Werknemers sparen het liefst bij hun eigen bank Cliënten Advies Resultaten actie Werknemerssparen Vrijkomende gelden grotendeels voor Rabobank behouden De segmenten Cliënten Advies en Finan cieel Advies hebben de balans opgemaakt van de actie Werknemerssparen 1999. Van het vrijkomende spaargeld is 65% binnen de Rabobank gehouden. In verge lijking met de eerste actie Werknemers- sparen in 1998 is er 36 miljoen gulden - 8% - meer overgeboekt naar Rabobank- spaarrekeningen. Postbank- en ABN AMRO-klanten met een werknemersspaar rekening bij de Rabobank bleken weder om amper in voor een 'gewone' Rabo- b ankspaarrekening. Inspelen op wat je kunt met werknemerssparen wordt waarschijnlijk het thema van de volgende mailing. Het totale vrijgeboek- te bedrag van de actie Werknemers sparen 1999 was 542 mil joen gulden, iets minder dan de verwachte 568 miljoen gulden. Jacobine Korting, marketeer bij Cliënten Advies, over het verschil: "Die prognose was van sep tember. In de drie maanden daarna zijn er uiteraard nog tussentijdse opnamen ge weest en rekeningen opgehe ven." Van het vrijkomende bedrag is 348 miljoen gulden binnen de Rabobankorga- nisatie gebleven. Naar reke ningen bij concurrenten ging 1 194 miljoen gulden. Persoonlijk advies De actie bestond uit een centrale mailing voor alle mensen met een vrijkomend spaarbedrag op een werk nemersspaarrekening bij de Rabobank. Doelstelling: be houd van het vrijkomende geld voor de Rabobank, bij voorkeur op een spaarreke ning. Voor klanten van Financieel Advies was er een bijkomende doelstelling: de mogelijkheid om een per soonlijk advies aan te vragen over beleggen, verzekerd sparen of een lijfrenteverze kering. Het administratieve doel van de actie was con trole van het nummer van de tegenrekening door klan ten. Bijna 10% van hen stuurde de antwoordcoupon retour, vooral om de tegen- rekening te veranderen van betaal- in spaarrekening. Van de mensen die de mai ling voor het eerst kregen, reageerde zelfs ruim 16%. Door de actie werden ruim 3.900 nieuwe spaarrekenin gen geopend bij de Rabo bank. Ruim 160 miljoen gulden, 24 miljoen méér dan verwacht, is op een Rabo- bankspaarrekening gestort. Niet in voor verandering Het verschil tussen het be rekening aan bij de Rabo bank, omdat hun werkgever er een arrangement heeft. Maar van oudsher bankieren ze bij een concurrent en zijn ze op dit moment niet in voor een verandering." De marketeer vindt het een over weging waard om deze ex terne doelgroepen uit te slui ten van de komende actie. schijnlijk nog veel hoger zijn geweest." Sympathieke organisatie Bij de vorige actie is er tijdens de evaluatie veel aandacht besteed aan het interne pro ces van de mailingactie. Op verzoek van banken is toen onder meer besloten de mailing niet meer op reke ning-, maar op klantniveau te versturen. Deze keer is de mening van klanten ge vraagd, met het mailmoni tor-onderzoek van de PTT. "We wilden graag van de doelgroep zelf horen of we met de mailing op de goede weg zijn." Klanten met en zonder tegenrekening bij de Rabobank waardeerden de mailing 'overall' met rap- op service gericht. We infor meren de klant vooraf over het spaarbedrag dat vrijvalt en naar welke rekening we dat boeken. Dat zal in de toekomst minder van belang zijn, omdat het aantal men sen bij wie er voor het eerst werknemersspaargelden vrij vallen zal afnemen. Ik denk dat we de mailing aan het eind van dit jaar meer zullen afstemmen op verkoop. Dus inspelen op wat je kunt doen met het spaargeld dat vrijkomt." De evaluatie van de actie Werknemerssparen en een aantal resultaten op bankni- veau komen één dezer dagen via de Website van Cliënten Advies beschikbaar. (bedragen x f 1 miljoen) 1999 1998 Aantal werknemersspaarrekeningen 452.000 565.000 Vrijgekomen spaarbedrag 542,4 454,6 Naar Rabobank-spaarrekening 160,6 124,6 Naar Rabobank-betaalrekening 187,7 159,9 Naar Postbank-rekening 96,2 74,8 Naar andere externe rekening 97,9 75,5 drag dat op externe tegenre- keningen is gestort voor en na de actie was miniem. Korting: "Het blijkt, net als de vorige keer, toch heel moeilijk te zijn om geld dat naar externe rekeningen gaat bij de Rabobank binnen te krijgen. Deze mensen houden de werknemersspaar- "We maken nogal wat kosten en zien er amper iets van terug." Of er door FA-kian- ten veel is belegd met de werknemersspaargelden, is niet bekend. "We weten wel dat op de centrale antwoord coupons 675 keer 'aanvraag adviesgesprek' stond. De lokale response zal waar- portcijfer 7,1. De kwaliteit van de mailing - onder meer duidelijkheid, geloofwaar digheid en vakkundigheid - scoorde tussen de 7,4 en 7,9. Positief was ook dat de stelling 'Rabobank is sym pathieke organisatie' een 7,6 kreeg. Meer afstemmen op verkoop Over de inhoud waren de ondervraagden minder en thousiast. De waardering voor statements als 'houdt aandacht vast' en 'leert mij iets nieuws' schommelde rond de 6. "De vraag is of de inhoud sterk genoeg was om een hoge respons te ge nereren", stelt Korting. "Nu hebben we ons vooral Rabokrant Extra 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 5