Campagne moet bekendheid van het lidmaatschap verhogen Klanten vertellen waarom ze lid zijn van de Rabobank Drie klanten leggen vanaf vandaag in advertenties uit waarom ze lid zijn van de Rabobank. Ze vormen het begin van de ledencampagne in de media, die een klein jaar zal lopen. In totaal bestaat de campagne uit vier fases. Communicatie manager Louis van Loon van RNAB vertelt welke. 'Het zijn onder meer wel mijn geldzaken, mijn centen die daar beheerd worden. Dus ik vind het wel leuk dat ik daar over kan meedenken.' Ledencampagne in de media pen komen, moeten we eerst een goede voedingsbodem leggen. Daarvoor is de cam pagne bedoeld die vandaag begint. Geen advertentie om ledenproducten aan te prijzen, geen harde oproep om lid te worden, nee, leden laten vertellen over het spe cifieke karakter van de Rabo bank. Puur vanuit de klant geredeneerd zetten we de rol en betekenis van de coöpe ratieve Rabobank neer." Rabobank Ledencertificaat Direct na fase 1 volgt de grootscheepse aankondiging van het Rabobank Ledencertificaat. Onder de noemer 'Mogen wij u uitno digen deel te nemen in de Rabobank?' verschijnen er advertenties in dagbladen en tijdschriften, worden er radiocommercials uitgezon den en wordt er buiten reclame ingezet. Van Loon: (Een lid over de Rabobank) Loon. Dat is nodig, want het lidmaatschap is een rela tief onbekend fenomeen, zo blijkt uit onderzoek. Van de particuliere klanten weet maar 26% dat ze lid kunnen worden, bij de zakelijke re laties stokt dat percentage bij 41%. "Voordat we met specifieke ledenwervingsactiviteiten en ledenproducten op de prop- De advertentie die vanaf vandaag de dagbladen siert, lijkt sterk op de zogenoemde opi- nion-advertenties met Hans Wijers en Michail Gorbatsjov. Een paginagrote foto in zwart-wit, voorzien van een prikkelende tekst. Met een verwijzing naar de lokale Rabobank en www.rabo- bank.nl/leden. Hier kunnen bezoekers doorklikken naar www.rabobankgroep.nl, waar uitgebreide informatie staat over de coöperatieve Rabobank en haar ambitie en het boekje 'Waarom leden de Rabobank zo bij zonder maken' bestellen. Onbekendheid wegnemen De eerste fase in de cam pagne is vooral bedoeld om de onbekendheid met de coöperatieve identiteit van de bank en het lidmaatschap weg te nemen, vertelt Van de vierde fase (introductie Ledenwaarderingsprogratnma staat gepland voor begin volgend jaar. Banken kunnen op de lande lijke campagne inhaken met lokale materialen uit de toolkit (zie pagina 11). Samen moeten alle inspan ningen er toe leiden dat de bekendheid van het lidmaat schap onder particuliere en bedrijfsrelaties fors stijgt. Betrokken en ondernemend Volgens Van Loon is er een duidelijke samenhang met andere campagnes. "We posi tioneren de coöperatieve bank en het lidmaatschap binnen de merkstrategie. De kernwaarden van de Rabo bank zijn daarbij leidend: visie, betrokken en onder nemend en midden in de samenleving." Samenhang is er ook met de interne com municatie. Van Loon: "Lokale banken spelen na tuurlijk een prominente rol bij de invulling van het leden- beleid en de werving van leden. We moeten nu een stevig fundament leggen onder toekomstige leden wervingsactiviteiten." fase 1 vandaag tot medio mei 'Revitalisering'van de coöperatieve bank door drie opeenvolgende advertenties met leden (dagbladen en tijdschriften). fase 2 eind mei/begin juni 2000 Introductie Rabobank Ledencertificaat (buitenreclame, radio, dagbladen en tijdschriften). fase 3 najaar 2000 Nader ingaan op de verschillende aspecten van het lidmaatschap. fase 4 begin 2001 Introductie Ledenwaarderingsprogramma "Dat gedeelte van de cam pagne is ook bedoeld als praktische onderbouwing van de betekenis van de coöperatieve bank en de in houd van het lidmaat schap." Tegelijkertijd wordt ook in de pr-sfeer volop de publiciteit gezocht. Fase 3 - nader ingaan op de diverse aspecten van het lidmaat- schap- volgt in het najaar, Louis van Loon: "Voedingsbodem leggen." 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 6