i8 08 'Betrek lokale gemeenschap bij zoeken naar alternatieven' RaboConnect zoekt praktijk plaatsen voor trainees Rabobankboek over dynamiek en continuïteit regionale economie 2000 Advies Externe Communicatie over sluiting kantoren in beweging Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 919* Week 33 Vrijdag 18 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: lnterne_media fu@comm_ab_01 @wab Bezorging: (040) 219 55 55 "Overleg tijdig met de lokale gemeenschap over voorge nomen kantoorsluitingen. Betrek de klanten bij het zoeken naar alternatieven. Presenteer niet pats-boem je definitieve oplossing." Dat is het nadrukkelijke advies van Hans Ludo van Mierlo, hoofd In- en Externe Communicatie van Rabo bank Nederland, naar aanleiding van recente ontwikkelin gen rond het sluiten van bijkantoren. "Waar eerst overleg plaatsvond, ontstaat begrip. Gebeurt dat niet, dan ontmoet je weerstand." Bancaire dienstverlening is al lang niet meer alleen aan het bankkantoor gebonden. "Klanten accepteren en waarderen nieuwe technolo gische mogelijkheden sneller dan verwacht", stelt Van Mierlo. "Dat heeft zijn weerslag op het bezoek aan de kantoren. Uit onderzoek onder klanten blijkt dat het gebruik van Internet verder zal toenemen. Slechts een hele kleine minderheid geeft De Rabobank profileren als deskundige en regionaal/ lokaal betrokken organisatie is reden voor de verschijning van het boek 'Regio's in Beweging'. Het is een vervolg op 'Nederland is meer dan de Randstad' uit 1995. De belang rijkste inzichten en ontwikkelingen zijn geactualiseerd. Daarnaast wordt dieper ingegaan op thema's die van belang zijn voor de regionale economie én voor de Rabobank. Het tonen van kennis en belangstelling voor de regio nale economie in al haar facetten sluit naadloos aan op de coöperatieve uitgangs punten en onderscheidt de Rabobank van de concur rentie. "Het boek is een aan leiding om in gesprek te komen met regionaal en lokaal opererende organisa ties en personen. Het schetst trends en achtergronden, legt verbanden en geeft ver klaringen", zegt Willem van der Velden van de Stafgroep Economisch Onderzoek, één van de auteurs van 'Regio's in Beweging'. "Banken kun nen over de thema's van het boek bijvoorbeeld een bij eenkomst organiseren, met één van de auteurs als in leider." 'Regio's in Beweging' is te bestellen via de Raboshop onder nummer 12209. De prijs is 12,50 euro, de bestel- eenheid vijf stuks. Meer in formatie staat op het Rabo- Web, Persoonlijk, Organisa tie, Publicaties. aan met deze ontwikkelin gen niet mee te kunnen." Is een kantoor niet renda bel, dan is sluiting volgens hem een wel erg voor de hand liggende oplossing. "Je kunt als bank ook bezuini gen door het centraliseren van back office werkzaam heden." De vraag moet in zijn ogen niet zijn 'moet een kantoor dicht of open?', maar 'hoe brengen we de service aan de klant op een zo hoog mogelijk niveau?' Van Mierlo: "Dan redeneer je niet alleen vanuit een kan toorsituatie, maar vanuit de totale dienstverlening." Banken krijgen steeds meer verschillende verschij ningsvormen. Voorbeelden zijn een hypotheekshop, een Raboshop in een super markt, een mobiel bank kantoor. Andere voorbeel den zijn het overnemen van de kasfunctie door de lokale middenstand en de adviseur aan huis. "De bank is dank zij de laptop mobiel gewor den en de medewerkers zijn flexibel in hun uren. De tijd is voorbij dat de klant alleen tijdens de officiële openings uren naar de bank kon ko men. Het distributiebeleid is veelvormig geworden en de bank voegt zich naar de wensen van de klant." Van Mierlo vindt het teleurstellend dat het sluiten van kantoren soms leidt tot negatieve berichtgeving in de pers. "Benadruk de uit breiding van de dienstverle ning", adviseert hij lokale banken. "Kantoren kunnen soms dicht omdat er betere alternatieven zijn. Sluiting is dan niet het einde van iets, maar het begin van een nog betere dienstverlening." Een paar jaar geleden zag agrariër en voormalig werktuig bouwkundige Johan Sterken uit de Ommer buurtschap Arriën bij bouwwerkzaamheden gigantische kabelhaspels liggen. Dat bracht hem op het idee voor zijn Terra Care, een bemester die gebruikt kan worden bij extreem natte weersomstandigheden. Het geheim van de Terra Care is een enorme rubberen band met een inhoud van 5,5 kuub. Deze zorgt voor een veel groter contactoppervlak met de bodem, waardoor de bodemdruk van de bemester minder dan 0,5 bar wordt. De band functioneert meteen ook als opslagtank van de mest. Daardoor wordt de mest continu gemixt. De Rabobank Hasselt-Nieuwleusen, waar Sterken lid is, zag toekomst in de uitvinding en hielp hem bij het organiseren van een demonstratie en het leggen van contacten met subsidieverstrekkers. Inmiddels is wereld wijd octrooi voor de Terra Care aangevraagd en deze zomer won Sterken in het Engelse Warwich de tweejaarlijkse Europese prijs voor beste agrarische innovatie. Hij gaf daar bekende merken als Crone en Westfalia het nakijken. RaboConnect, de opvolger van de vroegere Vervangings- dienst, is op zoek naar zo'n veertig praktijkplaatsen bij lokale banken voor financieel adviseurs, beleggingsadvi seurs en assistent-bedrijvenadviseurs in opleiding. De prak tijkperiode omvat gemiddeld zes weken in de maanden oktober, november en december. Banken kunnen sinds 1 juni bij RaboConnect terecht voor tijdelijke adviseurs of medewerkers binnendienst voor de segmenten Financieel Advies, Huis Hypotheek advies en Bedrijven en het onderdeel Beleggingsadvies. RaboConnect werft mede werkers zowel op de interne als de externe arbeidsmarkt. Voor medewerkers zonder Rabobankervaring is een in terne opleiding samengesteld. Dit najaar gaan de opleidin gen van start voor assistent- bedrijvenadviseur, financieel adviseur en beleggingsadvi seur. Het eerste deel van de opleidingen bestaat uit een theorieblok van bijna twee maanden en een beperkt aan tal dagen 'meelopen' bij een lokale bank. Daarna volgt een aaneengesloten praktijk stage van ongeveer vijf weken. De bedoeling is dat de trainees in die periode de helft van hun tijd besteden aan een studie-opdracht en de andere helft werkzaam zijn als adviseur, onder bege leiding van een medewerker van de bank. Meer informatie over Rabo Connect staat op het Rabo- Web, kolom Persoonlijk, Organisatie, Strategie en resultaten. RaboConnect r (073) 657 40 25

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1