'We moeten fit en lenig worden' Vervolg interview Hans Smits Waarom wilt u bet aantal leden naar 20 procent hebben "Dat is arbitrair. Het mag ook 40 procent zijn. We hebben gezegd: laten we eens beginnen met een verdubbe ling. Dat is al een forse in spanning." Maar als dat nou niet lukt "Ik wil niet speculeren over wat we moeten doen als we gereserveerd. Waarin leden zich herkennen. Die ze ook leuk vinden. Pin waardoor ze zich extra betrokken voelen bij de bank waarmee ze zaken doen." U gaat uit van welbegrepen eigenbelang? "Daar heb ik me over ver baasd in het hele afgelopen debat. Dat er zo weinig oog was voor het welbegrepen eigen belang." goed commercieel concept. Zo moet het ook gebeuren en niet meer langs de weg van de ideologie. Vergeet die weg maar. Een coöpera tie is een middel en niet een doel." binnen welke grenzen mogen die leden werken? "Er is per lokale bank een ambitiestatement. Er is ook een scherp kader in de ban caire sfeer. Wat wel en niet "Er komt een programma waarvan alle medewerkers meeprofiteren als het goed gaat met de bank. Niet alleen financieel, maar ook in coöperatief opzicht. Met dezelfde beloning van hoog tot laag. Dat spreekt me zeer aan." Waar wilt u over twee jaar staan met de bank? "Ik wil dan een lekker en goed draaiend ledenprogram- moeten we afslanken. Weer fit en lenig worden." Hoe urgent is die afslanking? "Heel erg, de baten/lasten ratio is de laatste vijf jaar omlaag gegaan." Wat ziet u als uw grootste probleem? "Het grootste probleem is vaart te krijgen in het han delen van onze organisatie er niet in slagen het leden aantal naar een miljoen te krijgen. Want ik geloof er heilig in dat het ons wél luk ken gaat. Mocht de toekomst anders uitwijzen dan hebben we een probleem. Maar ik geloof dat de moderne coö peratieve bank die ons voor ogen staat, er zeker komt." Hoe wilt u de band met de leden gestalte geven? Denkt u dan aan een soort loyalty-programma 's, zoals bepaalde luchtvaart maatschappijen en super marktketens dat doen? "Ja, zo zie ik het. We willen een steeds vernieuwend pro gramma van materiële en immateriële 'goodies', want dat zijn het uiteindelijk, die exclusief voor de leden zijn Is het debat in de afgelopen jaren te ideologisch geweest? "Klantwaarde is een mooi abstract begrip, maar je moet wel de vertaalslag maken. De financiële sector is een volgroeide markt. Waar ge lijktijdig veel staat te gebeu ren. Als je dan in staat bent om vanuit onze benadering de juiste dingen te doen... Accenten te leggen, die ande ren natuurlijk ook wel kun nen aanbrengen, maar min der gemakkelijk, omdat het bij ons meer aansluit bij de eigen inborst. Via persoon lijke dienstverlening, superi eure producten, dichtbij, vanuit je eigen netwerk van lokale banken, met de voor delen van het lidmaatschap. Dan is dat een fantastisch mag. Vanuit ons, maar ook extern vanuit de toezicht houders. En we hebben na tuurlijk centrale doelstellin gen: het op betrouwbare wijze leveren van financiële diensten en producten." Gaat u ook meer grenzen stellen aan uw eigen ethisch handelen, morele richt lijnen aan het bankieren geven? "Zeker, zo komt er in mei een code genetische modifi catie en hebben we onlangs onze Gedragscode verspreid onder onze medewerkers." Komt er ook een loyali teitsprogramma voor de medewerkers, want van hen wordt in uw plannen nogal veel gevergd? ma hebben. Met inderdaad het dubbele aantal leden. Met financiële prestaties die er zijn mogen. En ik wil meer trots aantreffen. Dat kom ik momenteel te weinig tegen. Bovendien moet onze internationale strategie een stuk zijn ingevuld. De draai moet zijn gemaakt. Tenslotte wil ik als bank gepercipieerd worden als: hè, die Rabo bank is verfrist. Daar ge beurt wat. Er moet iets gaan trillen. Ik wil op innovatieve wijze maatschappelijke ont wikkelingen ondersteunen in bijvoorbeeld de sfeer van het onderwijs. Het is overi gens het laatste waar ik me zorgen om maak. Daar is onze organisatie hartstikke goed in. Maar eerst moet je het verdienen om het uit te kunnen geven. Daarom volgens de besluiten die we zélf genomen hebben." Denkt u dat het lukt? "Ja. Anders zou ik hier niet zitten. Als je de Tour de France gaat fietsen en je ge looft niet dat je de finish haalt, lukt het ook niet." Kunnen dingen nog wel veranderen? Zijn ze op een gegeven moment niet te diep ingeslepen? "Ach, natuurlijk wel. Als mensen bij ons zien wat an deren presteren en je raakt marktaandeel kwijt. Als je bovendien gelooft in je eigen kracht, de sterke punten van onze prachtige organisatie: Nou, dan gaat het écht ge beuren." 10 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 10