'De motivatie om lid te blijven is dat het netwerk voor mij zo belangrijk is. Daar kan ik gewoon niet omheen. Ik zou gek zijn als ik daar uit zou willen stappen.' Colofon ten ook vernieuwen, innova ties aandurven. En we kun nen het. We waren de eerste bank die op Internet zat. Maar die voorsprong moe ten we niet verspelen." Hoe wilt u dat voorkomen "We zijn met een paar stap jes begonnen. Ik noem niet voor niks die V's. We zijn begonnen met kostenbeheer- singsprogramma's. We wil len het debat opener krijgen. Dat lukt. De debatten zijn feller en opener. Waardoor ook de echte problemen op tafel komen. Dat vergemak- ment veel harder aan trek ken dan beursgenoteerde ondernemers en dus hebben we de beste mensen nodig." En verder "De internationalisering vind ik heel belangrijk. Onze bank is eigenlijk te groot voor Nederland. Zeker gezien de ontwikkelingen in de finan ciële sector en het wegvallen van de grenzen. Voor het aantrekken van goede, nieuwe mensen is het nodig dat ze de Rabobank beleven als een bank die internatio naal opereert." Gilde en Schretlen bij die ontwikkeling betrekken "Op het punt van product leveranties wil ik ze juist 25 procent eigenaar. Ze blijven wel de producten leveren. Ik zie ons iets meer teruggaan naar de kern van ons bedrijf. We hebben een (Een lid over de Kabobank) beter integreren, maar ik wil ze gelijktijdig nog meer op afstand zetten, want ik blijf beweren dat wij in de kern een retailbedrijf zijn en aantal parels gekocht en die helpen je nu om de vol gende stap in Europa te zet ten. Zonder die dochters waren we niet aantrekkelijk De vijver waarin u wilt vissen, de overige coöpera tieve banken in Europa, is die niet te ondiep f "Het lijkt zo. Maar weet je wat het is. Het is een beetje een alles of niets game. Want lukt het, dan ben je ineens weer alles en iedereen ge weldig vooruit. Dan heb je iets wat alle andere Europese banken voorlopig niet hebben." Mag je met zo'n alles of niets strategie wel leden certificaten uitgevenTrek je dan toekomstige leden niet mee in het risico kelijkt het vinden van een oplossing. Ook moeten we kijken of de goede mensen op de goede plaats zitten. Vaak krijg ik te horen: jullie zijn een coöperatie. Jullie werken niet onder de zweep van de markt. Dat is ook zo. Wij hebben de tucht van de aandeelhouders niet. Maar wel de concurrentie met de rest van de markt en dus moeten we de organisatie scherp houden. Wij moeten er vanuit ons eigen manage- Rabokrant Extra is een uitgave van Interne Media Rabobank Nederland Redactieadres: Eindhoven EP B16 Telefoon: (040) 217 71 18 Fax: (040) 217 71 36 E-mail: rabokrant@rn.rabobank.nl Waar wilt u de wieken uitslaan "In Europa bouwen we aan een coöperatieve groep. Buiten Europa willen we al leen dat doen waar we goed in zijn en dat is de food- en agribusiness. Wat ligt meer voor de hand, om als je bij voorbeeld goed bent in agri, om in de Midwest, Canada en Argentinië - landbouw economieën bij uitstek - om ook daar een middelgrote bank te kopen. En die in waarde te vermeerderen van uit je eigen wereldreputatie. Juist in de agrimarkt in de VS gebeurt veel. Dus leer je een boel dingen die je terug neemt naar je klanten hier." Hoe wilt u dochters als Robeco, Interpolis, blijven. Dat moet je nooit vergeten." Wat bedoelt u daar precies mee "Dat we zeven miljoen klanten hebben. We hebben het mkb en we hebben een behoorlijk marktaandeel bij de middelgrote en grote on dernemingen in Nederland. We zijn veruit de grootste bank in Nederland. Vanuit die kracht moet je altijd blijven opereren en de satel lieten er omheen staan ten dienste van die klanten. Ik zie dus eerder een ontwik keling dat we de satellieten delen met onze Europese partners of zelfs met niet- coöperatieve partijen. Dan zijn we straks niet 100 procent maar bijvoorbeeld geweest voor onze Duitse, Oostenrijkse en Franse collega's." En hoe zit het in die strategie met de autonomie van de lokale banken "Die ligt natuurlijk in de front-office en minder in de back-office. Wat gaan we centraliseren? De adminis tratieve afhandeling van de hypotheek? Ja. Maar beïn vloedt dat de autonomie? Die zit er toch in dat je een bankbedrijf runt, de mede werkers aanstuurt en je klanten kent. Dat je na denkt over je marktaandeel, over je producten. Dat je leden gaat werven. Dat is allemaal autonomie. Belemmeren we dat hier door? Nee toch?" "Het risico op dat ledencerti ficaat is zo beperkt. Klanten krijgen geen dividend als de bank geen winst meer maakt. Nou, dat is in geen 100 jaar gebeurd. Ik zie de ledenwervingsactie gewoon als het uitvoeren van wat in '97 en '98 is besloten. Pas vorige zomer zijn we begon nen om die besluiten ook ten uitvoer te brengen. Dat is al rijkelijk laat. Bovendien hebben de banken waar we nu mee praten al lang een bloeiend ledenbestand. De DG Bank heeft 20 miljoen leden en dat groeit per jaar met 350-duizend. De Rabo bank is misschien wel de enige grote coöperatieve bank in Europa die jaren lang haar ledenwerving heeft verwaarloosd." Lees verder op pagina 10 -> Rabokrant Extra 3

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 3