Een portie vitaminen voor de groenteman Bedrijven AGF-detaillisten krijgen steun van Rabobank Achter de vriendelijke glimlach van de groenteman om de hoek schuilen vaak zorgen. Het is voor hem steeds moeilijker de gunst van de klant te winnen. Consumenten haasten zich bij voorkeur naar één winkel waar zij alles kunnen vinden. De supermarkt is daarom een steeds belangrijkere concurrent. De positie van de AGF-detaillist is zorgelijk en schreeuwt om oplossingen. Zoals het AGF Vitaal project, waaraan de Rabobank een belangrijke impuls geeft. £p3 De AGF-detailhandel anno 2000 De brancheorganisatie AGF Detailhandel Nederland (ADN), werkgevers, vakbonden, het Bedrijfschap en het Product schap luiden niet alleen de noodklok, maar mobiliseren ook de krachten. Zij richt ten een professionaliserings project in en de Rabobank maakt het via haar Projecten fonds mede mogelijk daad werkelijk stappen te zetten. "De inhoudelijke bijdrage van de bank bestaat uit het leveren van expertise aan ondernemers", zegt Marleen Jansen, doelgroepmanager MKB bij RNAB. "Bijvoor beeld met branchekennis of bancaire dienstverlening." Vuist Het marktaandeel van de AGF-detaillist daalde tussen '89 en '99 van 46 naar 26 procent. In dezelfde periode klom het marktaandeel van de supermarkt naar 62 pro cent. Daar is door de indivi duele detaillist maar moeilijk een vuist tegen te maken. Jansen: "Hij of zij kan niet overal goed in zijn en heeft beperkte middelen en tijd. De sterke concurrentie van de supermarkt dwingt de AGF- ondernemer tot beleidskeuzes." De doelgroepmanager ziet duidelijk kansen. "Als on dernemer in het kleinbedrijf heeft hij een grote vakkennis en persoonlijke aandacht voor zijn klanten. Daarmee kan hij snel en flexibel in spelen op individuele be hoeften. Denk aan gezonde maaltijdalternatieven, thuis bezorging en bedrijfscate- ring met andere versdetail listen." Volgens Jansen lig gen daar de mogelijkheden voor de branche om de ach- viduele detaillist moeten er baat bij hebben. Het is de bedoeling dat binnen drie jaar 15 procent van de detaillisten commercieel bladen, contacten met de pers en beursdeelnames wordt de dialoog gezocht. Inmiddels zijn er al zo'n vijf entwintig studieclubs met vijf tot zes deelnemers die bijvoorbeeld werken aan scholing, winkelformules, vestigingsbeleid, employabi- lity, automatisering en elek tronisch bestellen. Barendse: "We ondersteunen ze op maat. Met vakadviseurs, maar bijvoorbeeld ook door het helpen opzetten van j aarprogramma 's. Daarnaast ziet hij een grote rol weggelegd voor een cen- vewiiy r' GROENTE Zowel de branche als de individuele detaillist moet baat hebben bij het AGF Vitaal project. terstand op supermarkten in te lopen. "Dit dynamische project geeft ons meer kans te over leven en de branche te ver sterken", meent Harry Barendse, ADN-directeur. "Het doel is upgrading van de AGF-branche en het bie den van nieuw perspectief voor ondernemers." AGF- Vitaal richt zich op intensie vere samenwerking tussen de detaillisten onderling en in ketens. "Het aantal sa menwerkingsverbanden is nog maar klein en ligt ver onder het gemiddelde van de totale detailhandel", weet Jansen. ADN en con sorten gaan daar met het branchebrede project iets aan doen. Branche en indi- met elkaar samenwerken. Daarnaast moet het project individuele detaillisten hel pen betere lokale onderne mers te worden, met meer rendement op hun geïnves teerd vermogen en meer uit zicht op het continueren van hun zaak en de branche. Verder is het streven dat zij zaken als automatisering en Internet voor hun zaak gaan benutten. Samenwerking Om deze ambitieuze plan nen te realiseren, worden bewustwording en motivatie van iedereen in de keten ge stimuleerd. Communicatie en discussie staan voorop. Ook de 'buitenwereld' wordt niet vergeten. Met mailings, artikelen in vak- trale commerciële serviceor ganisatie waar de branche kennis bundelt op het ge bied van marketing, service, kengetallen, benchmarking het project omdat de bran che ervan overtuigd is dat zij alleen met kennis kan overleven. Op termijn wordt er ook gedacht aan e-com- merce. Scharnierpunt Een projectbureau zorgt dat het project blijft rijden. Het is tevens het scharnierpunt richting het ADN-bestuur, dat de eindverantwoorde lijkheid draagt. Op zijn beurt adviseert een klank bordgroep van financiële partners en vertegenwoordi gers van belangenorganisa ties dit projectbureau. Namens de Rabobank maakt Jansen deel uit van die groep. De grootste uitdaging voor de branche is volgens Barendse het geven van perspectief op een gezond marktaandeel. "Als wij beter naar onze klanten luisteren en hen bie den waar ze om vragen, zijn het écht niet alleen de super markten die de dienst gaan uitmaken." Welke rol kunnen de lokale Rabobanken spelen? Jansen: "Het gesprek met de AGF- ondernemer over het toe komstperspectief van zijn bedrijf zal niet altijd een positieve uitkomst hebben. Dit project is voor actieve ondernemers een hulpmid del om met branchegenoten een nieuwe bedrijfsstrategie Ambulante ondernemingen (zoals marktkooplui) 1.050 Telers met huisverkoop en allochtone supermarkten 1.000 Gespecialiseerde detaillisten 1.800 Percentage bedrijven met één vestiging 90 Gemiddelde jaaromzet in guldens 500.000 Bron: Centraal Registratie Kantoor en centrale inkoop. Ook bij onderzoek worden de krach ten doelbewust gebundeld. "Alles grijpt in elkaar en dat moet ook, want een goede ondernemer doet niet alles zelf." De opzet van een (vir tueel) kenniscentrum neemt een prominente plaats in bij te ontwikkelen. De lokale bank kan ze hierop attende ren. Ik beschouw het project als een kwaliteitsnorm voor de ondernemers in de bran che, omdat ondernemers op deze manier bewust bezig zijn met de toekomst van hun bedrijf." 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 8