Doorverwijzing woonhuis verzekeringen naar CA werpt nog geen vruchten af Cliënten Advies 'Cliëntadviseur en hypotheekadviseur moeten in hun rol groeien' Hoe verkopen wij meer woonhuisverzekeringen? Een vraag die vorig jaar op de team dag van Huis Hypotheekadvies werd gesteld, maar die ook nu nog actueel is. De 'nieuwe' werkwijze, waarbij de hypotheekadviseur een hypotheekklant voor woonhuis verzekeringen doorverwijst naar de cliëntadviseur, heeft blijkbaar nog geen vruchten afgeworpen. De zogenaamde cross selling-ratio - het aantal afgesloten woonhuisverze keringen ten opzichte van het aantal hypotheken - is landelijk gedaald naar 20%. Landelijk had ruim 35% van de hypotheek klanten in het begin van de jaren negentig ten minste één woonhuisverze kering bij de Rabobank. Dat percentage daalde naar zo'n 26% in 1999. En dat, terwijl uit onderzoek bleek dat 80% van de hypotheek klanten het normaal vindt dat in een hypotheekadvies- gesprek ook woonhuisverze keringen ter sprake komen. Belangrijkste oorzaak voor het relatief lage percentage woonhuisverzekeringen: de hypotheekadviseur concen treerde zich vooral op het verkopen van de hypotheek. Woonhuisverzekeringen, waartoe de opstalverzeke ring, de inboedelverzeke ring, de aansprakelijkheids verzekering particulieren en de rechtsbijstandsverzeke- ring worden gerekend, be schouwde hij vaak als een bijzaak. Beter in de vingers De werkwijze waarbij de hypotheekadviseur voor woonhuisverzekeringen doorverwijst naar de cliën tadviseur zou het tij hebben moeten keren. Jacobine Korting, klantgroepmanager Cliënten Advies: "We vin den dat nog steeds een juiste keuze. Er is voor gekozen omdat de cliëntadviseur het product in het algemeen beter in de vingers heeft. Woonhuisverzekeringen vallen immers onder de Alles in één Polis. Verder gaat een nieuwe hypotheek vaak ge paard met een verhuizing en veranderen daarbij meer financiële behoeften. Een voorbeeld daarvan is Krediet op Betaalrekening. De cliënt adviseur kan andere produc ten meteen meenemen in een adviesgesprek." Vinger aan de pols Waarom loopt de nieuwe werkwijze niet? Volgens Korting heeft het alles te maken met aansturing van de hypotheekadviseurs en de cliëntadviseurs. Michel Zonneveld, segmentmanager Cliënten Advies en Walter Koeken, segmentmanager Huis Hypotheekadvies van de Rabobank Heer- hugowaard, zijn het daar mee eens. Bij deze bank ver kopen de cliëntadviseurs sinds medio vorig jaar woonhuisverzekeringen. Zonneveld en Koeken ple gen regelmatig overleg over de gang van zaken. De seg mentmanager CA vindt het belangrijk dat de vinger aan de pols wordt gehouden bij het doorverwijzingsproces. "Bij ons doet Cliënten Service de administratie en de registratie. We hebben daarvoor zelf een program maatje ontwikkeld." Hypotheekadviseurs doen in Heerhugowaard de eerste filtering van hypotheekklan ten met het oog op woon huisverzekeringen. Namen van deze klanten worden doorgegeven aan de mede werkers van Cliënten Service, die ze toekennen aan één van de cliëntadviseurs. De adviseur nodigt de klant vervolgens uit voor een adviesgesprek. Warm krijgen en houden Zonneveld over de resulta ten: "Onze cross selling ratio was vorig jaar met 6% duidelijk voor verbetering vatbaar. Inmiddels is ie ge stegen naar 15% en daar zijn we best trots op. De laatste maand zaten we op gemiddeld drie woonhuis voor woonhuisverzekerin gen en vervolgens alleen de klanten met potentieel door verwijzen. Een paar maan den geleden gebeurde het nog wel eens dat iemand werd doorgestuurd, die al te kennen had gegeven dat hij een neef met een assurantie kantoortje had. De rol van de cliëntadviseur is na het doorverwijzen vooral om de klant aan tafel te krijgen. Bij onze bank is iedereen aardig in zijn rol gegroeid, maar we kunnen daarin verzekeringen per hypo theekklant." Uiteraard liep het niet van het begin af aan vlekkeloos. "Zowel de hy potheekadviseur als de cliëntadviseur hebben hun rol in het proces", aldus Zonneveld en Koeken. "De hypotheekadviseur moet mensen warm zien te krijgen Iedere maand is er in Heerhugowaard taart voor een hypotheekadviseur en een cliëntadviseur. Vlnr: Walter Koeken, segmentmanager Huis Hypotheekadvies, hypotheekadviseur Amanda Dudink, cliëntadviseur Melanie Koster en Michel Zonneveld, segmentmanager Cliënten Advies nog een slag maken." Als stimulans krijgen de hypo theekadviseur en de cliën tadviseur met respectievelijk de meeste doorleidingen en het grootste aantal ver kochte woonhuisverzeke ringen in een maand ieder een taart. Cross selling ratio Korting beaamt dat het van belang is de doorverwijzing goed te organiseren en de productieresultaten van woonhuisverzekeringen te volgen. "We merken dat de cross selling ratio, die vorig jaar is geïntroduceerd door Huis Hypotheekadvies, nog niet bij alle banken be kend is. Segmentmanagers Huis Hypotheekadvies ontvangen deze regelmatig en we gaan ervan uit dat ze die met hun collega's van Cliënten Advies bespreken. De regiomanagers van Interpolis nemen de cijfers sinds kort ook mee in hun contacten met de segment managers Cliënten Advies. Een extra stimulans, omdat het zowel in het belang van de Rabobank als Interpolis is dat de productiecijfers van woonhuisverzekeringen omhooggaan." 4 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 4