Rabobank Arnhem wil in gesprek komen met klanten nis delen in Zevenhuizen -Moerkapelle Ook in Arnhem zit de actieve werving nog in het voortraject. De bank heeft de afgelopen maan den in- en extern wel de nodige activiteiten ontplooid om het begrip coöperatie concreter te maken. De komende tijd willen medewerkers in klankbordgroepen meer in gesprek komen met klanten. wordt steeds meer doen heeft voor de uitzending banken benaderd, die positief staan tegenover het ledenbeleid. Uiteindelijk is een aantal van de statements ge bruikt. Suzanne Roorda, manager Cliënten Advies van de bank Zevenhuizen-Moerkapelle, vond de opname een onvergetelijke ervaring, of ze nou in beeld komt of niet. "Wat mij verraste was dat ik ook iets over ledenbeleid moest zeg gen. Dat is een lastig onderwerp als je daar als bank nog niet helemaal uit bent." De filmploeg nam de bankhal een groot deel van de dag in beslag. Roorda: "We zijn amper aan werken toegekomen, maar de opnamen hebben veel losgemaakt bij de medewerkers. Achteraf hebben we nog lang nagepraat over de invulling van de coöperatie." In Arnhem was accountma nager Zakelijke Relaties John Aipassa één van de geïnterviewde medewerkers. Hij vindt de tv- uitzending een goede zaak en het meedoen eraan voor herhaling vatbaar. "Hoewel ik graag vooraf wat meer had willen weten over de doelstelling van de uitzending. Nu was ik niet zo goed voor bereid. Gelukkig had ik op elke vraag een ant woord." Bij sommige kleinere banken leeft het idee dat een stadsbank het (nog) moeilijker heeft met de invulling van de coöperatieve missie dan zij. Door de grotere gemeenschap zou er in het algemeen minder binding zijn tussen klant en bank. Jenny van Zanten, hoofd Communicatie in Arnhem: "Die binding merk ik bij ons wel degelijk. Klanten en me- dewerkers voelen zich betrokken bij hun eigen kantoor en hun eigen wijk. Wel is het lastig om met zoveel - 50.000 - klanten het ledenbeleid goed in te vullen. Wat je belooft, moet je ook kunnen waarmaken." I Naast de klankbordgroe pen gaat de bank Arnhem met leden aan de slag voor een in te stellen Coöpera tiefonds. Een plan van aanpak daarvoor komt in de ledenvergadering van juni ter sprake. Het leden beleid is op papier gezet door een interne werk groep Coöperatie. Advi seurs van segmenten die bij de actieve werving van leden zijn betrokken - Financieel Advies, Bedrijven en Huis Hypotheekadvies - gaan trainingen volgen delen en zeggenschap zullen zijn. Dat delen van uit de thema's: Internet, beleggen en het Belasting kennis gebeurt al in de bijeenkomsten die de bank plan 2001. Roorda: "De klant doet kennis op en gemiddeld eens per week organiseert. Een greep hoort ook ervaringen van anderen. Wij bouwen door de bijeenkomsten een betere relatie op met de klant en leren ons werkgebied beter ken nen. Dat heeft als bijko mend voordeel dat klan ten bij hun financiële zaken ook eerder aan ons denken." De bank houdt zich ook op de hoogte van de ont wikkelingen in de samen leving door te participeren in winkeliersverenigingen en ondernemerskringen. "Door op die manier samen te werken bereik je meer", vindt Roorda. om het lidmaatschap overtui gend ter sprake te kunnen bren gen bij klanten. Van Zanten zelf maakt deel uit van het ACO- projectteam, dat de presentaties over coöperatie en ledenbeleid verzorgt bij lokale banken. Ze zegt resumerend: "We doen in Arnhem al een heleboel, zonder dat we daar het coöperatiestem pel op drukken. Zoals partici peren in een project dat tot doel heeft de leefbaarheid in wijken te verbeteren. Ervaren 'netwer kers' en jonge managers dragen daarbij maatschappelijke pro jecten voor aan bedrijven in de betreffende wijk met het oog op sponsoring." 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 9