Adviseurs gaan overdragers samen binnenboord houden DeaanPak T eNe 040-21251!5 "'alle# Bedrijven Bedrijfsoverdracht en bedrijfsovername Uithuwelijken Van Bomt* hm» www.dtz-zadeKioff.ni Lïll| Een klant die zijn bedrijf wil verkopen, doet aan twee dingen verstandig: op tijd begin nen en planmatig werken. Voor de bedrijvenadviseurs en financieel adviseurs die hem begeleiden geldt precies hetzelfde. Helaas wordt de Rabobank nog te vaak te laat in het spel betrokken. Gevolg: een op de vijf klanten verdwijnt na een bedrijfsoverdracht richting andere bank. Wat nu? wintig procent van je overdra gers verliezen is veel te veel", stelt Bert Faber van Bedrijven. Om het tij te keren, bedacht hij met colle ga's van lokale Rabobanken en Rabobank Nederland de aanpak die in het kader staat. "Oudere klanten den ken nog te veel dat wij een kredietcoöperatie zijn. Terwijl we als persoonlijke adviesbank met een onder nemer uitstekend kunnen praten over uitgelezen finan cieringsmogelijkheden, be leggingen, pensioenen, etce- tera. Je biedt vijf keer iets aan en twee keer gaat men erop in. Zo werkt het. Als bedrijvenadviseur en finan cieel adviseur maar niet bang zijn elkaar bij klanten te introduceren en het stokje over en weer te geven. Dan kunnen overdragers een blij vende, aanzienlijke bijdrage leveren aan onze resultaten." Dubbelrelaties Faber is er niet voor dat adviseurs de rol van accoun tants overnemen. Hij bepleit een complementaire aanpak. "Wij hebben het meest com plete overzicht van klanten. Dat moeten we uitnutten." Hij wijst erop dat voor 36% "Het is alsof je je eigen kind uithu welijkt als je je bedrijf verkoopt. Aldus tentenmaker Pieter de Waard (56) die zijn familiebedrijf - anno 1948 - onlangs overdeed aan discounter De Vrijbuiter. De Waard deed dat omdat een goede opvol ger uitbleef en hij geen remmende factor in zijn eigen zaak wilde worden. van alle overdragers de Rabobank de huisbank is en dat 90% daarvan de bank ook privé als huisbankier heeft. "Daar liggen fantasti sche mogelijkheden om meer producten te verkopen, geeft, hoe beter. Stel je er voor open, want het is goed ze vroeg te herkennen." Hij raadt adviseurs aan goed te luisteren, met een brede scope te kijken en intensief te praten met klanten, colle- beschouwen. Ondernemers overzien het geheel vaak niet, weet Faber. "Ze zeg gen: er komt zoveel op me af. Als adviseur kun je die klant dan laten zien dat zijn positie niet uniek is en dat we hem kunnen helpen door tijdig een goed plan te maken, samen met andere in- en externe adviseurs." Communicatie tussen advi seurs is heel belangrijk, net als binnen families. "Het be gint al binnen het bedrijf van de overdrager. We [\HttS IV BlMlllvWhVlAT Bert Faber: "Bij bedrijfsoverdracht tijdig een goed plan maken, samen met andere in- en externe adviseurs." maar tegelijkertijd ook ge vaarlijke kansen op verlies van dubbelrelaties." Op tijd actief beginnen en signalen oppakken, is één van de boodschappen van Faber voor adviseurs van overdrager én overnemer. Anders informeert de over drager ze te laat en kiest een zoon van de klant een an dere adviseur, of mist de bank een financierings offerte. "Hoe eerder je praat met een toekomstige over drager en potentiële overne mer en ze extra aandacht ga's en externe adviseurs. "Het gaat om invoelen, om durf en drive." Angsten Ondernemers beginnen vaak te laat aan het proces van bedrijfsoverdracht. Soms is de reden angst om het 'le venswerk' aan anderen te laten. Enerzijds door een grote (emotionele) betrok kenheid, anderzijds door de vrees voor het 'zwarte gat'. Overdragers denken: daar gaat mijn 'kind', terwijl overnemers een bedrijf vaak als potentiële moneymaker maken mee dat pa denkt: ik wil mijn zoon niet als opvol ger, maar durf het hem niet te zeggen. Terwijl zoonlief denkt: ik wil pa niet opvol gen, maar durf het hem niet te zeggen..." Reden voor Faber om adviseurs aan te raden 80% van hun aandacht aan integrale inventarisatie en analyse te besteden en 20% aan oplossingen. "Nu is dat vaak andersom." Er is een toenemende vraag naar overnemers, een veel belovende groep waar de Rabobank vooral bij finan- Managers Bedrijven en Financieel Advies ontvangen deze maand een manual plus tooi kit. Met hun teams kunnen zij daarmee nagaan wat zij bij bedrijfsoverdrachten voor klanten en elkaar kunnen betekenen. Via een voorbeeldcase wordt geoefend in het als eenheid optreden richting klant. De midde len komen ook op RaboWeb. Daarnaast loopt er met Midden- marktteams en Schretlen Co. een traject om gestructureerder en efficiënter met bedrijfsoverdrachten en -overnamen om te gaan. Daarvoor is een landelijk (kennis)- netwerk opgezet. Verschillende lokale banken worden voor dit tra ject uitgenodigd. Het bestaat - per bank - uit trainingen voor een se nior bedrijvenadviseur en senior financieel adviseur waarna zij een certificatie kunnen halen. Binnen de eigen portefeuilles en door ondersteuning aan collega's - van eigen bank én regionale zuster- banken - wordt zo de advieskracht verhoogd. Tevens worden bij de bank(en) workshops georganiseerd voor deze adviseurs, hun teams en managers. De managers Bedrijven én Financieel Advies krijgen even eens training. Zo komt iedereen in beweging. En niet vrijblijvend, maar op basis van contracten. De Servicedesk Bedrijven heeft informatie over inhoudelijke en operationele ondersteuning: (040)21764 44 (kies 3). cieringen nog veel te winnen heeft. Faber is onder meer met de Vereniging van KvK's bezig vraag en aan bod onder bedrijven tot 25 medewerkers op Internet samen te brengen. "We zoe ken nog mogelijkheden om actualiteit en kwaliteit te ga randeren." Er komt ook een Specialistenwijzer op RaboWeb, met vakmensen - vooral van de Rabobank Groep - op het gebied van bedrijfsoverdracht. Suggesties van banken om deze specifieke markt doel matiger aan te pakken, blij ven welkom. "We werken voor de lokale banken en het is belangrijk dat we onze kennis en vaardigheden voor elkaar openstellen." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 9