Serviceconcepten: klant en medewerker tevredener D Financieel Advies Drie varianten voor begeleiding invoering Doelstellingen verandertraject FA Onderscheid serviceconcepten Het segment Financieel Advies gaat banken met een verandertraject ondersteunen bij het invoeren van de service concepten. Een serviceconcept is een werkwijze die is toegespitst op de behoeften van de klant. Belangrijkste doel van deze aanpak is het beter bedienen van meer klanten in minder tijd. Anders gezegd: passende aandacht van de Rabobank voor alle FA-klanten - 1,2 miljoen in het jaar 2002. e gemiddelde finan- administratief werk." Advi- cieel adviseur voert seurs voor het servicecon- op jaarbasis advies- cept small worden geacht gesprekken met 135 klan- 80 klanten te 'zien' op jaar ten. Voor het serviceconcept basis. "Het gaat hier om large, dat zich op de 'gemid- complexere klanten, aan wie delde' FA-klant richt, is de doelstelling per jaar 400 klanten per adviseur. Projectmanager servicecon cepten Jos Rooijmans: "We kunnen tijdwinst boeken bij de gespreksvoorbereiding en bij de gesprekken zelf. Bovendien is het de bedoe ling dat de adviseur zich veel minder bezighoudt met Klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid: 8,5 Netto score afspraken met klanten op initiatief bank Gemiddelde aantal klanten per week per FA Totaal aantal klanten per jaar per FA Maximaal aantal gesprekken per klant Klanten met verkoopresultaat Large 50% 10 400 1,1 50% Small 80% 2 80 75% Afspraken nakomen De serviceconcepten beogen een klant- en medewerkers tevredenheid van 8,5 en een stijging van de productivi teit. Rooijmans: "We willen de band verstevigen met het fors groeiende aantal FA- klanten door contact met alle klanten van Financieel Advies. Dat gebeurt via het Persoonlijk Financieel Advies traject, wat kan leiden tot een advies dat is afgestemd op de behoefte of behoeften van de klant. Het nakomen van afspraken met de klant en het streven naar zo kort mogelijke tijdslijnen is hier- De adviseur large vertoont over eenkomsten met een verkoper in een speciaalzaak. je meer tijd moet besteden", verklaart de projectleider. De adviseur large is in zijn ogen een echte verkoper, die efficiency hoog in het vaan del heeft staan. De adviseur small heeft meer de rol van begeleider, vergelijkbaar met een huisarts. De kenniseisen voor beide adviseurs zijn hetzelfde. Financieel Advies centraal. Het Veranderprogramma is voor alle banken hetzelfde, 'doe-het-zelf'-pakket. De tweede en derde begelei- dingsvorm - begeleiding en maatwerkadvies - betekenen respectievelijk zeven en ruim twintig dagen begeleiding door een consultant. Ik kan me voorstellen dat de ene bank drie maanden doet over het traject en de andere een jaar." Hij vindt de ondersteu ning van het segment wat de opzet betreft heel flexibel. "Maar vrijblijvend zijn de Het serviceconcept small richt zich op de relatief kleine groep van zeer rendabele FA-klanten. Large heeft betrekking op de grotere groep 'gemiddeld rendabele'FA-klanten. Het derde ser viceconcept, extra, is bedoeld voor klanten van Cliënten Advies met een FA-behoefte. Extra is voorlopig geen onderdeel van het verandertraject. De definitieve selectiecriteria zullen onder meer te maken hebben met het aantal rentabiliteitspunten van klanten in CRP. het Verbeterplan wordt toe gespitst op de individuele lokale bank. De eerste stap daarvan is een scan van de uitkomsten en onze inzet en die van de bank niet. We gaan met de bank een over eenkomst aan over het aan- De adviseur small vervult een begeleidersrol zoals een huisarts dat doet. bij essentieel." Bij de verho ging van de medewerkerste vredenheid spelen helderheid in de taakverdeling, team building en uitdagingen een rol. "Financieel adviseurs concentreren zich op advies en verkoop en worden meer eigen ondernemer. Voor me dewerkers commerciële bin nendienst wordt het werk interessanter, omdat ze meer taken krijgen bij de voorberei ding van adviesgesprekken." Toegespitst op bank Het begeleidingstraject bestaat uit een Veranderpro gramma en een Lokaal Ver beterplan. Daarin staat de Leidraad Persoonlijk markt, de bank en het FA- team. De uitkomsten van de scans zijn de basis voor een verbeter- en uitvoeringsplan. Veel accent wordt gelegd op HRM-aspecten, zoals oplei dingen, verkooptrainingen en teambuilding. Ook ver koopprocessen en hulpmid delen voor het bijhouden van sturingsinformatie krij gen veel aandacht. Gert Kanters, projectma nager invoering servicecon cepten, zegt dat bij de bege leiding van banken rekening wordt gehouden met de hui dige situatie bij de bank. "Voor banken die de veran deringen zelfstandig willen doorvoeren is er een soort tal te benaderen klanten, de afzetdoelstellingen en de be- geleidingsvorm." De eerste banken beginnen deze maand met het veran dertraject. Kanters en zijn team streven ernaar het pro ject eind 2002 bij alle ban ken te hebben begeleid. Banken die zich willen aan melden, kunnen contact op nemen met het Bedrijfs bureau Serviceconcepten, telefoon (040) 217 66 38. Meer informatie over het ondersteuningsprogramma en de doelstellingen ervan staat eind van deze maand op de Website van Financieel Advies, Informatie, Segment, Serviceconcepten. 6 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 6