Invoering van OLI afgerond Krachtenbundeling centraal op komende Themadagen CA 2000 Aangepaste opleiding Cliënten Service Collectieve aanpassing 'Code percentage grondslag'voor creditrenteberekening Koersen giraal buiten lands betalingsverkeer Workshop HuisfondsenAdviesPrakijk Risico's en kosten hypotheekproducten 24o3 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 887 Week 12 Vrijdag 24 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De toepassing On Line Integraal (OLI) wordt deze weck bij de voorlaatste bank ingevoerd. Het invoeringstraject is daarmee nagenoeg afgerond. 22.000 werkplekken zijn nu aangesloten op OLI. Het systeem bevat gegevens van tien miljoen klanten en wordt bijna 500.000 keer per dag geraadpleegd. Voor John Kessels, verant woordelijk voor de invoe ring van OLI, zit de klus er bijna op. Terugblikkend zegt hij: "Het was zeker in het begin niet altijd makke lijk. Veel banken klaagden over de beschikbaarheid en snelheid van het program ma. Maar inmiddels is het aantal tevreden gebruikers flink toegenomen." Een re den hiervoor is dat de mees te banken snel zijn overge gaan op Internet Explorer 4.0 (IE4.0). "Die toepassing blijkt een goed effect te heb ben op OLI. Inmiddels is 85 procent van de werkplekken voorzien van IE4.0." Kessels beseft dat Rabo bank Nederland nog moet investeren in de gebruikers vriendelijkheid van OLI. Ook moet het aantal gege vens dat in OLI getoond wordt, verder worden uitge breid. "Toen wij met het project begonnen, wisten we niet wat er allemaal op ons af zou komen. Niet eerder was er in bankenland erva ring opgedaan met het ver zenden van zoveel gegevens via een Intranet. Het systeem moet wel optimaal werken, want OLI is één van de meest klantgevoelige systemen die we hebben." Dagelijks wordt per lokale bank de snelhejd van het systeem gemeten. Kessels: "Deze ligt de laatste twee maanden vanaf het moment van opvragen van klantgegevens tot het mo ment dat deze binnenkomen bij de lokale bank voor 95 procent tussen de twee a drie seconden. De tijd die binnen het lokale netwerk nodig is om de gegevens op het scherm te krijgen, vari eert echter sterk per bank." Om de snelheid te verbete ren, wordt bij ongeveer tachtig banken de lijncapa- citeit verdubbeld tot 128 KB. "Daarnaast wordt bin nen Rabobank Nederland afgesproken dat OLI-gegevens een hogere prioriteit krijgen dan andere informatie die via het Web wordt verspreid. De klant staat immers cen traal. Een mailtje van mij naar een lokale bank bij voorbeeld moet wachten totdat de opgevraagde OLI- gegevens verzonden zijn." Volgens Kessels worden de komende tijd meer verbete ringen in OLI aangebracht. "De nieuwe release, die eind maart verschijnt, neemt ongeveer vijftig ongemak ken weg die banken hebben gemeld. Maar belangrijker nog is dat we, nu alle ban ken op OLI over zijn, einde lijk kunnen beginnen met het weggooien van oude syste men. De stekker van Sabine gaat er op 1 juni al uit, even als van Cliënt Beheer." Hoe kan CA haar krachten verbeteren en kunnen tegelij kertijd de kosten omlaag? Door de inspanningen van de lokale banken te bundelen en de bedieningsprocessen te stroomlijnen. Hoe dat gerealiseerd kan worden staat cen traal op de komende Themadagen CA in Zwolle (9 mei), Rotterdam (10 mei) en Eindhoven (15 mei). CA heeft hier hulpmiddelen voor ontwikkeld, waarvan Transacties Quickservice Waardenbeheer (TQW) er één is. Zo kan de bediening van klanten worden ge stroomlijnd en gestandaardi seerd en kunnen tegelijkertijd de kosten worden geredu ceerd. Bij TQW worden zo wel het managementteam van Cliënten Advies Op het RaboWeb, is de op leiding 'Inzicht in Processen' aangepast. Deze opleiding die bedoeld is voor medewer kers Cliënten Service, is te vinden via de kolom Per soonlijk, Medewerker, Op- leidingenNet, Opleidingen- gids, Opleidingsplanners, Me dewerker Cliënten Service, Voortgezet/specifiek. Daarnaast is de ontwikkeling van het nieuwe opleidingsaanbod van CA in volle gang. Meer infor- de bank, de beheerscolleges, de medewerkers als de klan ten betrokken. De Thema dagen moeten het fundament leggen voor een geslaagde invoering van TQW. 's Mid dags kunnen managers via interactieve workshops die per ingaan op het belang van TQW voor hun eigen bank. Het is op de Themadagen matie hierover staat eveneens in de kolom Persoonlijk, Me dewerker, OpleidingenNet, Nieuws, Ontwikkelingen. Cicero f (040) 217 70 27 (zie Bedrijfsvoering) (zie Bedrijven) traditie dat managers CA pra ten met mensen van RNAB CA over invulling van de seg mentformule. Motto: infor matie, interactie en inspira tie. Er wordt gewerkt vanuit ieders eigen kracht. Het ver beteren van de organisatie-, distributie en verkoopkracht van CA vormt de leidraad bij het handelen en werken. Basis voor de dialogen zijn het Distributiebeleid 2000- plus, het Businessplan Rabo bank Nederland AB en het businessplan CA, waarin de segmentformule centraal staat. Ook de bevindingen Op de Themadagen CA draait het om informatie, interactie en inspiratie. uit de recente Directeuren conferenties passeren de revue. Alle managers CA ontvangen de persoonlijke uitnodiging voor de Thema- Op het RaboWeb Briefteksten RG ZSIT Funds op RaboWeb De workshop Huisfondsen- AdviesPraktijk (HAP) wordt op dit moment geactuali seerd en uitgebreid naar een vijfdaagse workshop. De huidige driedaagse workshop HAP is tot de zomervakantie volgeboekt. Nieuwe aanmeldingen voor de driedaagse HAP worden niet meer geaccepteerd, aan gezien de vijfdaagse HAP na de zomervakantie van start zal gaan. Bedrijfsbureau RBA f (030) 216 64 37 dagen op 3 april. Zij kunnen zich tot 17 april aanmelden. Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 7) Huis Hypotheekadvies De BVC Huis Hypotheek advies heeft onlangs stilge staan bij de risico's en kosten verbonden aan hypotheek producten. Besproken zijn de opslagen voor de diverse kostencomponenten, zoals die in de tarieven berekend worden. De inhoud van deze presentatie staat op de Direc teurensite op het RaboWeb. Rabobank Huis Hypotheekadvies C (040) 217 70 05

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1