Automatische conversie Bedrijven Compact Polis 'Wereldproblematiek steeds dichter bij agrariërs op tafel' Banken krijgen brochure voor klant- en medewerkersonderzoek Informatie bijeenkomsten HEA0-CE Coderingenboek geactualiseerd op het RaboWeb Seminar voor agrarische ondernemers in de veehouderijsector: Afschriftenmap zakelijke rekeningafschriften aangepast Interpolis gaat voor alle banken een deel van de zakelijke klantenportefeuille automatisch converteren naar de Bedrijven Compact Polis. Het gaat om 40 tot 50 procent van het totaal aantal nog te converteren relaties. Het con versieproces start per medio mei. Lokale banken ontvangen deze week een brochure voor het klantloyaliteitsonderzoek, als onderdeel van Kompas sen: het hulpmiddel voor directies en bestuurders van loka le banken om hun beleid in samenhang vast te stellen en te toetsen. Binnenkort kan ook de brochure voor het mede werkersonderzoek verwacht worden. De voordelen van een auto matische conversie manifes teren zich alleen als het tota le proces zo gestroomlijnd mogelijk wordt ingericht. Dit betekent dat er geen afwijkingen of uitzonderin gen mogelijk zijn. Door de automatische con versie ontvangt een deel van de bedrijvenrelaties bij pro longatie van hun traditione le verzekeringen hun Bedrij ven Compact Polis direct via Rabofacet. Dit bespaart de bank per relatie een aantal belangrijke processtappen. Uit gesprekken met com mercieel managers en assu rantiespecialisten van lokale banken bleek dat het huidige conversieproces een zware wissel trekt op de interne organisatie van lokale ban ken. Daardoor komen ande re belangrijke commerciële activiteiten soms in het ge drang. Interpolis heeft de laatste maanden met een klankbordgroep gekeken of het proces eenvoudiger kan worden ingericht. Conclusie is dat 40 tot 50 procent van de portefeuille automatisch kan worden omgezet. Voor waarde hierbij is dat de klanten mogen blijven reke nen op een hoge kwaliteit van dienstverlening. Banken ontvangen deze week een brief met brochure over de automatische con versie, het proces, de plan ning en de voorbereidingen. Interpolis (013) 462 33 71 Een aantal opleidings samenwerkingsverban den (OSV) zal vanaf 12 april informatiebijeen komsten organiseren over de HEAO-deeltijdoplei- ding-CE voor Rabobank- medewerkers. Tijdens de ze bijeenkomsten wordt informatie gegeven over onder meer de inhoud en opbouw van de oplei ding, opleidingsduur, vrij stellingen en studiebelas ting. Als er voldoende belangstelling is voor de opleiding kan deze vanaf september op vier hoge scholen worden gevolgd. Meer informatie over bijeenkomsten en aan meldingsprocedure staat als gerelateerd document bij dit artikel op het RaboWeb. In deze brochures staat informatie over de inhoud en opzet van de onderzoeken die vanaf april 2000 kunnen worden uitgevoerd. De resul taten hiervan zijn gericht op de loyaliteit van zowel de medewerker als de klant. Naast de loyaliteitsindicato ren krijgt de bank inzicht in de resultaten op aspecten die de loyaliteit bepalen, zoals bijvoorbeeld tevredenheid, kwaliteit en betrokkenheid. Een gedeelte van de onder zoeksresultaten zal gebruikt worden als input voor het kwalitatieve gedeelte van de kompassen klant en mede werker. De klant- en mede- werkersonderzoeken wor den uitgevoerd door het Marketing Support Center van RNAB. Bij de uitgebrei de versie van het medewer kersonderzoek, waarbij de wettelijke verplichte ARBO- vragen zijn opgenomen, wordt de verwerking van de vertrouwelijke gegevens door de ARBO zelf uitgevoerd. Bij de brochures ontvangen de banken een aanmeldings formulier voor het uitvoeren van de onderzoeken. Vanaf 1 april kan een bank starten met het klantloyaliteitson derzoek. In verband met de zomervakantie is de uiterste inschrijfdatum voor het tweede kwartaal 15 april. Het onderzoek kan overi gens op elk gewenst moment in het jaar uitgevoerd wor den. Het medewerkerson derzoek start rond 15 april. De banken worden binnen kort hierover nader geïnfor meerd. Marketing Support Center f (073) 65 74 207 65 74 201 Enkele documenten van de Betalingsverkeer zijn even- Het Coderingenboek is op onderdelen Algemeen en eens twee nieuwe documen- het RaboWeb onder meer te Betalingsverkeer van het Co- ten toegevoegd onder ERI vinden via het algemene deringenboek op het Rabo- (Elektronische Rekening In- zoekscherm, dossier Code- Web zijn geactualiseerd. Bij formatie). ringenboek (codeOO). 'Hoe nu verder....?' Onder deze titel hielden de banken Berghem-Megen, Herpen, Schaijk en Uden-Volkel-Zeeland vorige week een seminar voor agrarische ondernemers in de veehouderijsector. Zo'n 325 veehouders, pleitbezorgers en gemeentelijke en provinciale bestuurders woonden in Schaijk twee lezingen en een forumdiscussie bij. Het seminar stond in het teken van de toekomst van de veehouderij. Met de hui dige hectiek in de sector zoe- Bedrijven ken ondernemers meer dui delijkheid over regelingen, alternatieven en nieuwe eisen die aan hen gesteld De afschriftenmap voor zakelijke rekeningafschriften is aangepast aan de nieuw ste richtlijnen voor huisstijl. Ook is de ringband groter geworden om zo meer af schriften te herbergen. Hier mee is een kostenreductie te realiseren. De map is te be stellen onder artikelnummer 8118. De prijs is gelijk geble ven 4,75). Oude mappen zijn uiteraard nog gewoon bruikbaar Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 3) worden. Jaap Frouws van de Landbouwuniversiteit Wage- ningen hield een lezing over de toekomst van de varkens- en melkveehouderij. Voor de eerste ziet Frouws alleen toekomst voor een hele beperkte groep een- a twee- mansbedrijven, het zoge noemde kwaliteitssegment. In de andere segmenten kunnen de veehouders nau welijks concurreren", aldus Frouws. Over de toekomst van de melkveehouderij was hij optimistischer: "Melkvee houders krijgen nieuwe maatschappelijke verant woordelijkheden en een ver breding van het takenpak ket. Maar dat kunnen ze aan. Op basis van innovatie, verbreding en goede belan genorganisatie kan de sector zich handhaven in haar hui dige omvang. Wel zou het veel helpen als regelgeving flexibeler wordt en zich meer beperkt tot hoofdlijnen." Volgens Wim Thus, bran che-adviseur landbouw bij Rabobank Nederland, moe ten agrarische ondernemers hun eigen toekomst neerzet ten en daarbij 'breed' kijken. "Wereldproblemen rond bij voorbeeld milieu en han delsverdragen komen steeds dichter bij hen op tafel en de vraag is: hoe focust mijn bedrijf zich daarop?" Volgens Thus moet de ondernemer besluiten nemen vanuit de vraag 'wat wil ik'. "Zeg niet 'dat kan ik, dus dat ga ik maar doen', maar kijk of datgene past bij je onderne merschap." Een veehouder kan voor verschillende keu zes komen te staan: uitdrij ven, ontwikkelen, consoli deren, werken aan bedrijfs opvolging of saneren. Bij saneren kan de nieuwe opkoopregeling een alterna tief zijn: de overheid betaalt voor productierechten van varkens en mest en stelt een sloopsubsidie beschikbaar voor stallen. Deze vergoe ding is volgens de Rabobank aan de te schrale kant. Het is volgens Thus zeer de vraag of de overheid de doelstelling van de afbraak van zes mil joen m2 stallen ermee kan bereiken: de ruimte voor ruimte-regeling. Thus advi seert ondernemers zich bij hun besluiten goed te laten informeren door accountants, voorlichting, taxateurs en makelaars. Aan de regelin gen zitten namelijk veel randvoorwaarden en ver plichtingen.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2