De spagaat van de cliëntadviseur Cliënten Advies Het segment Cliënten Advies van Rabobank Nederland AB zit tegenwoordig wezenlijk anders in elkaar. Er werken - afgezien van de eenheid Reizen - nog maar zo'n vijftien mensen. Die houden zich eigenlijk maar met één vraag bezig: wat willen onze particuliere klanten en hoe kunnen we het binnen de organisatie zo regelen dat zij dat ook écht krijgen? Wat gebeurt er allemaal in de wereld rondom CA? Dus houden de mensen van CA de Nederlandse samen leving scherp in het oog. Van de pasgeboren baby en de hangjongere, via de fees tende student en de druk, druk, drukke tweeverdiener tot en met de allochtoon en de al dan niet krasse senior. In elke levensfase hebben deze mensen behoefte aan specifieke bankzaken. CA zorgt ervoor dat zij die krij gen en werkt daarvoor samen met diverse partners en af delingen binnen de Rabo bank Groep. Om er een paar te noemen: lokale banken, andere segmenten, Product markteenheden, Interpolis, Bediening, Implementatie en Marktbewerking en Com municatie. Balanceren Nu 'denken' en 'doen' dui delijker op elkaar zijn afge stemd, zullen niet alleen particuliere klanten dat on- Rabokrant Extra dervinden. Segmentmanager Ad Bakermans: "Ook alle CA-mensen bij de lokale Rabobanken zullen merken dat het vanzelfsprekender wordt dat doelstellingen ge haald worden. Dat zou ove rigens niet gelukt zijn zon der de inspanningen in het verleden, waarbij banken en segment zich sterk maakten voor standaardisatie en in voering van de CA-formule." Na deze interne stappen, die Bakermans "hoogst noodzakelijk" noemt, is het volgens hem nu tijd om meer naar buiten te treden. "Je zou kunnen zeggen: na eerst alles op efficiency te hebben ingericht, moeten nu advies en verkoop even be langrijk worden." Hij beseft dat het balanceren tussen efficiënt bedrijf en persoon lijke adviesbank voor CA een spagaat is. Huisbankier Op dit moment is de helft van Nederland klant bij de Rabobank. Het streven van CA is om met al deze zeven miljoen klanten een 'totaal relatie' te hebben. Met an dere woorden, dat de Rabo bank huisbankier van al deze mensen wordt. Bij 11 procent is het al zover, bij meer dan 50 procent is de Ad Bakermans in gesprek met cliëntadviseur Marja Swarts: "Advies en verkoop even belang rijk." bank aardig op weg (maar nog niet de énige bank) en bij 35 procent heeft de bank een voetje tussen de deur (met één betaal- of spaarre kening). De grootste groep, de meer dan 50 procent, is voor CA voorlopig de be langrijkste. Het doel is deze mensen meer aan de Rabo bank te binden door ze meer en nieuwe producten te bieden. "De rol van de lokale banken is hierbij cru ciaal en zij hebben de ins trumenten al om zich op die groep te concentreren", zegt Bakermans. "Een paar voorbeelden: ons volledige productassortiment, best practise vergelijkingen, het Veranderprogramma, ACE en VOCA. Al die hulpmid delen maken het leven van een cliëntadviseur zo mak kelijk mogelijk. Ook nieuwe instrumenten, zoals pakket- tering, HIM en ledenwaar dering, zullen dat moeten doen. Sommige verbeterin gen liggen trouwens zó voor het grijpen. Banken die bij voorbeeld Cliëntenadvies en Cliëntenservice splitsten, scoren meteen al beter dan banken die dat nog niet deden." Goud Langzamerhand komt bij lokale banken het accent meer op actieve advisering en verkoop te liggen. Het aantal producten dat advi seurs dagelijks verkopen groeit. "Op zichzelf logisch", meent Bakermans. "Want De totale Nederlandse markt bestaat uit eif miljoen zogeheten 'bancaire eenheden'. Acht miljoen zijn volwassenen, zeven miljoen vallen er onder de categorie huishoudens. De 'ontgroening'neemt toe en dat betekent in feite een vergrijzing van de bevolking. Er onstaan meer éénpersoonshuishoudens en de gemiddelde opleidingsgraad neemt toe. Het gemiddeld inkomen in een huishouden wordt hoger, vooral door het stijgend aantal tweeverdieners. Het aantal allochtonen in Nederland groeit gestaag, het gaat nu om zo'n twee miljoen personen. De mondig heid van mensen wordt groter en er komen steeds meer Internetgebruikers. hoe meer transacties en - dure - back-office er gecen traliseerd wordt, hoe min der banken daarmee bezig hoeven zijn en hoe minder klanten daarvoor naar de bank moeten. Dat geeft ons de kans om klanten uit te nodigen en specifieke aan biedingen te doen die pre cies passen bij de behoeften die zij op dat moment heb ben." Met wat via databases van elke klant bekend is, zou dat geen probleem hoe ven zijn. "We zitten op goud. Als we maar informa tie uit de systemen halen, of die van klanten zelf horen en er vervolgens -al dan niet bovenlokaal- mee aan de slag gaan. Zodat we weten wie we moeten bellen voor een afspraak. Als we dan contact hebben met een klant is dat the moment of throut." Effectiever werken om méér productie te krij gen, dat is de boodschap. "En daardoor uiteindelijk met minder mensen binnen CA meer tijd besteden aan advies en verkoop." Optimistisch Wie CA in een nutshell be kijkt, ziet als sterkste punten het grote klantenbestand en het uitstekende imago van de Rabobank op de particu liere markt. Daartegenover staat dat de verkoopkracht nog niet optimaal is. Eén van de grootste kansen voor CA ligt in het stretchen naar de bovenkant van de markt, richting FA. De grootste be dreiging is de wereldwijde concurrentie via Internet. Met het willen en kunnen benutten van die kansen en bedreigingen zit het wel goed, meent Bakermans. "Ik ben optimistisch over de te maken slag. We hebben een geweldig vestigingennet waar onze adviseurs altijd klaar staan. Daarnaast benut ten we de directe kanalen. Dat geeft ons de ruimte om die tijd in klanten te steken die zij nodig hebben."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 5