Méér leenklanten, minder kosten "O Cliënten Advies Optimaliseringstraject Consumptief Krediet Markt marktpositie KoB en DK/PL U wist 't nog niet, maar uw buurman staat 1.550 gulden rood op zijn betaalrekening. Alles bijeen heeft hij voor 4.500 gulden aan consumptieve leningen uitstaan. Net als u trouwens, zo ontdekte het CBS. Rood staan wordt in Nederland heel normaal. Ook het merendeel van de Rabobankklanten heeft een kredietfaciliteit. Maar er kunnen er nog flink wat bij, zonder dat het de bank veel kost. Ziedaar het Optimaliseringstraject Consumptief Krediet. ns doel is dertig procent meer verkopen en dertig procent minder tijd besteden aan kredietbeheer", zegt projectleider Paul Dassen. Het Optimaliseringstraject CK - 325 banken doen mee - bestaat uit een startbijeen komst en twee werkbijeen komsten. Doel van de eerste is beleid en standaardproces op het netvlies krijgen. Daarmee bepalen de deel nemers wat er bij hun bank te verbeteren is. Dassen: "We hebben een uitstekend assortiment debetproducten. En de klanten daarvoor. Het gaat er nu om de behoeften van onze klanten in te vul len met passende producten. Daarnaast is er extra aan dacht voor het KoB, omdat het kredietbeheer daarvoor lokaal gebeurt. Dat kan effi ciënter en commerciëler." Op de werkbijeenkomsten draait het om het benutten van verkoopkansen, kosten besparen en leren van el kaar. Dat gebeurt aan de hand van door de deelnemers bepaalde verbeterpunten. "Elke bank wordt open en eerlijk geconfronteerd met afwijkingen van het beleid. Over verbeteringen worden afspraken gemaakt. Tussen de bijeenkomsten door hou den we een belronde om banken scherp te houden en hen te helpen met hun ver koop- en implementatie plannen." Op de laatste bij eenkomst presenteren de deelnemers hun resultaten. "Uit de pilot blijkt al dat het werkt, we gaan de effecten in de komende driekwart jaar zien." Puntjes op dei Méér productie en een be tere administratieve afwer king van het KoB. Voor Rabobank Reimerswaal de redenen om zich te melden voor het optimaliseringstraject. "We doen mee omdat we denken een aantal zaken te kunnen verbeteren", zegt Jeanine Goud, coördinerend Cliëntadviseur kantoor Kruiningen. Ze inventari seerde met collega's wat de bank allemaal wel en niet doet. Dat leverde ruim tien aandachtspunten op. Zo bleken cliëntadviseurs de bevoegdheid te hebben om "Daar gaan we wat aan doen. Zeg maar de puntjes op de i zetten." Een andere actie wordt het uitnodigen van leenklanten die van de bank eens per drie maanden credit moeten staan. Deze 'oude leners' krijgen een KoB aangeboden. Maar de klant beslist, vindt Goud. "De 'alles-of-niks-me- thode' werkt niet. Wil een klant het maximum niet, dan geven we dat ook niet." De bank heeft uitgebreide werkinstructies, inclusief verkoop tips, gemaakt voor CA's en CS. Ook de samenwerking met andere seg menten wordt ge zocht. "FA en RH&H kunnen bijvoorbeeld in hun offertes een KoB aanbieden." Centraal kredietbeheer De tijd dat het hoogst moge lijke krediet gelijk stond aan roepen: aanzuiveren maar: 'mogen we eens met u pra ten over een KoB?'" Er zijn op het gebied van verkoop en kredietbeheer van KoB veel lokale varianten, weet Netto uitstaand saldo x f 1 miljoen Krediet op Betaalrekening Markt 9.000 8.000 7.000 6.000 5.000 4.000 3.000 2.000 1.000 1994 1995 1996 1997 1998 Doorlopend Krediet/Persoonlijke Lening **r 28.000 27.000 26.000 25.000 24.000 23.000 22.000 21 .000 20.000 19.000 1994 1995 1996 1997 1998 de projectleider. "We kunnen ons geen afwijkingen per mitteren, daarvoor zijn de winstmarges in dit markt segment te smal. Daarom: standaardiseren en centrali- CBS-onderzoek wijst uit dat rood staan in Nederland heel normaal wordt. tot vijftigduizend gulden krediet te verlenen, maar bij het openen van een betaal rekening het KoB niet auto matisch aan te bieden. het maandinkomen is voor bij volgens Dassen. "We moeten klanten meer bie den. En niet bij overschrij ding van de kredietlimiet seren." Hij ziet het traject als opstap naar centraal kre dietbeheer "waarbij de bank verstrekt en Rabobank Nederland het beheer doet." Duidelijkheid Rabobank Weert is al langer bezig met kredietbeheer ver sus vergroting van de com merciële slagkracht. Daar voor werkt zij samen met de banken Nederweert en Budel. "Je hebt dan één koffer, in plaats van drie", zegt Jos Borghouts, manager Cliënten Advies bij Weert. Hij merkt wel dat cliëntadviseurs iets moeten overwinnen bij het loslaten van het beheer. "Ze voe len zich voor alles commercieel verant woordelijk. Maar dat kappen we af, cliëntadviseurs moe ten zich niet bezig houden met over- stroomlijsten of klantbrieven." Volgens Borghouts is er ook sprake van een bewustwor dingsproces. "Als wij een klant geen geld lenen, doet een ander het. Vergeet niet dat bijna zeven tig procent van onze leners ook bij anderen leent." Het Optimaliseringstraject schept naar de mening van de manager CA vooral dui delijkheid. "'t Geeft nuance ring en positionering van je producten en hoe je ermee om moet gaan naar je klan ten." Hij onderscheidt twee circuits: front en back-of fice. "Als je daar de knip legt, kun je bij de back-of fice op organisatieniveau voordeel halen. Voor mij is het logisch dat het beheer uiteindelijk centraal bij Rabobank Nederland komt te liggen. Dat betekent wel dat je bij de front-office uniform moet verstrekken." De resultaten tot nu toe: het percentage betaalrekeningen met krediet stijgt, net als de gemiddelde kredietverstrek king. "Ons motto: optimaal aanbieden, maar de klant beslist." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 4