Onbekend maakt onbemind? vJ De Achterkant de Chipknip IGmMG Met: Ellen Brusse Beroep: Presentatrice Standplaats: Hilversum Nader bekeken Je kunt er mee telefoneren, parkeren, kopiëren en nog veel meer. De Chipknip bestaat nu ruim vier jaar. Toch heeft zo'n 65 pro cent van de bezitters hem nog nooit gebruikt. Wat is j de oorzaak van de be perkte populariteit en wat kan er worden gedaan om het gebruik te intensiveren? De lokale banken aan het woord. "Onbekend maakt onbemind, simpel maar waar", zegt Siberta Hassing, manager CA Rabobank Harderwijk. "Als je eigen medewerkers het product niet echt kennen en dus niet gebruiken, dan verkoop je het ook niet. Wij gaan binnenkort intern het gebruik promoten. Als mijn 250 collega's enthousiast worden over de Chipknip, dan heeft dat absoluut een uitstraling naar onze klanten. In april willen we met de promotie beginnen. Hoe, dat houden we nog even geheim. Dat de Chipknip nog steeds niet echt is aangeslagen, komt denk ik deels door de slechte start van het product. Kort na de introductie trapte de Nederlandsche Bank op de rem door te zeggen dat ze eerst de beveiliging wilde checken. Dat betekende een ver traging van zo'n anderhalf jaar. En het was natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het vertrouwen van het publiek in een nieuw product. Daarna was er dubbele energie nodig om de Chipknip weer te introduceren. Maar ik heb er alle vertrouwen in. Wij gaan er in elk geval voor." Jos van Esbroeck, directeur Particulieren Rabobank Roosendaal, weet zeker dat er meer met de Chipknip kan worden gedaan dan bij de introductie is gemeld. "Wij onderzoeken hoe we hem breder kunnen inzetten. We gaan praten met instanties als bibliotheek, schouw burg en ondernemersverenigingen over het uitbouwen van de Chipknip tot een lokale citypas. Die kan dan dienen voor identificatie, om te betalen, te sparen en wat dies meer zij. We zijn er inmiddels over in gesprek met het gemeentebestuur van Roosendaal. Een en ander willen we ook koppelen aan het uitgeven van een speciale krant. We hebben een HEAO-student, die nu aan het onderzoeken is wat de mogelijkheden zijn. Dit jaar bestaan wij honderd jaar en we denken hier mee iets te kunnen toevoegen aan onze samenleving en het gebruik van de Chipknip een flinke duw in de goede richting te geven." 12 In Delfzijl hingen de Chip kniplezers met de feest dagen in kerstbomen in de bankhal. Manager CA Rudie Bulthuis: "We konden ze gratis bestellen bij Rabo bank Nederland, omdat gebleken was dat de batte rijen langzaam leegliepen en ze dus geen voorraden aan wilden houden. We heb ben er 2.000 uitgedeeld. De reacties waren heel posi tief. Het was een actie met weinig kosten en veel resul taat. Toch heeft de Chipknip het nog niet. Kun je er eindelijk mee telefoneren, loopt driekwart van Neder land al met een GSM. Misschien moeten we ons op be paalde doelgroepen concentreren. Bejaarden bijvoor beeld. Daarvoor is het ideaal. Ze kunnen hem thuis opladen en hoeven niet meer met cash geld over straat. Helaas is ie nog niet in elke winkel te gebruiken. Bij de introductie dacht ik trouwens dat het de bedoeling was allerlei zaken op de Chipknip te concentreren. Waarom kunnen er geen Air Miles, bonuspunten, Finapunten et cetera op worden bijgeschreven? Technisch moet dat toch kunnen en het bespaart een gigantische hoop chippasjes. Nou ja, de theorie is ongetwijfeld anders dan de praktijk!" Vorig jaar verschenen in Panningen en omgeving in twee maanden drie KnipKnipkranten. Jan Dorssers, bedrijvenadviseur Rabobank Helden-Kessel-Maasbree: "Het idee kwam van een klant van ons. Hij wilde het kopen bij de lokale winkeliers stimuleren. Zij konden in de krant adverteren. In elke editie stonden kortingsbon nen voor bepaalde producten. Voorwaarde was dat er met de Chipknip werd betaald. Dat leverde bovendien nog eens een extra korting op. In het begin liep het prima, maar later liep de animo terug. Nu zijn we bezig het idee om te buigen naar een spaarprogramma. Wie betaalt met de Chipknip krijgt korting én spaart op zijn Chipknip. Die punten kunnen bijvoorbeeld ge bruikt worden om te bellen of te parkeren." Als reden voor het beperkte gebruik van de Chipknip in het alge meen geeft Dorssers aan dat er nog te weinig plekken zijn waar je kunt chippen. "Je zou de kaart overal moeten kunnen gebruiken waar je normaal kleingeld nodig hebt. Dus voor een kroket, een pakje sigaretten, voor een trein- of buskaartje, parkeren, frisdrankauto maten of wat dan ook." oedemorgen, welkom bij de Rabofoon.' Vorig jaar luisterden 1,5 mil joen Rabobankklanten in totaal 34 miljoen keer naar deze vrien delijke welkomstwoorden na het bellen van 0 499 499 499. De vrouw achter deze stem is de be kende presentatrice Ellen Brusse. Al vanaf het allereerste begin van de Rabofoon, 1 oktober 1992, informeert zij de klanten van de Rabobank over het saldo op hun rekening. "Niet te geloven dat er zo vaak gebeld wordt. Daar verbaas ik me echt over. Net als bij televisie re aliseer je je niet hoeveel mensen er kijken, of in dit geval luisteren. Zelf ben ik geen klant van de Rabobank, dus ik kan de Rabo foon niet bellen. Toch wil ik er graag nog wel eens een keertje naar luisteren. Mijn moeder hoort me wel regelmatig. Het is natuurlijk heel simpel be gonnen, met alleen saldo's. Een paar keer per jaar word ik gebeld, als jullie weer iets nieuws verzon nen hebben. Applicaties noemen jullie dat geloof ik. Dat kan zijn voor de Rabofoon, maar ook voor andere toepassingen zoals de Hypo- theeklijn. Met de Rabobank heb ik een exclusiviteitsovereenkomst, dus ik doe dit alleen voor jullie bank. Nee hoor, leuk is het niet. Eigen lijk is het saai, want het inlezen van de getallen moet heel emotie loos gebeuren. Je kunt niet leuk doen of zo. Het is een heel gecon centreerd werkje, want je mag geen intonaties leggen. Alles moet 'matchen' en aan elkaar te plak ken zijn. Dus ik moet soms oppas sen dat ik niet in slaap val. Maar ook de komende jaren zal ik het blijven doen." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 12