Anders dan andere? D 1 U De Achterkant Nader bekeken werken bij een coöperatieve bank IGinNli Met: Willem Lageweg Beroep: Manager ACO KI Standplaats: Eindhoven De Rabobank, zo leert een blik in de statuten, beoogt een coöperatieve financiële dienstverlener te zijn. Een financiële dienstverlener, dat spreekt voor zich. Dat zijn im mers alle banken. Juist in bet coöperatieve onder scheidt de Rabobank zich van de rest. Maar wat merk je daar als medewerker vanIs werken bij een coöperatie echt zo anders "Mijn functie kan alleen bij een coöperatieve bank bestaan", meldt Luc van Hoek, die financieel adviseur Senio ren bij Rabobank Baarle Nassau e.o. is. Meteen na school begon hij bij de bank in Alphen. Dat het een coöpera tie was, zei hem weinig. Wel viel op dat de bank met kennis en middelen het verenigingsleven ondersteunt. Hij vindt dat oudere klanten extra aandacht verdienen. "Zij hebben voor de groei en bloei van onze bank ge zorgd. Bovendien zijn ze gehecht aan de persoonlijke band met de bank en die komt door de verzakelijking wel eens onder druk te staan. Ik adviseer ze over het optimaal benutten van hun vermogen. Hoe kunnen ze er zelf prettig van leven en hoe kunnen ze de financiële toekomst van hun nageslacht fiscaal goed regelen. Uit de reacties van klanten merk ik dat deze nieuwe functie een schot in de roos is." Ries Rommens, senior controleleider van de Accountantsdienst Aangesloten Banken Zuid, komt op veel lokale banken. "Je ziet dat ze allemaal bezig zijn met de revival van de coöperatie. Bij de één gaat het wat sneller dan bij de ander, maar het begint duidelijk weer te leven. Ik begon dertig jaar geleden aan de balie in Princenhage en mag wel stellen dat ik in hart en nieren een Raboman ben. De ledenbetrokkenheid is langzaam wat op de achter grond geraakt. Dat kwam denk ik door onze snelle groei en een ander soort klanten. Werd vroeger ieder een die een zakelijk krediet wilde afsluiten automatisch lid, nu moeten we er echt voor vechten om ze binnen te halen. Privé ben ik actief in het verenigingsleven. i Daar zijn duidelijke paral lellen met de bank. Je hebt er ook leden waar je goed voor moet zorgen. De Accountantsdienst wordt momenteel gereorganiseerd. Ik hoop dat de coöperatieve gedachte in ons nieuwe be leidsplan een prominente plaats inneemt." "Wat mij vooral aanspreekt is de lokale zelfstandigheid van de Rabobanken", stelt Annette Poets, directiesecre taresse bij Rabobank Zevenrode. "De coöperatiediscussie van een paar jaar geleden heeft me er pas goed bewust van gemaakt bij wat voor bedrijf ik werk. Ik vind het ledenwervingverhaal een prima zaak. Belangrijk vind ik dat de medewerkers goed worden geïnformeerd. Zij moeten straks de feitelijke ledenwerving gaan doen. Het was een tijdlang vooral een onderwerp voor het management, nu moet bij de banken de vertaalslag goed worden gemaakt. We hebben bij onze bank een actieve werkgroep coöperatie, dus het leeft hier wel. Soms vind ik zelf de coöperatie wat soft. We mogen wel eens wat duidelijker en kritischer naar elkaar zijn. Toch past het beleid van de organisatie goed bij mijn eigen normen en waarden. Het is een fijn bedrijf om bij te werken." Ane Hoekstra, algemeen directeur van Rabobank Den Haag e.o., reageerde indertijd op een advertentie voor de oplei ding assistent districtsdirecteur. "Ik kende de bank niet en had geen idee hoe zij het begrip coöperatie invulde. Het was gewoon een functie die mij aansprak." Na dertien jaar werd hij secretaris van het KNOV om zes jaar later bewust terug te keren als directeur in Den Haag. "De sfeer en cultuur van de organisatie zat me nog vers in het geheugen. Coöperatie betekent binnen de Rabobank veel openheid, veel praten en dan actie ondernemen. Soms duurt dat praten wel eens te lang, zoals met de heroriëntatie op de coöperatie bijvoor beeld. Maar het is een uitstekende mogelijkheid om ons te onderscheiden, hoewel voor ons de beoogde 20% leden een utopie is." e laatste tijd slaap ik soms niet zo best. Het is bij ACO een gekkenhuis. Sommige collega's hebben recent 's nachts doorge werkt om klussen af te krijgen. Ik heb echt een campagnegevoel. Vergelijk het met Super Tuesday bij de Amerikaanse voorverkiezin gen. Nü moet het gebeuren met onze campagne voor de ledenbe trokkenheid. De leden zullen in de komende maanden beoordelen of we op de goede weg zijn." "We hebben jarenlang last gehad van gebrek aan fantasie en creativi teit bij het invullen van de rol van onze leden. Het onderwerp werd als bijzaak gezien en ledenver gaderingen als een noodzakelijk kwaad. We bekeken het vanuit de probleemkant, zagen overal be zwaren en obstakels en hikten tegen de kosten aan. Nu zijn we 180 graden gedraaid. We gaan doen wat onze klanten volgens onderzoek willen. En daar hebben we zelf ook baat bij. Het goed uitdragen van de coöperatieve ge dachte zorgt voor meer binding met de klant en dat zorgt weer voor meer verkoop. Mijn loopbaan ben ik begonnen bij de Nationale Coöperatieve Raad. De overstap naar de Rabo bank in 1982 was daarvan een logisch vervolg. Het is een be wuste keus om bij een coöperatie te gaan werken. Samen sta je nu eenmaal sterker en daarnaast kun je op zo'n manier een bijdrage leveren aan een groter doel, dat verder gaat dan het persoonlijke belang. Misschien klinkt dat idealistisch, maar ik voel me er prettig bij. De combinatie van maatschappelijke verantwoorde lijkheid en klantgericht onder nemen is de succesformule voor ondernemingen in de 21e eeuw. De Rabobank bezit alle ingrediënten om hierin voorop te lopen." 12 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 12