In Didam krijgen medewerkers en klanten lol in de coöperatie Wederzijds ken Rabobank Didam timmert sinds kort actief aan de weg met het werven van leden. De afgelopen weken ging een brief met informatie over het lidmaatschap de deur uit naar zo'n 1.400 relaties. Sinds de bank het ledenbeleid twee jaren geleden invulde, krijgen leden en medewer kers steeds meer lol in de coöperatie. Rabobank Zevenhuizen- Moerkapelle wacht met het actief werven van leden op de ledencampagne. De bank organiseert wel al regel matig bijeenkomsten voor leden en klanten, waaronder een masterclass voor jonge ondernemers. Van die bijeen komsten leren zowel de leden als de bank. Denken over coöperatie Bij een groeiend aantal lokale banken is de coöperatieve gedachte nieuwe stijl geen papieren tijger meer. Steeds meer banken gaan actief aan de slag met ledenwerving of met het actief betrekken van de leden bij het beleid. Voorbeelden daarvan zijn de banken Didam, Zevenhuizen-Moerkapelle en Arnhem. Leden en medewerkers van deze banken en een lid van de Rabobank Oosterhout werkten mee aan de televisie-uitzending van 15 en 22 april voor medewerkers over het coöperatieve karakter van de Rabobank en het lidmaatschap. Het Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling koos voor een tv-programma, omdat het me dium televisie meer 'impact' heeft dan bijvoor beeld een brochure. "Met televisie kun je emo ties overbrengen", licht deelprojectleider Tonko Tomeï toe. "Je ziet mensen hun verhaal vertellen, hun mening geven. Het is niet ingestudeerd, het zijn authentieke getuigenissen. In combinatie met muziek zorgt dat voor een sfeer die je met een papieren medium nooit kunt creëren." ACO Medewerkers worden door een interne compe titie gestimuleerd het lidmaatschap aan te kaarten bij klanten. Ieder segment dat 25 nieuwe leden aantrekt, krijgt een taart, Die is overigens wel zó groot dat alle medewerkers ervan kunnen mee-eten. Een aantal medewerkers belt na het versturen van de informatiebrief over het lidmaatschap ook klanten na. De coöperatieve missie is bij de Zuid-Hollandse bank op dit moment vooral nog een zaak van het management. "We zijn nieuwsgierig naar wat er van Rabobank Nederland komt op het gebied van leden waardering", legt manager Cliënten Advies Suzanne Roorda uit. "Als je concrete zaken in handen hebt, zoals het Ledencertificaat, kun je klanten makkelij ker overtuigen van de meerwaarde van het lidmaat schap. Ook moeten we intern de lokale invulling nog verder uitdiepen." Duidelijk is dat de sleutelbegrip pen bij de bank Zevenhuizen-Moerkapelle kennis Meer informatie over de bank en het delen van kennis. Dat was twee jaar geleden de uitkomst van een brainstormdiscussie tussen de bank Didam en de leden over wat de bank, als coöperatieve financiële dienstverlener, voor hen kon betekenen. Het antwoord van de bank: een ledenbulletin en vier werkgroepen voor en door leden. Verder gaf de bank meer bekendheid aan bestaande Coöperatiefondsen en lichtte toe waaraan de gelden van de fondsen worden besteed. Vooral de ledenwerkgroepen blazen het lidmaatschap nieuw leven in. De werk groepen hebben drukbezochte avonden ge organiseerd over onder meer erfrecht, zaken doen via Internet en landbouwbeleid. Communicatiemedewerkster Nanny Overbeek, die samen met collega's van de segmenten in de werkgroepen zit: "Sommige klanten hoorden van de bijeenkomsten en zijn daar door lid geworden." De werkgroepen heb ben ook een klankbordfunctie. Naar aan leiding van geluiden uit de groepen heeft de bank bijvoorbeeld een ouderencoördinator benoemd. Directeur Henry Aleven vond eerst 'geld verdienen' belangrijker dan coöperatief zijn. "Maar nu krijg ik er steeds meer lol in. Ik probeer dat ook in- en extern over te bren gen. Eerlijk gezegd kon ik twee jaar geleden, tijdens de behande ling van de nieuwe statuten, de leden niet duidelijk maken wat nou de achtergronden waren van de coöperatiediscussie. We - de be- heerscolleges, het management team en de ondernemingsraad - hebben ons toen laten bijpraten door het Adviescentrum Coöpera tie-Ontwikkeling. Nu hebben we een duidelijk verhaal naar de leden en de medewerkers toe." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 8