Betere inbreng segmentformule en praktijk in opleidingen CA Cliënten Advies OSV's en CA bundelen krachten voor nieuw opleidingspakket Nieuwe cliëntadviseurs en medewerkers Cliënten Service (CS) komen in de toekomst nog beter beslagen ten ijs. Het oplei dingsaanbod voor hen is in meerdere opzichten vernieuwd. Kennis, inzicht en vaardigheden worden beter geïntegreerd in nieuwe opleidingen. Verder werken het segment Cliënten Advies en Rabobank Opleidingen Binnenlandbedrijf voor de opleidingen nauw samen met de OpleidingsSamenwerkings- Verbanden (OSV's) van Rabobanken. 'De segmentformule en houding en gedrag komen nadrukkelijk aan de orde' 'In de nieuwe opzet maken we optimaal gebruik van eikaars kennis en kunde' zijn verbonden nadrukkelijk aan de orde." Het nieuwe pakket bestaat uit een mix van zelfstudie, workshops pallet van opleidingsmodu les die aansluiten bij het functieprofiel voor de be treffende medewerker. We Banken kunnen op dit moment voor oplei dingen voor het seg ment Cliënten Advies kiezen uit meerdere aanbieders. Om te beginnen zijn er de oplei- heel tevreden over. Tot nu toe kwam het opleidings aanbod voor de banken on afhankelijk van elkaar tot stand. In de nieuwe opzet maken we optimaal gebruik dingen van Rabobank Opleidingen Binnenland- bedrijf (voorheen onderdeel van de RabobankAcademie), die zijn ontwikkeld in sa menwerking met het seg ment Cliënten Advies van Rabobank Nederland AB. Ook de OpleidingsSamen- werkingsVerbanden en externe partijen bieden de banken opleidingen aan. Dagelijkse praktijk Astrid Geers, projectma nager Personeel van het segment Cliënten Advies, vertelt dat de Rabobank- onderdelen zijn overeenge komen de handen ineen te slaan voor opleidingen die zijn bedoeld voor cliëntad viseurs en medewerkers Cliënten Service. "Door de nauwere samenwerking tussen het segment CA, de OSV's en Rabobank Opleidingen Binnenland- bedrijf bewerkstelligen we een betere inbreng van de segmentformule en de dage lijkse praktijk in het oplei dingspakket. Daar zijn we van eikaars kennis en kunde." Ook is met de coördinatoren van de OSV'.< afgesproken dat de oplei- de volledige opleiding als de afzonderlijke modules. Segmentformule De vernieuwde opleiding voor cliëntadviseurs blijft uit een combinatie van product modules en trainingen be staan. "Het verschil zit in de verdere integratie van het ad vies- en verkoopstuk in de productonderdelen", legt Geers uit. "Ook worden juri dische en fiscale aspecten en doorverwijzen naar andere segmenten opgenomen in de waar toepassing van de ge leerde kennis centraal staat, trainingsdagen en toetsen. Ook komt er een integrale bekwaamheidsproef. Als sluitstuk van de opleiding toetst deze proef kennis, vaardigheden en inzicht met betrekking tot alle CA-pro- ducten. Bij voldoende resul taat staat daar een diploma tegenover. Front- en back-office variant Voor de medewerkers Cliënten Service bestaan twee functieprofielen en komen er dan ook meerdere opleidingsvarianten. Geers: Opnemen Storten Wisselen Astrid Geers: "Door samenwerking met de OSV's krijgen we meer bankpraktijk in de nieuwe opleidingen van CA." ding voor cliëntadviseurs vanaf september via de OSV's zal worden aangebo den. Dat geldt zowel voor productmodules. Daarnaast komen de segmentformule en houding en gedrag die aan de functie van cliëntadviseur "Er is minder eenduidigheid in het takenpakket dan bij cliëntadviseurs. Daarom hebben we gekozen voor een moeten nog besluiten of we aan de opleiding een di ploma verbinden en zo ja, in welke vorm." Ook in dit opleidingspakket wordt aandacht besteed aan de segmentformule en kennis, houding en gedrag die aan de functie van medewerker CS verbonden zijn. Voor de medewerker back-office, die de cliëntadviseur vooral on dersteunt, komen er vervol gens modules over corres ponderen en inzicht in processen. Specifieke onder delen voor de front-office medewerker, die ook klant contact heeft, zijn onder meer een module over het omgaan met klanten en een training om weerstanden te kunnen wegnemen bij klan ten over directe kanalen. Deze training maakt ook deel uit van ACE, het imple mentatieprogramma voor het transactiebeleid. Meer aandacht voor bijblijven De komende tijd moet er nog het nodige worden uitgezocht en ontwikkeld. "We gaan het examineren via Internet uit breiden", licht Geers toe. "Ook willen we meer aan dacht besteden aan refresh- ment voor ervaren cliëntadvi seurs en medewerkers CS. Nieuwe ontwikkelingen rondom de opleidingen en de inschrijfprocedure via de OSV's worden onder meer op het OpleidingenNet geplaatst. Die informatie is te bereiken via de kolom Persoonlijk, medewerker van het RaboWeb. 4 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 4