o8 'Bankbrede betrokkenheid bij ACE essentieel' II ONDERZOEKNAAR GEBRUIK RABOWEB Directeur Midden-Westland leidt realisatiefase Progress 2 0 0 0 Landelijk uniform transactiebeleid voor alle klanten Rabobank T. 11 ïr Training ACE geeft tips over omgaan met klanten Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 918- Week 32 Vrijdag 11 augustus Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 «Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: lnterne_media fu@comm_ab_01@wab Bezorging: (040) 219 55 55 "We zetten de puntjes op de i van een proces dat al jaren aan de gang is. Transacties die klanten zelf kunnen, gaan ze ook echt zelf doen. Zodat medewerkers zich zo veel moge lijk bezighouden met advisering." Dat is volgens Esther Langerak, segmentmanager Cliënten Advies bij Rabobank Voorne Putten-Oost, de essentie van het implementatiepro gramma ACE. De Zuid-Hollandse bank is één van de pilot- banken voor ACE, dat een landelijk uniform transactiebe leid voor alle klanten gaat realiseren. Klanten van de proefban- ken hebben in de afgelopen weken te maken gekregen met de strakkere regels rondom zelfbediening. Langerak over de ervarin gen: "Meer klanten dan eerst stappen nu naar de geldautomaat. In winkels pinnen vinden ze heel nor maal, maar geld opnemen bij een automaat was om diverse redenen een ander verhaal." Marianne van Rij, medewerkster Geldhan delingen bij de Zuid- Hollandse bank, zag in het begin nogal op tegen ACE. "Mensen naar de geldauto maat verwijzen deed me denken aan klanten wegstu ren. Maar ik heb veel gehad aan de training in het kader van ACE. We kregen bij voorbeeld bruikbare tips over hoe je moet omgaan met klanten die niet willen veranderen of die alleen voor de gezelligheid geld opnemen aan de balie." Bij de pilotbank Nijmegen bleek een deel van de bedrijfsklanten afspraken te hebben over opnames en Klanten gaan door ACE meer transacties zelf doen. Rabobank Eijsden-Gronsveld Heugem is de winnaar van de competitie Reiskoffer 2000. Deze week namen (v.l.n.r.) reis adviseur Charlotte Belleflamme, directeur Huub Kerckhoffs, reisadviseur Irene Gubbels en kantoorhouder Peter Waterval de Reiskoffer-trofee in ontvangst. Rabobank Nederland Reizen let bij de verkiezing op het percentage online boekingen, de procentuele groei van de provisie en het percentage boekingen bij buitencontract touroperators. Omdat er gekeken wordt naar de procentuele groei, maken zowel grote als kleine banken evenveel kans. Doelstelling van de competitie is het verhogen van de efficiency en het serviceniveau bij de reizenverkopende Rabobanken. De Limburgse bank, die in 1999 nog 25ste werd in de competi tie, heeft in juni vorig jaar de reizenverkoop geconcentreerd in een afzonderlijke reizenhoek op het kantoor in Eijsden. Belleflamme en Gubbels hebben de afgelopen maanden flink aan de weg getimmerd met de reizenafdeling en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. stortingen aan de balie, die soms van jaren her dateer den. Segmentmanager Be drijven Mirjam Giesbergen: "Uit oogpunt van rende ment kan dat echt niet meer in de kleinzakelijke markt." Belangrijk is volgens haar dat ACE bankbreed wordt gedragen. "De medewerkers moeten er het nut van inzien, want zij moeten het aan de klant vertellen. Als alle managers en de directie het belang van het beleid benadrukken, scheelt dat natuurlijk een stuk." Franca van Winkel, alge meen directeur van de pilot bank Beesel-Belfeld-Reuver- Tegelen is van mening dat de betrokkenheid van directeu ren bij ACE zelfs essentieel is. "Wij kunnen op het aan gescherpte transactiebeleid worden aangesproken tij dens bijvoorbeeld represen tatieve verplichtingen. Het gaat alle klanten aan. Waar- bij ik een warm pleidooi wil houden voor landelijke stan daardisatie en uniformiteit en het niet te makkelijk maken van uitzonderingen." Meer informatie over ACE, dat vanaf 1 september landelijk wordt ingevoerd, komt binnenkort op het RaboWeb. Implementatie 7 (040) 217 54 51 Medewerkers van lokale banken en Rabobank Neder land kunnen in de weken 33 en 34 worden gebeld over het gebruik van het RaboWeb. In opdracht van Interne Com municatie Rabobank Neder land ondervraagt onderzoeks bureau Forum Marketing Research circa 250 respon denten hierover. Doel van het onderzoek is te achterhalen hoe de mede werkers nieuws en informatie zoeken, welke informatie ze zoeken, wanneer ze die zoe ken en wat ze van de infor matie vinden. Aanleiding hiervoor is de recente aan passing van de nieuws- en informatievoorziening, waar bij de Rabokrant op vrijdag verschijnt met op de achter zijde verwijzingen naar eer der in de week gepubliceerde berichten op het RaboWeb. Het onderzoek zal plaatsvin den onder directeuren, advi seurs, binnendienstmedewer kers, medewerkers Bedrijfs voering en medewerkers van Rabobank Nederland. Het te lefonische interview wordt ge houden tijdens kantooruren en duurt per respondent ongeveer vijftien tot twintig minuten. Resultaten worden medio september op het RaboWeb gepubliceerd. Interne Communicatie 7 (040) 217 65 86 Jan-Enno Haan, directeur Rabobank Midden-Westland, is de nieuwe programmamanager van Progress. Samen met Frits Swinkels van Rabobank Nederland Aangesloten Banken, die verantwoordelijk was voor de analysefase, gaat hij de realisatie van Progress leiden. Haan is sinds de start van het programma al lid van de stuurgroep van Progress. De derde fase van Progress, de realisatie, gaat in septem ber van start. Kennis en er varing van een directeur van een lokale bank zijn daarbij essentieel. In deze fase wor den onder meer speerpunt projecten uitgevoerd, zoals het inrichten van call centra, het herontwerpen van het implementatieproces en het terugdringen van lijstwerk. Andere onderdelen van de derde fase zijn het meten van de resultaatverbetering van 1,4 miljard en het mo nitoren van voortgang en samenhang. Progress is voor de realisatiefase op zoek naar enthousiaste medewerkers van lokale banken, die be schikbaar zijn voor mini maal drie maanden. Een uit gebreide versie van dit be richt staat op het RaboWeb. Progress 7 (040) 217 73 77

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1