De klant als rode draad Algemeen Hoofddirectielid John van Nuenen: detaillist pur sang Colofon r v 4 Chemistry in de gesprekken met de hoofddirectieleden en het geloof in de coöperatie noemt hij als belangrijkste beweegredenen voor zijn overstap naar de Rabobank. Bovendien vindt hij het 'fantastisch om te denken in klantwaarde.' Een gesprek met John van Nuenen, sinds 1 april lid van de Hoofddirectie en detaillist pur sang. "Ik ben geboren achter de toonbank." Van Nuenen maakte voor het eerst kennis met de Rabobank op de werkbijeenkomsten voor lokale bankdirecteuren. "U praat raar", hield jour nalist Karei van de Graaf de directeuren daar voor. "U praat langs elkaar heen, zegt wat anders dan u doet of zegt niks en gaat gewoon uw gang." Niet echt een wereldje voor iemand die eerlijkheid en directheid hoog in het vaandel heeft staan, zo lijkt het. Knowhow Toch heeft dat Van Nuenen geenszins afgeschrikt. Integendeel. Zijn eerste in drukken noemt hij positief. Hij vindt de Rabobank een moderne en professionele financiële instelling. Die in druk is in de eerste maan den Rabobank alleen maar versterkt. "Uit mijn VSB- tijd kende ik de Rabobank wel enigszins, maar de enorme groei de laatste jaren is me nu pas goed dui delijk geworden. Lokaal en internationaal, maar ook bij bijvoorbeeld Robeco, Inter polis en Rabo Securities. Bovendien is er een sterk ontwikkeld maatschappelijk denken en hebben we een ongelofelijke hoeveelheid knowhow in huis." Daarnaast is hem vooral de menselijke warmte van de Rabobankmedewerkers op gevallen. Bij zijn directe col lega's, bij de lokale bankdi recteuren en bij de Rabobank in zijn woon plaats. Tot voor kort was hij geen klant van de Rabobank. "Toen ik wist dat ik bij de Rabobank zou mann. En sinds 1 april is hij dus Hoofddirectielid van de Rabobank. Daarbinnen is hij opgesteld voor het bin nenlands bankbedrijf. Klantwaarde De rode draad in die car rière is de klant, zegt Van Naam: John van Nuenen Geboren: 31 mei 1945 in Tilburg Woonplaats: Lensden Burgelijke staat: bijna 30 jaar getrouwd Kinderen: geen Hobby's: tennis, golf, skiën, fietsen, lekker eten bestuurslid Nederlandse Bachvereniging Muziek: Bach en Barok, Franse chansons Boek: Arie de Geus - De levende onderneming: jung Chang - Wilde zwanen Filmtgeen ('niet aan mij besteed') Eten:Frans en Italiaans Heeft een hekel aan: files ('vooral wanneer je ze niet ver wacht') De mens Van Nuenen: eerlijk, integer, vriendelijk, respecteert anderen, erkent fouten De manager Van Nuenen: eerlijk, teamplayer, direct, klantgericht, vasthoudend. gaan werken, maar het nog niet bekend was gemaakt, ben ik in mijn woonplaats naar de Rabobank gegaan voor een autoverzekering. Ze kenden me daar niet, maar hebben me fantastisch geholpen. Als ik dat gewe ten had, zou ik beslist eerder overgestapt zijn." Hij meent het oprecht. "Na de bekend making van mijn benoeming ben ik nog een kop koffie gaan drinken en heb de mede werkers gecomplimenteerd." Van Nuenen begon zijn car rière in 1971 bij Koninklijke Bijenkorf Beheer. Eind jaren tachtig werd hij binnen dat concern bestuursvoorzitter van dochter Hema. In 1991 maakte hij de overstap naar de financiële wereld als bestuursvoorzitter van de VSB Bank. Vijf jaar later keerde hij toch weer terug naar de detailhandel als top man van Vroom 8c Drees- Nuenen. Het denken in klantwaarde vindt hij dan ook fantastisch. Het écht in vulling geven aan dat begrip ziet Van Nuenen als een van de belangrijkste uitdagingen in de toekomst. "We kunnen het nu nog niet goed genoeg definiëren, nog niet goed ge noeg toepassen. We zullen nog meer vanuit de klant moeten denken. Als een klant bijvoorbeeld voor de financiering van zijn huis komt, dan is het ontzettend belangrijk dat je vanuit die specifieke behoefte veel vra gen stelt. Om vervolgens productcombinaties te maken die zoveel mogelijk bij die wensen aansluiten. Een klant moet zijn speci fieke wensen altijd terugvin den in productkenmerken. We moeten in staat zijn om de echte toegevoegde waarde als Rabobank voor die individuele klant duide lijk te maken." Naast het meer inhoud geven aan het begrip klant waarde staat het retailbe- drijf van de Rabobank de komende jaren voor nog een aantal uitdagingen. Van Nuenen noemt het verder versterken van het merk - "de coöperatie en de dienst verlening moeten we daarbij als één eenheid positione ren"-, het verbeteren van besturings- en controlsyste- men, het binden en boeien van medewerkers, het opti maliseren van de overlegstruc turen en een verbetering van de baten/lastenverhouding. Vooral de lasten zullen om laag moeten. "Bij een derge lijke omvang als bank moet het mogelijk zijn als goed koopste te produceren", meent Van Nuenen. "Met behoud van een hoge kwali teit en het principe van dicht bij. De verbeteringsvoorstel len in Progress geven daarbij de goede weg aan." Hardloopestafette Tot slot vindt Van Nuenen dat de samenwerking binnen de Rabobank Groep beter moet. Binnen de lokale bank, bovenlokaal, bij RNAB, tussen RNAB en banken en van de overige groepsonderdelen naar RNAB en lokale banken. "Vergelijk het maar met een hardloopestafette. Je bent er niet met de vier snelste men sen. Als ze niet geleerd heb ben het stokje goed aan el kaar over te geven, dan winnen ze nooit. Belangrijk is dat alles wat we doen bij de klant als één geheel over komt. Dat dwingt ons om sterk samen te werken." Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EN 542 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2