'De Rabobank is er voor haar klanten en niet andersom' UT T et gaat me niet I I om de coöpe- JL JL ratieve bank. Maar om de ambitie." Bestuursvoorzitter Ton van Asseldonk hoofdpersoon in ledencampagne 'De maatschappij wordt steeds individueler. Door een coöperatie houd je het gevoel dat het niet alleen om de cijfertjes gaat. Maar ook nog een stuk om de mensen.' "De mens, het individu centraal, dat vind ik belang rijker dan ééntiende procent hypotheekrente meer of minder." Voor Ton van Asseldonk, voorzitter van het bestuur van Rabobank Veldhoven, is de keuze voor de Rabobank helder. Hij is de eerste hoofdpersoon in de ledencampagne. Vanaf vandaag vertrouwt Van Asseldonk de lezers van de landelijke dagbladen toe waarom hij lid is van de Rabobank. Een bewuste keuze. Van Asseldonk kwam in aanraking met de bank toen hij op zoek was naar een hypotheek voor zijn huis. Daarna ging het snel, vertelt hij. "Je leert zo'n organisatie kennen en weet waarvoor die wil staan. Dan zie je dat er nog een hoop te doen is. Vervolgens heb ik de consequentie getrokken van mijn eigen denken. De klant en zijn individuele am bities als vertrekpunt. Dus niet: we beginnen met geld verdienen. Nee, hoe kunnen we een betekenisvolle maat schappelijke prestatie creë ren. Om daaraan vervolgens het recht te ontlenen om geld te verdienen. Dat is de reden dat ik lid wilde worden." Massa-individualisering Van Asseldonk is strategisch adviseur van beroep. Hij adviseert een groot aantal ondernemingen in binnen- en buitenland over het te voeren beleid. Daarbij heeft hij een Rabokrant Extra duidelijke voorkeur voor bedrijven die op de een of andere manier de klant cen traal stellen. Kernbegrip in zijn denken is 'massa-indivi dualisering', de titel van één van zijn boeken. De uit daging daarin is de mens centraal te stellen in een op de massa ingesteld productie proces, zonder dat daar meerkosten aan verbonden zijn. Zeg maar, de kleerma ker die een maatpak levert tegen confectieprijs. Als specialist in organisatie modellen vindt Van Assel donk de coöperatieve bank het organisatieconcept van de toekomst. "We gaan naar een wereld waarin mensen in toenemende mate hun eigen keuzes willen maken. De coöperatieve vorm biedt in wezen die mogelijkheden. Ieder individu -de klant dus- kan zijn invloed aanwenden (Een lid over de Robobank) om zo samen tot beleid, tot een beslissing te komen." Perspectief Tegelijkertijd constateert de kritische Van Asseldonk dat de Rabobank er nog lang niet is. "Het is niet de mak kelijkste weg, maar ik ge loof in het perspectief. We moeten een organisatie creëren die beter is voor de klanten, beter voor de mede werkers en die efficiënter werkt en per saldo meer op levert. Pas dan kunnen we besluiten om te herinveste ren in de samenleving." Hij zegt het nadrukkelijk: "Eerst verdienen, dan pas uitgeven. Nu moeten we wel eens zeggen dat we minder presteren omdat we een coöperatie zijn. Maar daar mee verliezen we onze aan trekkelijkheid voor de toe komst." Een goede financiële presta tie is dus absoluut noodzake lijk. Om aantrekkelijk voor klanten te blijven, om te her investeren in de maatschap pij, maar zeker ook om de buitenlandse aspiraties waar te kunnen maken. Van Asseldonk: "Internationale samenwerking, die hoog op het lijstje staat, mag natuur lijk geen vlucht naar voren betekenen. Daarom moet de thuisbasis financieel solide blijven. Een succesvol con cept vertaalt zich in een suc cesvol ondernemerschap op alle fronten." Lokale binding Het lidmaatschap betekent voor Van Asseldonk een ver bondenheid, een binding met de bank. De Rabobank dichtbij. En daarmee doelt hij niet alleen op de fysieke binding met het kantoor om de hoek. "Die binding moet je ook voelen, maatschappe lijk, economisch, cultureel." "Het is als lid worden van een vereniging. Maar in dit geval is het een bank. Een bank als alle andere. Maar ook anders dan alle andere. Een bank waarin je als lid kunt meedenken en meebe slissen over het beleid van de lokale bank. Die zeggen schap van klanten is de garantie dat de Rabobank altijd blijft werken in het belang van haar klanten. De Rabobank is er voor de kwaliteit van de dienstver lening van haar klanten. En niet andersom." 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 7