Alle zeilen bijzetten om straks de echte kansen te kunnen benutten Bedrijven Bespiegelingen over de BCP: Interpolis introduceerde ruim twee jaar geleden de Bedrijven Compact Polis (BCP). Sindsdien deden lokale Rabobanken, Rabobank Nederland en Interpolis veel om dit product succes vol in de markt te zetten. Alof Wiechmann van Interpolis en Jan Molenaar van Rabobank Nederland blikken terug én vooruit. Hoe kijkt u terug op de periode na introductie van de BCP Legt u eens uit hoe de BCP in het bankverzekeraarsconcept past Wat zijn precies de voordelen voor de organisatie? Weet u wat klanten van de BCP vinden Hoe beoordelen banken de BCP Gaat het provisiesysteem nu op de helling? Wat vindt u van de huidige situatie rond de BCP? Kunt u daar al iets meer over zeggen? Wat kunnen we nog van de BCP verwachten? Jan Molenaar (I) en Alof Wiechmann: "We willen de BCP binnen enkele jaren tot een topproduct in de bedrijvenmarkt maken." MOLENAAR: "Lokale ban ken, Interpolis en Rabobank Nederland hebben keihard gewerkt om de BCP een goede plaats te geven in het bankverzekeraarsconcept. Na invoering van het pro duct door Interpolismensen, startten lokale banken met de conversie van hun verze keringsrelaties. Niet makke lijk, want van alle klanten moesten de losse verzekerin gen worden omgezet in de nieuwe totaaloplossing. Bovendien wilden diverse banken belangrijke klanten interesseren voor extra ru brieken op de BCP." WIECHMANN: "Daarnaast bleek eind 1999 dat we met lokale banken onvoldoende gesproken hadden over het bankverzekeraarsconcept en de rol van de BCP daarin. Daarom zijn het afgelopen halfjaar BCP-coaches met MT's van lokale banken gaan praten." WIECHMANN: "Het concept houdt in dat Rabobank en Interpolis de belangen van de klant centraal stellen en vandaar uit de keten inrich ten. Activiteiten worden uit gevoerd door die partij die daarvoor het best is geëqui peerd. Bovendien houdt het concept in dat activiteiten en administraties op één plaats gebeuren. Anders ge zegd: lokale banken doen verkoop- en acceptatie-acti viteiten, Interpolis schadeaf wikkeling, administratie en support bij acceptatie." MOLENAAR: "Allereerst een strategisch voordeel. Door dit concept is een systeem- en procesintegratie doorge voerd die niet te kopiëren is. Intermediairverzekeraars en hun tussenpersonen moeten dubbele systemen en proces sen hebben. Direct writers kunnen geen personal touch inzetten, omdat zij niet het unieke distributienet van de Rabobank hebben. Verder leidt het bankverzekeraars concept tot efficiënte verze keringsproducten... en daar heeft vooral de klant baat bij." MOLENAAR: "Overzichte lijkheid, compleetheid ën transparantie noemen ze spontaan als positieve ele menten. Ook de kortings- systematiek en de garantie tegen onderverzekering valt goed. Wat mij aanspreekt, is dat klanten enthousiast zijn over de wijze waarop de BCP is geïntroduceerd door hun Rabobankadviseur. Dit geeft hoop. Een klant die te vreden is, verkast niet snel." WIECHMANN: "De BCP wordt als marketingconcept erg gewaardeerd. Banken zijn nog wel kritisch over de on dersteuning door Interpolis, zoals onze bereikbaarheid en het BCP-systeem. We nemen doorlopend maatre gelen om dat te verbeteren. Zo introduceerden we vorige maand nog een Interactive Voice Response-systeem. Medio mei kwam BCP 2.0 uit, met ruimere verantwoor delijkheden en bevoegdhe den voor lokale banken. Dat past helemaal bij de al eerder genoemde taakverdeling." MOLENAAR: "Op de helling is te zwaar uitgedrukt, want provisie moet een afspiege ling blijven van het werk dat een lokale bank verricht voor het afsluiten en onder houden van verzekeringen. Bovendien: is het verstandig om dit systeem te verlaten? Niettemin onderzoeken we met lokale banken mogelijk heden om gezonde porte feuilles - en dus een goed acceptatiebeleid - extra te belonen. Eind dit jaar doet de projectgroep een voor stel." WIECHMANN: "Lokale ban ken en Interpolis zetten alle zeilen bij om de conversie goed te laten verlopen. Onlangs introduceerden we voor een deel van de porte feuilles de zogeheten auto matische conversie. Zo krij gen 'lichtere' klanten vanzelf hun BCP. Dat kost minder capaciteit, waardoor we begin 2001 kunnen starten met het benutten van de échte marktkansen voor de BCP." MOLENAAR: "Er zijn voor de BCP binnen de klanten kring van de Rabobank ruime afzetmogelijkheden. Maar één op de drie klanten brengt nu verzekeringen binnen. We zijn met Interpolis drukdoende marktbewerkingsmethoden te ontwikkelen die lokale banken helpen bij het benut ten van deze kansen. Denk aan het opnemen van verze- keringsleads in het KBM en straks HIM. Of aan acties die banken automatisch at tenderen op aflopende ver zekeringen bij andere verze keraars. Uiteraard houden we er rekening mee dat op de bedrijvenmarkt de ver koop van verzekeringen veel meer via reguliere gesprek ken gebeurt dan door één malige acties." WIECHMANN: "We hebben met de BCP een uitermate concurrerende totaaloplos sing voor ondernemers. Maar om voorsprong te houden, moet we het pro duct blijven ontwikkelen. Zo proberen we de BCP voor klanten én banken te vereenvoudigen door verfij ning van voorwaarden en uitsluitingen. Voorts speuren we naar preventie- en servi ceattributen, waarmee we de BCP kunnen verrijken. En misschien kan Internet de kracht van het product ook nog vergroten. Als eerste stap hebben we de verzeke- ringsvoorwaarden al op cd- rom gezet. We willen de BCP binnen enkele jaren tot een topproduct in de bedrij venmarkt maken. Als ik zie wat we al hebben bereikt, ben ik ervan overtuigd dat het ons gaat lukken." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 8