"Mensen hebben we hard nodig, maar we moeten ze efficiënt inzetten" 'Het hart van de zaak' licht kerndocumenten toe IMS Seminar over de toekomst van het managen Hulpmiddel Klantsignalen wordt verfijnd 2000 Projectleider Hans Vriend over voorstellen Progress: Scorecard Pensioen in KBM vernieuwd 29o3 Rabokra Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 889 Week 1 3 Woensdag 29 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Waar zinvol taken centraal uitvoeren, processen standaar diseren en het productassortiment aanpassen; kortom, bedrijfsprocessen efficiënter inrichten. Dit is de kern van de bijna 140 voorstellen die het Project Progress aan de directie van RNAB doet. Uiteindelijk moeten de plannen een kosten besparing van 1,4 miljard gulden opleveren. De voorstellen zijn ver werkt in een blauwdruk voor de organisatie en gaan onder meer uit van het cen traal uitvoeren van adminis tratieve taken. Progress pro jectleider Hans Vriend: "Zoals het Service Centrum Hypotheken nu de adminis tratieve afwerking van hypotheekaanvragen voor banken regelt, kan dit ook voor andere producten, zoals het Krediet op Betaal rekening. Alleen is het de bedoeling dat dit niet langer vrijblijvend gebeurt." Dit is echter alleen moge lijk bij een standaardisatie van producten. Vriend: "Het productaanbod is gezamenlijk bepaald. Zo hebben we bijvoorbeeld afgesproken dat Interpolis de leverancier is van scha deverzekeringen voor Par ticulieren, dus moet je als bank niet de producten verkopen van andere par tijen." Daarnaast is een aanpas sing van de systemen nood zakelijk. "Die worden aan elkaar gekoppeld. Straks is er één proces en is er niet langer sprake van allerlei deeladministraties. De taken van de lokale backoffice kunnen worden uitgevoerd in vier of vijf bovenlokale Het maandelijks overzicht van klanten waarbij zich gebeurtenissen (events) gaan voordoen die voor de bank aanleiding zijn voor een gesprek met die klant, wordt ver fijnd. Nu is het nog zo dat andere afdelingen ook lijsten met bepaalde events naar de banken sturen. Deze dubbele gegevensstroom kost de banken veel tijd. De meest voor komende events worden nu geïntegreerd in Klantsignalen. De dubbele gegevens stroom is het grootst bij vrij komende posten van Inter polis. Het betreffen dan koopsommen, lijfrente - en kapitaalverzekeringen. Fi nancieel Advies is momen teel hard bezig deze gegevens te integreren binnen Klant signalen. Vanaf augustus dit jaar worden de expirerende posten van Interpolis alleen Financieel Advies door middel van Klant signalen gecommuniceerd. Hier staan dan ook niet FA- klanten op. De integratie van deze posten binnen Klantsignalen is het begin van het opheffen van de dubbele gegevensstroom. Verkoopondersteuning Financieel Advies C (040) 217 70 07 centra. Systeembeheerders en procesondersteuners ko men onder één centrale regie te staan en worden regio naal ingezet, waardoor het aantal centrale adviseurs kan afnemen." Vriend erkent dat dit plan personele consequenties heeft. "Mensen hebben we hard nodig, we moeten ze alleen efficiënt inzetten. Inkrimping van het aantal medewerkers zal alleen ge beuren door natuurlijk ver loop. Dat is hoog genoeg om de voorgenomen bezui nigingen te realiseren." De definitieve voorstellen worden in april besproken in de Stuurgroep Progress waarin, naast de Directie RNAB, ook vier algemeen directeuren van lokale ban ken zitting hebben. Daarna gaat de fase van detaillering in en wordt gestart met de invoering. De definitieve voorstellen worden begin april gepubliceerd op het RaboWeb. De kostenbesparing van 1,4 miljard gulden is nodig omdat de winst van de Rabobank Groep door op lopende kosten onder druk staat. Meer informatie over de voortgang van het project staat op het RaboWeb op elke segmentsite (Persoon lij k/organisatie/Progress-De Cost en de Baet). Medewerkers van de Rabobank Groep ontvangen deze of volgende week 'Het hart van de zaak'. Deze brochure licht de onderlinge samenhang toe van de drie belangrijke kerndocumenten: ambitiestatement, gedragscode en Strategisch Kader. Samen met 'Het hart van de zaak' wordt de gedragscode verspreid en een antwoordkaart waarmee het strategisch kader kan wor den opgevraagd. Het ambitiestatement is reeds vorig jaar onder de medewerkers van de Rabobank Groep verspreid. Wie zijn we? Waar gaan we naartoe? En hoe? Het zijn geen vragen die bin nen de Rabobank Groep elke dag worden gesteld. En toch zijn ze bepalend voor de toekomst en de strategie van de groep. Het antwoord op deze vragen is te vinden in het ambitie statement, de gedragscode en het Strategisch Kader. Het ambitiestatement bevat de gedeelde waarden en normen binnen de groep. Het Strategisch Kader schetst ontwikkelin gen in de omgeving en het beleid van de Rabobank Groep voor de komende jaren. In de gedragscode tot slot, wordt een uitwerking gegeven van de gewenste houding en opstelling van medewerkers van de Rabobank Groep. Hans Smits, voorzitter van de Hoofddirectie: "De ge dragscode is van belang voor al ons handelen. Ik vind dat iedere medewer ker, of hij bij een lokale bank, of bij één van der andere bedrijfsonderdelen werkt, bekend moet zijn met deze code." Om deze drie belangrijke kerndocumenten in hun onderlinge samenhang toe te lichten is 'Het hart van de zaak' gemaakt, een beknopte brochure die iedereen op een aanspre kende en prikkelende manier met deze onder werpen wil laten kenni smaken. Het ambitiestatement en de gedragscode zijn te vinden op het RaboWeb op elke segmentsite onder Persoonlijk, Organisatie, Strategie én als gerelateer de documenten bij dit arti kel. (orporate Communicatie f (030) 216 39 04 (zie Bedrijven) Te midden van alle verande ringen moet de manager van de toekomst niet alleen kans zien de operationele taken te verrichten, maar ook op bekwame wijze de invloed van die veranderingen op de medewerkers goed ma nagen. Op het IMS Seminar 'The future of leadership: reconnecting work and the human spirit' leren mana gers deze twee te verbinden en medewerkers het gevoel te geven dat veranderingen, hoe pijnlijk soms ook, toch een stuk persoonlijke groei en ontwikkeling betekenen. John Scherer behandelt dit actuele onderwerp op het se minar, dat op vrijdag 14 april gehouden wordt in Grand Hotel Karei V in Utrecht. De kosten zijn 495,-. Aanmelden kan tot uiterlijk één week voor het seminar. Het inschrijfformulier met meer informatie staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Rabobank Academie r (040)217 56 88

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1