'Coöperatieve bank is gouden formule' Informatiebijeenkomsten over ledenbeleid en ledenwerving Een legertje van zo'n vijftig man zwermt de komende weken over het land uit om lokale banken te informeren over leden beleid en ledenwerving. Hun achtergrond verschilt, maar één ding hebben ze gemeen: enthousiasme over het omzetten van woorden in daden. Een korte kennismaking met drie leden van het presentatieteam. 'Je kunt je betrokkenheid tonen. Maar je kunt ook inbreng hebben in waar de bank zich mee bezighoudt. Wat ze doet. Je hebt een stem.' Informatiemap Amsterdam en Omstreken. Zij was onder meer betrok ken bij de communicatie over de nieuwe coöperatieve structuur na de laatste fusie van de bank. Dolle twijfelde geen moment door de presentaties berei ken dat er bij de medewer kers meer gevoel komt bij de begrippen coöperatie en lidmaatschap." Presentator Gerrit Meulen- brugge, adjunct-regiodirec- beeld over het rekeningrij den." Van de Rabobank als coöpe ratieve vereniging spreekt hem vooral de maatschappe lijke verantwoordelijkheid aan, in de zin van kennis Rabokrant Extra 11 Het team bestaat bijna voor de helft uit communicatie medewerkers van lokale banken. Verder maken ad junct-regiodirecteuren, me dewerkers met een lokale bank-achtergrond van Rabo- facet Spectrum en mensen van het Adviescentrum Co öperatie-Ontwikkeling (ACO) van Rabobank Nederland deel uit van het team. Affiniteit met de coöperatieve missie was uiteraard een be langrijk selectiecriterium. Willem Grootveld van ACO en zelf ook lid van het team: king wordt aangesproken door het idee van een bank onder toezicht van haar eigen klanten. Nu is het ein delijk zover dat we met dat gegeven aan de slag gaan." Medezeggenschap Hij heeft wel wat zorg over de praktijk. "Het moet na tuurlijk wel echt werken. Dat betekent dat we het zeggenschapsapparaat moe ten optuigen, zodat er daad werkelijk sprake is van in vloed en medezeggenschap. En de leden moeten ook weten dat ze invloed heb ben. Ik hoop dat dat door (Een lid over de Rabobank) "Grofweg kun je zeggen dat er een groep is die beleids matig is betrokken bij de coöperatie; zoals de mensen van ACO en de adjunct-re giodirecteuren. De tweede groep is afkomstig uit de lo kale praktijk. Voor het even wicht streven we naar pre sentatieteams met een beleids- en een praktijk mens. De één houdt het ver haal over ledenbeleid, de ander gaat in op de cam pagne." Grootveld noemt de coöpe ratieve bank een gouden formule. "Uit het NlPO-on- derzoek van een paar jaar geleden blijkt dat driekwart van de Nederlandse bevol- Willem Grootveld, Désirée Dolle en Gerrit Meulenbrugge (v.l.n.r.) zien de presentaties als een uitdaging. toen ze werd gepolst voor het team. "Het onderwerp spreekt me aan en het lijkt me ook een uitdaging. Ik weet hoe de gevoeligheden liggen en dat medewerkers soms sceptisch staan tegen over de coöperatie." Dolle vindt de coöperatie een uitgelezen mogelijkheid voor de Rabobank om zich te onderscheiden van andere banken. "Het is een kans. Overigens benutten we die vaak al met activiteiten, maar doen we dat onder de relatiemarketing-vlag. Ik wil de presentaties duidelijk wordt." Désirée Dolle is één van de presentatoren die in het da gelijks leven communicatie adviseur is bij een lokale bank. In haar geval is dat Banken krijgen na de informatiebijeenkomsten een zogenoemde toolkit: een informatiemap over ledenbeleid en -werving. Onderwerpen op de inhoudsopgave om te beginnen: ledenbeleid, de ledencampagne, leden werving en ledenonderhoud. De overige vier: bestaande en nieuwe in- en externe communicatiehulpmiddelen, hulpmiddelen voor de ledenver gadering en adviesgesprekken over het lidmaatschap en de sheets van de ACO-presentatie. Voor het schrijven van een beleidsplan over ledenwerving en draaiboeken voor bijeenkomsten met leden bevat de map handvatten. Als hulpmid delen voor de lokale invulling van de ledencampagne staan in de map een advertentie, teksten voor mailings en wervings folders, een redactioneel artikel en een nieuw boekje voor klanten: 'Waarom leden de Rabo bank zo bijzonder maken'. In de map is ook te vinden welke informatie er op het RaboWeb staat over de ledencampagne en lokale initiatieven van banken en hoe ondersteunende materialen zijn te bestellen. teur in Noord-West- Nederland, associeert de Rabobank als coöperatieve bank met de ANWB. "Dat is een vereniging die ook veel doet voor haar leden. Dat gebeurt niet alleen met kortingen op artikelen in de winkels. Heb je pech onder weg, dan bel je de Wegen wacht. Wil je een andere auto kopen, dan kun je te lefonisch advies krijgen. De ANWB maakt soms ook als vereniging met veel leden een vuist naar de regering, bijvoor delen met leden. "Daar kun je ook commerciële activitei ten op loslaten. Verder pro fiteer je als bank van die kennisuitwisseling en blijf je daardoor bij op het gebied van financiële dienstver lening. Dat hoop ik in de presentaties te kunnen over brengen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 11