Hans Smits ziet coöperatie als middel, geen doel Er is genoeg gepraat, vindt Hans Smits. Het is hoog tijd dat het debat over de coöperatie plaatsmaakt voor bancair hande len. Want de coöperatie, zegt hij, is een middel. Geen doel. Dat middel moet nu ingezet te worden om de coöperatieve bank van de 21-ste eeuw gestalte geven. In die ambitie heeft de voorzitter van de Hoofddirectie onwrikbaar zijn tanden gezet. Een gesprek met een vastbesloten bestuurder aan de voor avond van de nieuwe ledencampagne. Het zijn onder meer wel mijn geldzaken, mijn centen die daar beheerd worden. Dus ik vind het wel leuk dat ik daar over kan meedenken.' Na de woorden nu de daden "Bij de algemene vergadering heb ik twee woorden ge bruikt: betrokken en onder nemend. Daar draait het nog steeds om. Bij betrok ken doel ik op samenleving, klant en medewerkers. Elke burger in Nederland weet dat de lokale Rabobank een aantal dingen doet die de andere banken niet doen. Punt klaar. Niks verheffends, naar. Dan de verzakelijking. Bij de bank heerst een sfeer van heel lang naar consen sus zoeken. Geen conflict model hanteren. Ik wil naar een cultuur, waarin we in een sportieve sfeer ambities uitspreken en daar afspra ken over maken. Ik vergelijk het bewust met een sport - team. Daar moet je het veld uit als je uit vorm bent, Hans Smits past in de traditie van nuch terheid en sober heid die de Rabobank lang heeft gekenmerkt. Zowel uiterlijk als innerlijk. Tanig, geen onsje teveel. Een noeste werker, die het liefst in de luwte opereert, wars van publiciteit. Dat deed hij ook bij zijn vorige werkge ver, de NV Nationale Lucht haven Schiphol. Met een geruisloze dadendrang. In de zes jaar dat hij de lucht haven bestierde, bleef geen steen op elkaar. Letterlijk en figuurlijk. Eenzelfde daden drang staat de Rabobank te wachten. Want, zegt de nieuwe voorman, er is werk aan de winkel. Veel werk. "Niet alleen voor mij, maar voor de hele organisatie." Wat zijn uw drijfveren "Het intrigeert me mateloos dat deze bank 100 jaar be staat en zo'n positie heeft kunnen bereiken, zowel bancair als maatschappelijk. Hoe is dat gekomen, hoe is dat te handhaven en hoe is dat mogelijk nog te verbe teren. Die uitdaging vind ik leuk. Ook is er een prag matische reden. Ik ben nu één jaar voorzitter van deze organisatie, die na een dis cussie van 4 a 5 jaar heeft gezegd: 'Dit is onze ambi tie'. Ik voel het als mijn op dracht om deze ambitie die zoveel tijd heeft gekost ook uit te voeren. Zo simpel zit ik er in." maar het is wel goed en fijn. En daarnaast moeten we ondernemend zijn, onder nemender dan nu, zowel in Nederland als in Europa." Waar doelt u dan op? "Ik heb voor de directeuren een verhaal gehouden onder de titel: de vier V's. Verinner lijking, verzakelijking, ver dienen en vernieuwen. Als je dat allemaal doet dan komt de vijfde, de victorie vanzelf. Onder verinnerlijking versta ik dat je als coöperatieve bank waarde hecht aan de relatie met de klanten. Dat je die extra wilt binden via het lidmaatschap. Maar ik versta er ook onder dat je hart tussen je oren zit en dat je je ernaar gedraagt. We handelen er soms te weinig maar je blijft lid van het team. Je hebt wel een missie waar je gezamenlijk voor gaat. Je slaat elkaar wel op de schouders bij een goal. Verdienen, dat is ook evident. Met minder mensen, effi ciënter werken en meer omzet maken. Simpeler kan ik het niet zeggen. Want deze onderneming was vorig jaar voor het eerst in haar 100-jarig bestaan, niet meer in staat om voor elke ge leende gulden acht cent opzij te zetten voor de sol- vabiliteitseis. Dat is nog nooit gebeurd. Tenslotte vernieuwen. Als bank hebben we een gewel dig imago op het gebied van betrouwbaarheid en integri teit. Dat zijn hele goede din gen en die moeten we echt vasthouden. Maar we moe- Hoe kijkt u aan tegen die opdracht? (Een lid over de Rabobank) gevoel dat de organisatie de afgelopen periode op die punten aan scherpte heeft verloren." U wilt die goede oude tijd weer terughalen? "Ja, en daar mag best wat ambitie en ideologie bij, maar niet in die sterke mate als in het recente verleden. uitstek maatschappelijk on derneemt. Dat wij lokaal dingen doen die andere ban ken niet doen voor samenle ving en omgeving. Dat moet je ook vooral zo houden. Dat is een deel van je core business." Hoe wilt u die aloude traditie weer zijn glans en glorie geven? "Het kost veel energie om de ambities te realiseren. En dat komt niet alleen door de coöperatieve opdracht die ik bij mijn aantreden mee kreeg. Uit een enquête in 1985 onder 300 ondernemers blijkt dat men toen opmer kelijk tevreden was over de Rabobank. We scoorden het beste van alle banken op zaken als: verlangde zeker heden, kwaliteit lokaal ma nagement, meedenken in het algemeen, soepelheid en be grip, bereikbaarheid, juiste persoon en woord houden. Meer dan 40% van de Rabobankklanten was niet zomaar tevreden, maar 'volledig' tevreden, dubbel zoveel als bij de drie andere grote banken. Ik heb het Na alle discussie, moeten we het nu gaan waarmaken. Natuurlijk spreekt het me aan dat onze organisatie bij 2 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2