28 °7 Direct Wins Progress snel en eenvoudig toepasbaar Tijdelijke daling woningtransacties verwacht Videoconferencing met Kamer van Koophandel in Sneek 2 0 0 0 Rabokrant Intern Rabobank weekblad Vijfde jaargang no. 916- Week 30 Vrijdag 28 juli Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EN 569 Telefoon (040) 217 65 86 Fax (040) 217 71 36 Rabomail: Internetmedia fu»comm ab 01«wab Bezorging: (040) 219 55 55 "Met de Direct Wins van Progress kun je heel eenvoudig, efficiency, grotere advies- uitgewerkt en werden kort- aan de klant blijft hetzelf- snel en zonder veel werk zaken efficiënter aanpakken." Dat zegt René Jansen, manager Particulieren van de Rabobank Wieringerland. Bij deze bank en bij vier andere lokale ban ken zijn eerder deze maand twaalf Direct Wins getest. Deze relatief kleine veranderingen in de werkwijze bij lokale banken worden dit najaar bij alle banken ingevoerd. De Direct Wins hebben voor het grootste deel be trekking op bestaande cen trale en lokale initiatieven. "Die hebben we samenge voegd en bekeken op haal baarheid", vertelt Riek van der Harst, medewerker van de nieuwe eenheid Implemen tatie en projectmedewerker Progress. "Ze passen in de grote beweging naar meer kracht en standaardisatie." Bij de Direct Wins staan het gemak en de verandering centraal, bij de verbeter- voorstellen van Progress is opbrengstverhoging het voor naamste doel. Direct Wins zijn verder veel eenvoudiger dan de verbetervoorstellen, waarvoor soms nieuwe sys temen moeten worden ge bouwd of nieuwe producten moeten worden ontwikkeld. Allard Penninkhof, mede werker Planning en Control van Rabobank Almere, is één van de lokale bankmensen van het projectteam Direct Wins. Hij zorgde onder meer dat de initiatieven werden gesloten met beleidsverant woordelijken bij Rabobank Nederland. "Ze zijn makke lijk toepasbaar omdat Rabo bank Nederland het meeste werk doet. De uitbreiding van het formulier Kredietlimiet Effectenobligo Particulieren met een aantal rubrieken bijvoorbeeld haalt veel ergernis weg bij banken." Een ander voorbeeld is het centraal versturen van in formatie naar klanten door Rabobank Nederland naar aanleiding van een ant woordcoupon. Jansen van Wieringerland: "Dat is natuurlijk veel efficiënter en het dienstverleningsniveau de." Een andere Direct Win gaat onder meer over het sti muleren van inactieve tele bankierende klanten. "Een idee waardoor je het leuker kunt maken voor de klant en geld kunt besparen voor de bank", stelt Jansen. De komende tijd wordt een aantal Direct Wins ver der uitgewerkt. Het verwer ken van de verbeterings voorstellen van de pilotban- ken is een ander aandachts punt. Een presentatie over de Direct Wins voor lokale banken staat op het Rabo- Web, kolom Medewerker, Organisatie, Progress, Ver betervoorstellen. Klant Gert-Jan Stroo (r) en cliëntadviseur Remco Allersma l) van Rabobank Rijn en Wouden werden afgelopen zondag in bet zonnetje gezet. Ze brachten met een introducé een bezoek aan de finish van de Tour de Trance in Parijs. Allersma verkocht Stroo vorige maand het S00.000ste Rabo TotaalPakket. Stroo was één van de klanten die reageerde op een mailing van de bank over het TotaalPakket aan klanten met een doorlopende reisverzekering. De mailing was een idee van Allersma, die niet ontevreden is met de respons: van de veertig benaderde klanten sloten er zes een Rabo TotaalPakket (RTP). Het totale aantal verkochte RTP's bij de bank Rijn en Wouden sinds de landelijke intro ductie in 1996 is 1.314. Klanten van de Rabobank Sneek-Joure-Lemmer kunnen sinds kort vanaf het kantoor in Sneek rechtstreeks commu niceren met de Kamer van Koophandel in Leeuwarden. Ze kunnen vijf dagen per week via videoconferencing vragen stellen aan de front-office van de Kamer. De zogenoemde Servicedesk van de Kamer van Koop handel bij de bank Sneek is uniek in Nederland. Niet eerder is er een on line ver binding tussen een bank en de Kamer van Koophandel (KvK) tot stand gebracht. Wel is er sprake van andere samenwerkingsverbanden. In het tweede kwartaal van dit jaar werden bij het Kadaster het aantal woningtransac- 8,3% minder woningtransacties ingeschreven dan in de zelfde periode vorig jaar. Toch denken de economen van de Rabobank dat de huizenmarkt wel weer zal aantrekken. Dat staat in het Kwartaalbericht Woningmarkt van juli 2000. Het aantal woningtransac ties daalt al enige tijd. Niet alleen dit kwartaal, maar ook in de twee voorgaande kwartalen zijn er minder woningen van eigenaar ver anderd dan een jaar ervoor. "Volgens ons hangt deze ontwikkeling samen met het nog steeds teruglopende nieuwbouwaanbod", ver klaart Wim van Assenbergh van de Stafgroep Econo misch Onderzoek (SEO). "Maar natuurlijk is de afname van de vraag ook een gevolg van de scherpe huizenprijs stijging in 1999 en de stij ging van de rente die sinds begin dit jaar optrad." Volgens de Rabobank- econoom heeft de daling van ties echter een tijdelijk karakter. "In onze visie ziet het ernaar uit dat de nieuw- bouwproductie weer gaat stijgen. Daarnaast verwach ten we een afvlakking van de prijsstijging en een stabi lisatie van de renteniveaus. En dat maakt de woningen weer beter betaalbaar." Meer informatie staat in het Kwartaalbericht. Dit staat als aanvullend document op het RaboWeb en wordt ook opgenomen in de Eigen Huis Courant. Zo bezoekt een medewerker van de KvK één dag per week Rabobank Heerenveen om daar een aantal uren te praten met klanten. De Servicedesk in Sneek is met name bedoeld voor star tende ondernemers in Fries land. Volgens Fetze Gaastra, starterscoördinator bij de bank Sneek, zijn zowel klan ten als niet-klanten uit de gehele regio welkom. "De deur staat ook open voor bestaande ondernemers en studenten." Vragen aan de Servicedesk in Sneek kunnen betrekking hebben op allerlei facetten van het ondernemerschap. Gaastra: "Mensen kunnen gegevens opvragen, zich oriënteren en laten informe ren over onder meer subsi dies, contracten, opleidings mogelijkheden en juridische zaken. Alleen inschrijven is niet mogelijk; dat blijft voor behouden aan de Kamer van Koophandel in Leeuwarden." Een persbericht van de lokale bank over de nieuwe dienst staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Rabobank Sneek-Joure-Lemmer f [0515) 43~70 00 Rechtstreeks communiceren met de Kamer van Koophandel.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1