bestellen en betalen van onder meer apparatuur voor alle Rabo- banken een stuk eenvoudi ger." Hij geeft twee voorbeelden van e-commerce projecten die op stapel staan: "De ont wikkeling van 'portals' - vir tuele winkelcentra - voor het midden- en kleinbedrijf en de agribusiness. Een ander project heeft te maken met mobiele telefonie. Op het gebied van e-commerce wil len we de leidende bank blij ven in Nederland en één van de meest vooruitstrevende zijn in Europa."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1