Activiteiten belastingherziening gebundeld in communicatieplan Klantsignalen nu ook voor Cliënten Advies 'K Financieel Advies Nog een half jaar en dan gaat het Belastingplan voor de 21ste eeuw in. Ruim een miljoen Rabobankklanten met een hypotheek en/of levensverzekering krijgen deze week een brief over de ge volgen van de belastingherziening. Wat er verder dit jaar aan centrale activiteiten op stapel staat, is gebundeld in het Marktbewerkingsplan Belastingherziening 2001. Dat staat sinds kort in het dossier fiskwaliteiten op het RaboWeb. J-Xj mm Ex-staatssecretaris Willem Vermeend (I) en Minister GerritZalm bij de presentatie van het Belastingplan 21ste eeuw. Rabobank Nederland Aangesloten Banken heeft het nieuwe belastingstelsel aangegrepen voor het formuleren van een aantal doelstellingen. De eerste is geïnformeerde mede werkers en managers, waar bij het accent ligt op finan cieel adviseurs, beleggings adviseurs, cliëntadviseurs, medewerkers commerciële binnendienst en segmentma nagers Financieel Advies. De tweede doelstelling is pro-actiever benaderen van klanten. Daniëlle Coenen van de werkgroep Communi catie Belastingplan 21ste eeuw: "Bij het informeren van medewerkers leggen we de nadruk op de gevolgen van de belastingherziening voor de producten die ver mogensvorming als doel hebben. Ook gaan we in op de consequenties van het nieuwe plan voor de manier waarop we klanten advise ren. Minder fiscaal ingesto ken en meer op initiatief van de bank. Het nieuwe belas tingplan is bij uitstek een aanleiding om klanten op timaal te informeren en te adviseren, op een pro-actieve en onderscheidende manier." Helder, begrijpelijk en persoonlijk Ook de communicatie naar de klant kent een paar uit gangspunten. "Een heldere, begrijpelijke en persoonlijke boodschap tegen zo laag mogelijke kosten en het stre ven naar een centraal com municatiemoment per klant", licht Coenen toe. Klanten zijn in drie groepen verdeeld. De eerste groep van een mil joen klanten, met een leven product van Interpolis en/of een hypotheek, krijgt begin juli een brief. In deze per soonlijke centrale mailing staat per product wat de ge volgen voor de klant zijn van het nieuwe Belastingplan en wat het advies van de bank is. Bij de tweede groep gaat het onder meer om klanten met Rabo Dividend en Rabo Groei Sparen en mensen met een Flexibele BeleggingsHypotheek. Coenen: "Deze klanten kun nen we voor een deel infor meren met een reguliere marktbewerkingsactie, zoals de actie De Juiste Mix 2, maar moeten we soms ook heradviseren. In dat laatste geval is een adviesgesprek of een adviesbrief het beste communicatiemiddel. Klanten die alleen een con sumptieve financiering of betaalproduct hebben wor den niet expliciet geïnfor meerd. Spaarklanten wor den nog geïnformeerd, op welke wijze is nu nog niet bekend. Coenen roept adviseurs op het Marktbewerkingsplan dat op het RaboWeb staat, goed te lezen. "Ook is het raadzaam kennis te nemen van de onlangs verspreide krant van de belastingdienst. Naar aanleiding daarvan komen er ongetwijfeld klanten met vragen." Voor nieuwe adviseurs staat er sinds kort op het RaboWeb, ook in het dossier fiskwa liteiten, een zogenaamde product-ad viesmatrix. Dit nieuwe hulpmiddel is 'Vermeend-proof'. De eerste stap op weg naar één hulpmiddel voor klantsignalen is gezet. De overzichten van Interpolis over expirerende lijfrentes worden vanaf augustus geïntegreerd in 'Klantsignalen'. Daarmee is het maandelijks verschijnende overzicht niet meer alleen bedoeld voor Financieel Advies, maar nadrukkelijk ook voor het segment Cliënten Advies. Bovendien wordt een zogenaamd 'printing on demand'-systeem ontwikkeld, waar mee banken klanten per brief kunnen benaderen over de signalen. lantsignalen' is een hulp middel bij het pro-actief .benaderen van klanten. Het is bijna twee jaar geleden geïn troduceerd voor het segment Finan cieel Advies. Geabonneerde banken krijgen maandelijks een selectie van FA-klanten, waarbij op dat moment interessante gebeurtenissen of be hoeften relevant zijn. Voorbeelden daarvan zijn het aflopen van een lijfrenteverzekering of een kind dat gaat studeren. Andere hulpmiddelen die banken attenderen op klantsig nalen zijn, naast het overzicht van Interpolis met expirerende lijfrentes, onder meer het onderhoudsconcept Achterdeur Dicht!. Dit concept van het segment Huis Hypotheek advies is ontwikkeld voor de over- sluitingsmarkt van hypotheken. De signalen over expirerende lijfrentes worden nu, mede op verzoek van de lokale banken, aan Klantsignalen toegevoegd. De gegevens uit Achter deur Dicht! worden later geïntegreerd in het hulpmiddel. Is een relatie op het overzicht een klant van Financieel Advies, dan wordt dat voortaan aangegeven. In plaats van de klantbrieven die Interpolis samen met de overzichten expirerende lijfrente aan de banken stuurde, komt een zogenaamd printing on demand systeem. Dat is een nieuwe RaboWeb-toepassing, waarmee banken kunnen aangeven of er uit hun naam een 'Persoonlijk Financieel Memo' moet worden gestuurd naar een klant waarbij de lijfrente afloopt. Het nieuwe sys teem kan in de toekomst voor meer dere signalen worden gebruikt. Door de wijzigingen die nu en in de toekomst worden aangebracht komt een éénduidige informatiestroom op gang (verschillende lijstwerken die nu nog naar de lokale banken worden gestuurd zullen op termijn allemaal worden geïntegreerd in de Klantsignalen-overzichten). Door toevoeging van het printing-on-de- mand-systeem kan het adviestraject efficiënter worden. In het 'Persoon lijk Financieel Memo' wordt al zoveel informatie gegeven omtrent de keuzemogelijkheden van een af lopende lijfrente dat de klant beter voorbereid het adviesgesprek in kan waardoor het gesprek aanzienlijk verkort kan worden. De abonnementsprijs van 'Klantsig nalen' gaat met ingang van septem ber ƒ100,- omlaag naar ƒ1.850 per jaar. Nog niet geabonneerde banken kunnen het hulpmiddel drie maan den gratis uitproberen. 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 6