Brochure in eigen taal voor allochtone klant 'Eerst vertrouwen, daarna verkoop' De Rabobank zoekt mogelijkheden om de allochtone klant beter te bedienen. Eén van de initiatieven is de brochure Welkom bij de Rabobank. In het Neder lands/Turks, Nederlands/Engels of Nederlands/Arabisch leert de klant hoe het betalingsverkeer werkt. Prettige bijkomstigheid is dat het allochtone klanten aan de zelfbediening helpt. \j\JW öïtiQ I lis t ^ro^riirrJ^KW-w Financiële instellingen hebben nog moeite met de allochtonen- markt. Ze zien een toene mend potentieel voor de af name van hun producten, maar weten communicatief (nog) niet de juiste snaar te raken. Ook de Rabobank niet. Lokale banken kloppen dan ook regelmatig bij Rabobank Nederland aan voor hulpmiddelen. De brochure Welkom bij de Rabobank ligt in drie versies in Best: Nederlands/Arabisch (vanaf begin juni), Neder lands/Engels en Nederlands- /Turks. De bestelnummers zijn respectievelijk 81392,81393 en 81394. De prijs is f3,90 per stuk, de besteleenheid 10. In de nieuwe release van geld automaten (vanaf het derde kwartaal) kunnen klanten van de Rabobank kiezen voor de Turkse, Spaanse, Duitse, Franse of Engelse taal. Arabisch is tech nisch niet mogelijk. Het Netwerk Diversiteit (030- 216 41 56) geeft advies en ondersteuning bij de bediening van allochtone klanten. Zo heb ben ze een Nederlands/Turkse en Nederlands/Arabische Power- point-presentatie over het betalingsverkeer. Op het Rabo- Web, managerssite CA, Beleid Planning staat een beleids advies over de bancaire dienst verlening aan houders van de diverse vreemdelingen documenten. Worsteling In die behoefte wordt nu voorzien met de brochure Welkom bij de Rabobank, een coproductie van verte genwoordigers van het Netwerk Diversiteit, het segment Cliënten Advies, lokale bankmedewerkers en allochtone collega's. Enerzijds helpt het klanten bij hun worsteling met het Nederlandse betalingsver keer, anderzijds ondersteunt het banken bij hun inspan ningen om klanten zoveel mogelijk zelf hun bankza ken te laten regelen. Allochtonen lopen nog vaak de bankhal binnen voor geld of informatie, vertelt George Chuzischvili. Hij is project manager van het Netwerk Diversiteit binnen Rabo bank Nederland. "Ze weten niet altijd hoe betaal- en geldautomaten werken en durven niet om uitleg te vra gen. Veel medewerkers weten ook niet goed hoe zij hen moeten aanspreken." Dat de brochure tweetalig is, is een bewuste keuze, aldus Chuzischvili: "De bedoeling is dat de alloch tonen de brochure in het Nederlands lezen. Bancaire termen die ze niet kennen, kunnen ze dan nalezen in hun moedertaal." laag marktaandeel Het marktaandeel van de Rabobank in de alloch- tonenmarkt is relatief laag. Chuzischvili: "Veel gastar beiders openden een reke ning bij de toenmalige ABN toen ze naar Nederland kwamen. En bankieren daar nog, omdat ze verschrikke lijk trouw zijn. Daarnaast heeft de Rabobank relatief weinig allochtone medewer kers. En allochtonen doen graag zaken met bedrijven met verschillende culturen in het personeelsbestand." Dat blijkt uit het succes van verzekeraar RVS bij de Turkse doelgroep, met Turkse adviseurs, Turkse medewerkers en tweetalige brochures. De Rabobank wil geen apart beleid ont wikkelen voor allochtonen. Chuzischvili: "We willen een bank zijn die midden in de multiculturele samenleving staat. Dus geen apart doel groepenbeleid, maar wel aandacht voor mensen, zodat zij zich herkennen in en erkend weten door de Rabobank." Betaalrekening (in 96) Turken Marokkanen Surinamers Antillianen Nederlanders* ABNAMRO 35 31 36 52 15 Postbank 20 30 35 37 60 Rabobank 12 18 7 3 12 1'SB 6 4 3 4 1 SNS 23 13 IS 2 10 referentiecijfer: gemiddeld aandeel particuliere markt in grote steden (bron: NIPO/Veldkamp 1998) Aangepaste producten, meer allochtone adviseurs en een andere benaderingswijze. Alleen daarmee kan de Rabo bank mee in de concurrentieslag om de allochtone consu ment. Dat concludeerde algemeen directeur Wim van Breda van Rabobank Bergen op Zoom na bijeenkomsten met Turken en Marokkanen. "Allereerst zullen we het vertrouwen van deze mensen moeten winnen." In Bergen op Zoom is 12% van allochtone af komst. Binnen enkele decennia zal dit stijgen naar 25%. Qua marktaandeel doet de lokale bank het niet slecht, vooral omdat de Rabobank jarenlang naast de sociale dienst huisde. Maar veel van de klanten hebben alleen een betaal rekening, terwijl Van Breda constateert dat de tweede en derde generatie meer be hoefte heeft aan professio nele dienstverlening. "Eigenlijk weten we betrek kelijk weinig van deze men sen, daarom hebben we de Turkse en Marokkaanse voormannen uitgenodigd", vertelt hij. Dat bleek heel verhelderend. "Het heeft bij voorbeeld weinig zin alloch tonen schriftelijk te benade ren. Via hun eigen media zijn ze beter bereikbaar. Radio en tv. Of mondeling, via hun netwerk. Je zult eerst vertrouwen moeten op bouwen, daarna pas kun je zaken doen. Dat vertrouwen is door de bijeenkomsten zeker toegenomen." Daarnaast moet er in de productsfeer iets gebeuren. Van Breda: "Allochtonen worden bij overlijden meestal begraven in hun geboorteland. Zij verwach ten dat een begrafenisverze kering die kosten dekt. Inclusief reis- en verblijf kosten die nabestaanden maken om de begrafenis bij te wonen." De normering voor het verstrekken van een hypotheek is een ander voorbeeld. "Vaak staan er meerdere families garant voor schulden. Dat zou je mee moeten nemen bij de in komens/lastenverhouding." Een taak van Rabobank Nederland, samen met de lokale banken, stelt Van Breda. "Het moet organisa tiebreed gedragen worden." Het eerste begin, de brochure Welkom bij de Rabobank, bleek op de bijeenkomsten in Bergen op Zoom een schot in de roos. Daarnaast zullen banken lokaal moeten inves teren in allochtoon perso neel, aldus Van Breda. In Bergen op Zoom is dat nog niet goed gelukt. "Enkele medewerkers zijn wegge kocht door de concurrentie, onder de belofte van gouden bergen. Spijtig." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 3