'Bloemenkweker moet uit de kas komen' Eerste Interpolis-actie onder DAB-paraplu LEREND MANAGEMENT TRAJECT START DIT VOORJAAR VrouwenNetwerk praat over werkdruk Rabobank-publicotie 'Perspectief op de Glasbloementeelt' Doorlopende Actie Bedrijven: Kopie uitgaand Swiftbericht Status reclames buitenlands betalingsverkeer "Nog te veel is de keuze van de glasbloemenkweker voor een bepaalde teelt of voor het bedrijf bepaald door bedrijfsopvol ging en de bestaande infrastructuur van het bedrijf. Dit kan in deze snel veranderende wereld echt niet meer." Dit zei Rob van den Ende, directeur van Rabobank de Maaslanden, vorige week tijdens de openingsbijeenkomst van het nationale evene ment 'Kom in de Kas'. Hij presenteerde daar het eerste exem plaar van het visiebericht 'Perspectief op de Glasbloementeelt'. Van den Ende benadrukte het belang van beslissingen nemen."Om in de slag tus sen vraag en aanbod te over leven, moet de kweker keu zes maken. Vooral de keuze voor de markt waarvoor hij wil produceren is cruciaal. Het is onmogelijk om je be drijfsfilosofie op én kwaliteit, én kwantiteit én innovatie èn een lage kostprijs te sturen." De Nederlandse bloemen- kweker moet volgens Van den Ende gerichter inspelen op de wensen van afzetka nalen om zich 'de kaas niet van het brood te laten eten'. "Dit vereist samenwerking en ketenintegratie. Als een bloemenkweker weet voor welke keten hij wil produce ren, moet hij er de juiste samenwerkingsvorm bij zoe ken. Ik wil de kwekers dan ook oproepen om uit de kas te komen en hun eigen toe komstvisie te bepalen." Van den Endes volledige lezing staat op het Rabo- Web, Bedrijven, Informatie, Marktbewerking, Agrarisch, Agrarische inleiders, Over zicht van lezingen. Servicedesk Bedrijven 7 (040) 217 64 44 (kies 3) Ervaren managers die krachtiger willen worden in hun rol als leidinggeven de, kunnen met ingang van dit jaar deelnemen aan het Lerend Management Tra ject (LMT). In deze nieuwe training (cursuscode 40097) wordt onder meer aan dacht besteed aan de manager in een verande rende omgeving. De eerste training, waarvoor nog enkele plaatsen vrij zijn, start op 17 april. Volgende groepen starten in mei, juni, september, oktober en november. Meer informatie staat op het OpleidingenNet van het RaboWeb (vul bij Geavanceerd zoeken de cursuscode of 'LMT' in). RabobankAcademie c (040) 217 70 27 (kies 2) De Doorlopende Actie Bedrijven (DAB) is uitgebreid met een nieuwe actie: Bedrijven Compact Polis (BCP) - afloop schade verzekering bij derden. Doel van deze actie is BCP-klanten met andere (niet-Interpolis) schadeverzekeringen via de bank opti maal te laten profiteren van de voordelen van de BCP. De actie richt zich op klan ten met een BCP én met een of meer andere schadeverze keringen bij derde maat schappijen, die binnen vier maanden aflopen. Tevens hebben deze klanten mini maal drie maanden geleden het conversietraject naar de BCP beëindigd, omdat anders de oversluitmogelijk- heid recentelijk nog kan zijn besproken. Het aflopen van de polissen bij andere maat schappijen is een goede aan leiding voor banken om de verzekeringsrelatie met hun klanten uit te diepen. BCP- klanten met schadeverzeke ringen bij andere verzeke ringsmaatschappijen profi teren namelijk niet optimaal van de voordelen van alle verzekeringen op één polis, zoals gemak, overzicht en op lopende premiekorting bij Hoe voorkom je dat werk druk werkstress wordt? Over die vraag discussieert het VrouwenNetwerk van de Rabobank Groep op dins dag 18 april vanaf 17.00 uur in het Personeels- restaurant van Rabobank Nederland te Utrecht. Aan- leiding voor de discussie vormt het bericht dat ver ontrustend veel jonge vrou wen in de WAO belanden. Tijdens de bijeenkomst zal Hoofddirectielid Rik van Slingelandt, onder meer ver antwoordelijk voor het Sociaal Beleid, ingaan op de gesignaleerde problemen. De bijeenkomst is bedoeld voor alle vrouwen die bin nen de Rabobank Groep werken. Belangstellenden kunnen zich tot en met 13 april aanmelden met het inschrijfformulier, dat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb staat. VrouwenNetwerk 7 (030) 216 3271 het afsluiten van meerdere rubrieken. Bovendien heb ben concurrenten van de Rabobank via verzekeringen een ingang om hun dienst verlening verder uit te breiden. Zoals bij alle DAB-acties krijgen banken een beperkt aantal geselecteerde klanten aangeleverd. Na screening ontvangt de doelgroep een centraal verstuurde mailing. Hierin staat dat de bank contact opneemt voor een adviesgesprek. Ongeveer een week later kunnen banken de gemailde klanten na bellen. Banken kunnen zich voor deze DAB-actie aanmelden met het 'Bevestigingsformu lier abonnement Doorlopen de Acties Bedrijven' of het DAB-inschrijfformulier. Dit formulier, meer informatie over deze en andere DAB- acties en een geactualiseerde jaarplanning staan op het RaboWeb, website Bedrijven, Informatie, Marktbewerking, DAB en als gerelateerde documenten bij dit artikel. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 2) Bedrijven Banken vragen Rabobank Nederland geregeld een ko pie van een uitgaand Swift bericht. Vanwege het grote klantbelang bij deze speci fieke betalingsopdrachten, is besloten deze verzoeken vanaf 17 april te honoreren. Meestal hebben de verzoe ken betrekking op spoed- transacties in het buiten lands betalingsverkeer. Bij voorbeeld als opdrachtgever en begunstigde hebben af gesproken dat de goederen bij tijdige betaling worden geleverd. Dat wil zeggen: niet eerder dan dat de bank van de begunstigde de ont vangst van het overgeboek te bedrag bevestigd heeft. In de praktijk komt het voor dat de begunstigde zijn reke ning aanhoudt bij een ander (bij)kantoor, terwijl Rabobank Nederland de betaling - zoals gebruikelijk - via Swift naar het hoofdkantoor stuurt. Ook wordt het verzoek van Rabobank Nederland in het Swiftbericht om de begun stigde telefonisch of per fax te informeren, in het buiten land niet altijd direct geho noreerd. Dit is opgelost als de opdrachtgever de opge vraagde kopie rechtstreeks per fax naar de begunstigde kan sturen. Banken kunnen vanaf 17 april telefonisch een kopie van een uitgaand Swiftbericht opvragen bij Rabobank Nederland, Custo- mer Services, afdeling Recla mes Buitenland, telefoon nummer (030) 216 14 63. De voorwaarden voor het tele fonisch opvragen van een kopie staan als gerelateerd document bij dit artikel op het RaboWeb. Advisering Betalen en Sparen Buitenland 7 (Ö3ÖjTl6 10 40 Uit rapportages van de afdeling Reclames is geble ken dat het aantal reclames buitenlands betalingsver keer de afgelopen maanden is toegenomen. Het accent ligt hierbij op het blanco betalingsverkeer en in min dere mate op de basisbe talingen. Het aantal recla mes bij cheques is in de afgelopen periode eveneens opgelopen. Ondanks dit gegeven is de afdeling Reclames er door extra inspanningen in ge slaagd de achterstanden bij het blanco betalingsverkeer geheel weg te werken. Bij cheques wordt op dit moment nog een kleine ach terstand waargenomen. Advisering Betalen en Sparen Buitenland 7 (030) 216 10 40

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2