Huis Hypotheekadvies wil meetlat hoger leggen Huis Hypotheekadvies Tevredenheidsonderzoek dienstverlening 1999 Het segment Huis Hypotheekadvies kan nog niet op zijn lauweren rusten. Banken zijn weliswaar redelijk tevreden over de dienstverlening - gemiddeld een 7-, maar het segment streeft naar 7,5. Uit het tevredenheidsonderzoek over 1999 blijkt dat de cijfers voor de verschillende onderdelen variëren van 7,6 tot 5,3. Een greep uit de resultaten. Onderzocht zijn ruim twintig aspecten van de dienstverle ning van het segment. Die variëren van de Helpdesk en nieuwe producten tot systemen en hulpmiddelen. "Intern koppelen we de resultaten terug met de ver antwoordelijken, met de vraag hoe en wanneer we verbeteringen kunnen reali seren", zegt Jan Claassen, hoofd Marketing van het segment Huis Hypotheek advies. Hij trekt het boete kleed aan voor de onvol doende - 5,3 - voor CPS- Leningen. "De communica tie was te laat en we hebben niet helder genoeg gemaakt dat het de eerste fase van een 'grote verbouwing' is. Een fase die nog geen verbe teringen heeft opgeleverd, maar nodig is om uiterlijk volgend jaar een mooiere en verbeterde situatie te berei ken. Voordat het echt mooi is, moet je altijd even pijn leiden." Hypotheekcheck blijft Die pijn kan hopelijk wor den vermeden bij de komst van HypoTakeCare (HTC), de opvolger van OFP. Dit systeem krijgt van de ban ken een 7,6 en het streven is HTC net zo gebruikersvrien delijk te maken. Ook de mailing Hypotheekcheck, die onderdeel is van een jaarlijks terugkerende actie richting doorstromers/over- sluiters, wordt door de ban ken met een 7,5 goed ge waardeerd. Toch neemt het segment frequentie, vorm en inhoud onder de loep. Rob Luters, Formulemanager Communicatie RH&H: "Klanten vonden de onder werpen minder aanspreken dan in 1998. Verder was de belangstelling voor adviesge- Rabokrant Extra heid van 6,5. "Met andere segmenten binnen Rabobank Nederland AB werken we aan een opvolger", licht Korteling toe. "Die willen we gebruikersvriendelijker maken en integreren in de stuurinformatie." De FBH wordt door banken gewaar deerd met een 6,4, vaak met als motivatie dat de markt voor dit product erg klein is. Externe deskundigen zijn er meer van onder de indruk, gezien de nominatie voor hypotheekproduct van het jaar. Korteling stelt dat het product interessanter wordt door het nieuwe belasting plan: "De Flexibele BeleggingsHypotheek levert over een looptijd van twin tig jaar of langer een hoger eindkapitaal op dan aflos- singsvrij met los effectende pot. Het is dus van belang klantbehoeften goed te in ventariseren en niet als advi seur zélf de keus de maken." De integrale resultaten van het tevredenheidsonderzoek komen uiterlijk begin april op het RaboWeb. Rob Luters (r.) bekijkt met listmanager Eric Janssens de Hypotheekcheck van 1999. Middenmoot Enigszins in de middenmoot zit de sjabloon voor het mancoformulier met een 6,5. Banken geven aan dat het in juli 1999 geïntrodu ceerde hulpmiddel comple ter, compacter en sneller moet worden en dat er een koppeling moet komen met OFP of HTC. Pascalle van Gils van Formule en Contract management: "Het hono reren van de wensen van banken en het verwerken van meer informatie over de procesvoortgang in het sja bloon heeft onze aandacht." Voor de cross selling ratio, een nieuw hulpmiddel om te bekijken bij hoeveel hypo theken er woonverzekerin- gen zijn verkocht, geven banken een 6,2. Naar eigen zeggen omdat ze er nog niet bekend mee zijn en mede daardoor sprekken minder massaal. We kregen in 1999 centraal 4.500 antwoordcoupons, terwijl het er in 1998 nog 11.000 waren. Eenderde van de ontvangers gaf aan al een hyotheekadviesgesprek te hebben gevoerd." De eerst komende actie gericht op doorstromers en overslui- ters, inclusief een uitgave van de Hypotheekcheck, zal overigens pas in 2001 wordt gehouden. "De banken heb ben de komende periode de handen vol aan de oversluit- actie die nu loopt en het nieuwe belastingplan." Ruim boven de zeven zitten ook de Helpdesk van het segment met 7,3 en Consul tancy met 7,2. Hoofd Con sultancy Rob van de Aker over de Helpdesk: "De her structurering van twee jaar geleden begint zijn vruchten af te werpen. De kwaliteits verhoging in de breedte is zo goed als afgerond. Vooral de bereikbaarheid willen we dit jaar verder verbeteren." Bij de goede waardering voor Consultancy speelt naar zijn mening de andere opstelling van consultants, die van partner, een rol. Ook benchmarkgroepen die door consultants worden begeleid, dragen bij aan de score. Overigens is de afde ling Consultancy nog niet bekend bij 29% van de banken. twijfelen aan de cijfers. Volgens René Korteling van Formule en Contractmana gement komt dat deels doordat het hulpmiddel in formeert over klantwaarde, iets waaraan medewerkers moeten wennen. De cross- selling ratio wordt in de toekomst ook beschikbaar gesteld aan de segmentma nager Cliënten Advies, om intern overleg en de samen werking met het segment Huis Hypotheekadvies te bevorderen. FBH wordt interessanter Twee andere onderzochte zaken, PREH (Productiere- gister Eigen Huis) en de Flexibele BeleggingsHypo theek (FBH), behoren ook tot het aandachtsgebied van Korteling. PREH, dat niet meer wordt onderhouden door het segment, scoort een banktevreden-

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 7