'Het kwartje moet nu echt bij iedereen gaan vallen' Huis Hypotheekadvies Segmentmanager luidt noodklok over zorglijke ontwikkeling hypotheekmarkt Jan Smits, de kersverse segmentmanager Financieel en Huis Hypotheekadvies windt er geen doekjes om. Hij is erg geschrokken van het dalende marktaandeel in de hypothekenmarkt. "Geschrokken ook van het feit dat we bij Rabobank Nederland te weinig belang hebben gehecht aan deze belangrijke markt. En geschrokken van het groot aantal lokale banken dat het laat afweten. Toch zie ik niet op tegen deze klus, want het moet moge lijk zijn de trein weer op de rails te krijgen." Dat het niet goed ging met de Rabobank in de hypotheken- markt was al langer bekend. De tegenvallende resultaten werden volgens Smits echter verdoezeld. "Want in de explosief gegroeide markt van de laatste jaren steeg de omzet toch flink. Nu de groei tot stilstand is gekomen en de concurrentie alsmaar heviger wordt, komt pijnlijk aan het licht hoe slecht we er momenteel voor staan. We sluiten te weinig nieuwe hypotheken af, we hebben teveel klanten die hun hypo theek elders onderbrengen én we verliezen teveel be staande hypotheekklanten aan de concurrent." Tij moet keren Voor Smits, die onlangs Rabobank West Zeeuws- Vlaanderen verruilde voor Rabobank Nederland, waren de alarmerende cijfers over de maand april aanlei ding tot het schrijven van een zeer indringende brief aan de directies van lokale banken. Daarin doet hij haarfijn uit de doeken waar het volgens hem aan schort. Én welke maatregelen nodig zijn het tij te keren. Volgens Smits is binnen de organisatie niet voldoende onderkend hoe belangrijk de hypotheekklant is. "Een hypotheekklant neemt ge middeld 4,1 bankproducten af. Een klant zonder hypo theek slechts 1,8. Bankbreed is de doelstelling een gemid delde afname van drie pro ducten. Slaag je erin een hypo theek te verko pen, dan heb je die doelstelling al bereikt. Want van zo'n klant weet je dat hij ook nog eens een aantal producten afneemt van Cliënten Advies of Finan cieel Advies." Marktaandeel daalt met 3% De afgelopen tijd werd er veel ener gie gestoken in klantbehoud en in pogingen klan ten te overreden hun hypotheek bij de Rabobank over te sluiten. "Acties als Achterdeur Dicht en de Oversluit- actie hebben wel enig effect gesor teerd. Maar terwijl we op die markt een beetje op krabbelen, zien we nu tot onze schrik ons aandeel in de aankoopmarkt met drie procent dalen tot iets boven de twintig procent. In geld uitgedrukt een verlies van maar liefst 90 miljoen gulden." Smits spaart kool noch geit als hem gevraagd wordt naar de belangrijkste oorzaken van de dramatische terugval op de hypothekenmarkt. "Binnen Rabobank Neder land hebben we zitten slapen. Niet goed geluisterd naar de lokale banken. Bovendien is er veel te weinig aan de weg getimmerd. We zijn met straat lengte voorsprong de grootste hypotheekverstrekker. We zijn onderscheiden met de hypo theek van het jaar. Maar wie weet dat? Niemand. Klanten weten bij wijze van spreken niet eens dat we hypotheken verkopen!" Zorgelijke situatie Ook de hypotheekadviseurs en hun managers bij de lo kale banken laten teveel ste ken vallen, vindt Smits. "We hebben goed opgeleide, ge certificeerde hypotheekadvi seurs. Het probleem is dat de meesten niet overeen komstig verkopen, niet pro actief genoeg zijn. De doel stelling is dat één adviseur per jaar 175 hypotheken afzet, dat is er minder dan een per werkdag. De praktijk leert dat er adviseurs zijn die de honderd niet halen. Dat ligt niet alleen aan de advi seurs, maar zeker ook aan hun managers. Die coachen vaak niet op de doelstellin gen, spreken hun mensen niet aan op hun prestaties. In de brief die ik onlangs verstuurd heb, heb ik de di recteuren en hun managers daarop gewezen. En ze op geroepen meer aandacht te besteden aan de hyotheken- markt. Want de situatie is zorgelijk. Het kwartje moet nu echt bij iedereen vallen." De segmentmanager stelt een groot publicitair offen sief in het vooruitzicht dat in het najaar moet losbar sten. "Dat richt zich ener zijds op de Rabobank als grootste en beste hypotheek verstrekker en anderzijds op verschillende klantgroepen, zoals de starters. Ook zullen er twee nieuwe innovatieve rentevormen worden geïntro duceerd." Zoete broodjes Ronduit pijnlijk noemt hij het besluit om de stabiel- rente uit de markt te halen, een hypotheekvorm die met name aantrekkelijk is bij sterke renteschommelingen. "Juist toen de rente begon te stijgen kwam de SNS-bank met een dergelijk product op de proppen die ze vervol gens als zoete broodjes wist te verkopen. We zijn van plan deze rentevorm binnen kort weer nieuw leven in te blazen. Veel te laat natuur lijk, ik ben de eerste om dat toe te geven." De rentetarieven van de Rabobank worden door de buitenwacht soms als hoog ervaren. Volgens Smits is dit gedeeltelijk te wijten aan een verschil in de advies rente en de feitelijke rente. "In de media werden altijd de hoge adviestarieven ver meld waardoor een vertekend beeld ontstond. Inmiddels zijn deze verschillen opgehe ven. Bovendien hebben we in tegenstelling tot de con currentie in mei de tarieven met enkele tienden van pro centen verlaagd. We zijn geen prijsvechter, maar onze tarieven zijn tenminste con currerend met die van de andere grote partijen." Segmentmanager Jan Smits: 'De trein moet weer op de rails te krijgen zijn.' Rabokrant Extra 1

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 7