Samen slimmer en goedkoper De Achterkant Nader bekeken Nieuwe weekkalender >G in MG Met: Walter Annink Beroep: Projectleider CAO "Ik was bijna drie jaar onder directeur bij een plaatselijke bank toen ik werd gevraagd voor de CAO-klus. Dat leek me echt een geweldige uitdaging. Voor het eerst een eigen Rabobank-CAO is toch wel heel speciaal. Het is vooral ook nieuw. Er is geen draaiboek waar we op terug kun nen vallen. We moesten het hele proces zelf ontwerpen. Er zijn onder meer vijf werkgroepen, waarin ook mensen van lokale banken zitting hebben, en er is een stuurgroep met directieleden. Het informeren van de medewer kers en de bankdirecteuren - als werkgevers - heeft een hoge prio riteit. Dat doen we steeds de dag na een overleg. ■ww**1 ÜIPPPW Ruim een miljoen weekka lenders zijn er voor volgend jaar besteld bij de Rabo- Sbop. Het thema is musea. De kalender is voor bet eerst een gezamenlijke productie van Rabobank Nederland en Interpolis. De hele organisatie doet het met één kalender. Dat levert een miljoenenbesparing op. Een rondje meningen. Gerrit Dijkstra van het assurantiesamenwerkingsverband van Rabobanken Noordwest-Friesland, Bolsward en De Greiden: "Wij gaven tot en met 1999 met ons assurantiesamen werkingsverband een eigen weekkalender uit. Daar zijn we vorig jaar mee gestopt. Toen hebben we op beschei den schaal de Rabobankweekkalender uitgedeeld. Dat zullen we voor 2001 ook weer doen. Ik hoorde dat er nu Interpolis op de kalender komt te staan. Wij doen hier ook veel zaken met andere verzekeraars. Maar ach, met die vermelding heb ik niet echt veel moeite." "Eigenlijk was er gewoon sprake van wildgroei", vindt communicatiemanager Rabobank Nederland Bert van Wanrooij: "Het is toch onzin dat één bedrijf allerlei verschillende kalenders uitgeeft. De bezuinigingsronde was dus een uitstekende aanleiding om tot één kalender te komen, die ondanks de gestegen papierprijs redelijk geprijsd is. En we maken er echt wat moois van. Verrassende illus traties in kleur, leuke tips en een praktische weekinde- ling. De besparing op groepsniveau is de moeite waard. Ik hoop dat die niet ongedaan wordt gemaakt doordat lokale banken toch eigen kalenders gaan maken. Dat is trouwens nergens voor nodig, want het is mogelijk om de nieuwe weekkalender per bank te personaliseren." Rianne op 't Hoog van Corporate Communicatie Interpolis: "Wij hebben een lange traditie in eigen weekkalen- yoXtrpoli, Standplaats: Utrecht ders en staken er altijd veel energie in. Jaarlijks geven we er zo'n 200.000 weg. Rabobank en Inter polis staan op de nieuwe kalender allebei genoemd. Je kunt dus zeggen dat we beide bij nog meer men sen aan de muur komen te hangen dan voorheen. Deze weekkalender is er niet alleen voor de sier, het is een echt gebruiks voorwerp. En de prijs vind ik heel redelijk. Voor 2,95 is het een pracht relatiegeschenk." "De kalender is in het Westland erg populair", vertelt Mirjam van Etten van Marketing Communicatie Rabobank Westland Zuid-West. "Vorig jaar hebben we samen met de banken De Maaslanden, Midden-Westland en Delflanden een fotowedstrijd uitgeschreven. De 53 mooiste platen kwamen op onze eigen weekkalender. De winnaars mochten een bedrag van 250,- aan een goed doel schenken. Het idee is gigantisch aangesla gen. Het heeft onze banken heel veel goodwill opgele verd. Maar het was een eenmalig project en voor 2001 kiezen we dus voor de gezamenlijke weekkalender." "Het is al vaker gezegd", stelt hoofd Marktbewerking en Communicatie Gert Sluis, we gaan centraal en lokaal slimmer en goedkoper communiceren. Vorig jaar gaven we samen 350 miljoen uit aan communica tie. Zo'n 37 miljoen daarvan ging naar relatiege schenken. Agenda's en kalenders maakten daar het leeuwendeel van uit. Door te kiezen voor één geza menlijke weekkalender hopen we op Groepsniveau 8 miljoen te besparen. Daarmee laten we duidelijk zien dat we kostenbesparing uiterst serieus nemen. Het gaat bovendien absoluut niet ten koste van de kwaliteit." Mijn taak bij de onderhandelin gen is het in de gaten houden van het proces. Naast bedrijfskunde heb ik psychologie gestudeerd en dat komt me hier soms goed van pas. We, zes mensen van vier vak bonden en zes Rabobankers, on derhandelen vaak de hele dag en soms gaan we door tot midder nacht. Het is dan zaak op het juiste moment een schorsing aan te vragen. We moeten zorgen altijd 'on speaking terms' met elkaar te blijven. Ruzie kan een negatief effect hebben op de voortgang. Maar ik moet zeggen dat het over het algemeen goed loopt en dat de sfeer goed is. Aan een dag onderhandelen gaan zeker twee dagen voorbereiden vooraf. En na de bijeenkomst is er de interne communicatie en uitwerking. De onderhandelingen zitten er nu bijna op. We hebben gisteren, de 24e, de zesde ge spreksronde gehad en ik ga er vanuit dat de geplande onderteke ning op woensdag 31 mei om vijf uur doorgaat. Natuurlijk moeten er daarna nog allerlei teksten wor den uitgewerkt, maar de intenties zijn dan helemaal duidelijk." 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 12