Solaris brengt de zon achter het stopcontact Shell niet overstag voor Greenpeace Algemeen Vooral in nieuwbouwwijken duiken ze steeds vaker op: daken met zonnepanelen die het huis geheel of gedeeltelijk van energie voorzien. Echt vlotten wil het echter nog niet met zonne-energie, vooral omdat de panelen duur zijn. Het project Solaris, waarin de Rabobank participeert, wil daarin verandering brengen. Daan Dijk van de Stafgroep Duurzame Ontwikkelingen voorziet voor dit jaar de echte doorbraak. Unieke leaseconstructie Je zou het misschien niet verwachten, maar zelfs in ons koude kik kerlandje levert de zon meer dan vijftig keer zoveel energie als wij jaarlijks aan gas, elektriciteit en benzine verbruiken. Bovendien is het schoon en dus milieuvrien delijk. Ook technisch zijn er geen problemen. Waarom is zonne-energie dan nog niet doorgebroken? Het bekende verhaal van de kip en het ei, aldus Dijk. "Er is weinig vraag, omdat de panelen duur zijn. En de panelen zijn duur, omdat er maar weinig gemaakt worden." Er is wel degelijk een markt voor zonne-energie, weet Dijk. "Uit een onderzoek van Greenpeace van een aantal jaren geleden bleek dat de vraag naar zonne panelen gigantisch zou toe- Rabokrant Extra nemen als de prijs onder de duizend gulden zou komen. Daarmee zijn ze aan slag gegaan." Het resulteerde in Solaris, een consortium van Stork, Shell Solar, Green peace, Ecofys, de Rabobank en De Lage Landen. Samen zorgden ze ervoor dat een particulier een paneel voor 975,- kan aanschaffen, ter wijl de kostprijs op zo'n ƒ1.700,- ligt. Inmiddels liggen er in Ne derland zo'n 5.000 Solaris- zonnepanelen op daken. Bij 20.000 panelen zijn de deel nemende bedrijven uit de kosten. Maar de plannen zijn veel ambitieuzer. Dijk: "Ons streven is 100.000 zonnepanelen per jaar te verkopen. Dat is een reëel aantal. Want zeker de meer vermogende particulieren, zeg maar de klanten uit ons segment Financieel Advies, blijken betrokken bij het mi lieu en zijn 'in' voor zonne- energie." Volgens Dijk wor den zonnepanelen dan ook echte 'hebbedingetjes'. "Het valt op, is high-tech, innova tief en laat zien dat je bij draagt aan een beter milieu, dat je onderdeel bent van de oplossing in plaats van het probleem. Veel mensen vin den dat waardevol." En dat is belangrijk, want geld levert het de particuliere klant niet op: vier zonne panelen (ƒ3.900,-) leveren bij het gemiddelde Nederlandse gezin een jaarlijkse besparing van ƒ110,- op de energiere kening op. Dijk: "De panelen zijn een eerste kennismaking. Vandaar dat we kiezen voor een gemakkelijke instap. Het paneel past op ieder een vervijfvoudiging van de afzet de komende zeven jaar en investeert het in poductie- verhogingen in de bestaande fabrieken in Helmond en het Duitse Gelsenkirchen. Shell meldde dit op de aandeelhoudersverga dering van 9 mei. Op die vergadering wilde Greenpeace Shell dwingen tot de bouw van een mega dak. De toekomst ligt echter in dakgeïntegreerde syste men. In de nieuwbouwwijk Nieuwland in Amersfoort zie je dat het kan. Met 1000 kilowatt het grootste zon ne-energie project in de gebouwde omgeving ter we reld. Ook zijn er kantoorge bouwen waarvan de gevels volledig opgetrokken zijn uit zonnepanelen. Dat is goed koper dan marmer en levert je nog energie op ook." Daar liggen kansen voor fi nanciële dienstverleners en projectontwikkelaars. "Bij nieuwbouw is zonne-energie natuurlijk het makkelijkst toe te passen", vertelt Dijk. "Een zonnedak van 30 m2 voorziet het hele huis van energie. Bij grootschalige toepassing kost zo'n huis pakweg ƒ20.000,- meer. Als De Lage Landen heeft voor de zon nepanelen een unieke leasecon structie ontwikkeld, een operatio nele lease voor particulieren. De consument profiteert zo van twee fiscale voordelen die normaal al leen voor ondernemers gelden: de Energie Investeringsaftrek (EIA) en de Vervroegde afschrijving milieu investeringen (VAMIL). Deze voor delen worden via lagere leaseter mijnen aan de klant doorberekend. Doordat de klant alle leasetermij nen in één keer betaalt (f975,-) lijkt het op een koop, maar in feite is DLL eigenaar. Na negen jaar kan de klant het paneel kopen. De prijs hiervoor zit verpakt in de f975, -. Besluit hij het paneel niet te kopen, dan kan hij het inleveren voor f50,-. een koper dat meefinanciert in zijn hypotheek, kost 'm dat per maand netto zo'n 40 gulden extra. Daartegenover staat dat hij geen maande lijkse energielasten heeft." Meer informatie: www.beldezon.nl of 0900 23 53 39 66 braak in zonne-energie te forceren. Onderzoeksbureau KPMG becijferde dat zo'n fabriek, die een investering van ƒ1 miljard vergt, daar voor kan zorgen. Bij 5 mil joen panelen per jaar kan zonne-energie prijstechnisch concurreren met olie en gas. Op dat moment zijn er ge noeg consumenten die hun energie van de zon willen halen, meent Greenpeace. Maar Shell is daarvan voor alsnog niet overtuigd. Shell gaat geen ƒ1 miljard steken in de bouw van een mega zonnefabriek. Volgens het olie- en chemieconcern is dat economisch onverant woord: er is nog geen markt voor. Wél mikt het bedrijf op zonnefabriek. Door voor 250.000 euro aandelen Koninklijke Olie te kopen, drukte de milieu-organisatie een stempel op de aandeel houdersvergadering. De bouw van een mega zon nefabriek is volgens Green peace nodig om een door- t •V ■ZKKÏGtQi? Medewerkers van Greenpeace bezochten onlangs de aandeel houdersvergadering van de Koninklijke Shell. 11 Zonnedaken in de Amersfoortse nieuwbouwwijk Nieuwland.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 11