'Internationalisering vraagt ons om mee te veranderen' De uitdaging: het internationaal imago Bedrijven Hoe groter bedrijven worden en hoe internationaler ze werken, des te minder zaken ze doen met de Rabobank. En dat terwijl de internationalisatie toeneemt en de Rabobank de top van de zakelijke markt wil bereiken. Alle reden om internationale dienstverlening tot speerpunt te maken. RNAB-directeur Karei Plasman staat er vierkant achter. Karei Plasman: "Meeveranderen" De 'eerste-lijns-hulp' die internationale ondernemers nu bij lokale banken krijgen, blijkt niet altijd even goed te wer ken. RNAB zoekt de oplos sing daarvoor in bovenlo kale teams met professionele adviseurs Internationale Dienstverlening (ID). "Als fi nanciële dienstverlener moe ten wij voor onze klanten oplossingen vinden en met hen meeveranderen", zegt Plasman. "Moet daarvoor ons adviesniveau omhoog? Dan leggen we met trainin gen en professionalisering internationale basiskennis lokaal neer, aangevuld door specialisten die bovenlokaal en centraal staan opgesteld." Lokale bankenverhaal De taakverdeling is voor de RNAB-directeur duidelijk. Rabobank Nederland Grootbedrijf (RNG) onder houdt de landelijke contac ten met internationale bedrij ven. Regionaal gaan er - maximaal twintig - boven lokale ID-teams opereren. "Uiteindelijk is dit een lokale bankenverhaal. Tegelijkertijd kunnen directieleden hun netwerkfunctie breeduit in vullen ter verbetering van ons internationaal imago. Je ziet dat trouwens al ont staan. Het gaat erom onze gezamenlijke competenties optimaal te benutten." Het doel is de komende vijf jaar van 14 procent markt aandeel onder grootbedrijven naar 20 procent te klimmen. Plasman vindt het daarbij be langrijk dat RI, RNG, en bin nen Bedrijven Internationale Dienstverlening (ID) naad loos samenwerken voor de internationale markt. "Alles geredeneerd vanuit de klant vraag. Eist dit competentie verbeteringen, dan moeten we daar mee komen. Anders kunnen we niet naar boven op schuiven." Plasman benadrukt dat bijvoorbeeld het centralise ren van de back-office bij lokale banken kansen biedt voor meer efficiency, conti nuïteit en effectiviteit. "Distributie is ondergeschikt aan wat klanten willen." Wie doen er in Nederland internationaal zaken? De cijfers geven aan dat het gaat om zo'n 112.000 ondernemers waarvan er 85.000 importeren, 53.000 exporteren en 'enige duizenden' investeren in het buitenland. Komen die allemaal bij de Rabobank over de vloer? Dat is overdre ven. Slechts 14% neemt internationale diensten van de Rabobank af. En dat is weinig, vergeleken met het markt aandeel van 34% op de bedrijvenmarkt. Het tekent meteen de uitdaging voor de Rabobank: hoe kan het internationaal imago verbeterd worden? Een klus, want op dit punt is het zelf vertrouwen binnen de Rabo bank niet bijster groot. Welgeteld 53% van de me dewerkers vindt 'internatio naal' passen bij de Rabo bank (POPIA '99). "Wil de bank dus topservice verlenen aan haar klanten, ook inter nationaal, dan zal ze eerst in tern haar zaakjes voor elkaar moeten hebben", zegt Jos Hurks, hoofd Internationale Dienstverlening RNAB. Via de Dutch Desks kan de Rabobank méér inter nationaal opererende klanten aan zich binden. Marsroute Internationale Dienstverle ning (ID) stippelde daar een marsroute voor uit. Voorop staat het antwoord op de vraag: wat wil de inter nationale klant? En dat is glashelder. Die wil dat de Rabobank hem integraal informeert en adviseert over landen, internationaal cash- management, risicobeheer en investeringsplanning. Daar wordt dus de training en professionalisering van bedrijvenadviseurs bij lokale Rabo- banken op afgestemd. ID legt daarbij het accent op bovenlo kale sa menwer king. Dit betekent dat lokale banken Afzet opkrikken Het overall marktaandeel van de Rabobank op de be drijvenmarkt (34%), stoelt vooral op de afzet van bin nenlandse producten. Plasman: "Ons doel is bin nen deze groep bedrijven vooral de afzet van buiten landdiensten op te krikken. We moeten ons daarvoor fixeren op het analyseren van betaalstromen, risico beheer en het creëren van kansen voor provisiegene- rerende bankproducten. Betalingsverkeer is onze life- line. Bovendien krijg je meer binding met je klanten." Hij noemt het 'comfortabel' dat 34% al in de boeken staat. "We weten wat die klanten doen en niet doen. Dat biedt mogelijkheden." De directe concurrenten van de Rabobank vergroten mo menteel hun thuismarkt. "Voor het eerst zijn we niet meer de grootste bank als je de Benelux als thuismarkt ziet. Ook voor veel bedrij ven groeit hun thuismarkt. Daar liggen de uitdagingen. Internationalisering vraagt om meeveranderen." zich richten op het bundelen van kennis en ervaring waardoor zij meer geloof in de eigen internationale klantwaarde krijgen. Hiervoor is inmiddels een proef in Zuid-Holland Zuid gestart, waarbij adviseurs ID - binnen een bovenlokaal samenwerkingsverband - werken voor een groep van lokale banken. Vraagbaak ID staat alle lokale banken bij als regisseur, vraagbaak en zo nodig begeleider van klanten in het buitenland. De internationale producten worden betrokken van leve ranciers in Nederland (o.a. Trade Services, Internatio nale Betaaldiensten, Treasury en Interpolis). In het buiten land voorzien de alliantie partners van de Rabobank in de producten voor klanten. De Dutch Desks aldaar regis seren en organiseren de Jos Hurks: "Eerst intern de zaak jes voor elkaar. zaken ter plaatse voor klant en lokale Rabobank. "Alleen zo", vindt Jos Hurks, "kan de Rabobank internationale klanten de door hen gewenste service geven en stappen er steeds méér van deze onderne mende exporteurs, impor teurs en investeerders naar de Rabobank. Want daar gaat het tenslotte om." Actuele informatie over ID staat op het RaboWeb, Be drijven, Informatie, Inter nationaal. De International Service Desk is bereikbaar via (040) 217 77 87. 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 8