Lidmaatschap Rabobank van onderscheidt andere banken Algemeen Tijdslijn ledenprojecten: De Rabobank besloot drie jaar geleden dat zij een finan ciële dienstverlener wil blijven die op een coöperatieve leest is geschoeid. Om die coöperatieve identiteit handen en voeten te geven zijn meer en meer betrokken leden nodig. Na een langdurige windstilte is nu eindelijk duide lijk hoe die er moeten komen. In het voorstel 'Ledenbeleid en ledenwaarderingsprogramma', dat vol gende week door de Centrale Kringvergadering wordt be handeld, staat hoe de coöperatie denkt haar ledenaantal te verdubbelen tot één miljoen. Nel Stevens en Willem Lageweg: 'Rabobank is een bank van klanten.' Nel Stevens, project manager bij het Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling (ACO), legt uit dat het uit gangspunt van het voorstel is, dat alle trouwe en 'bete kenisvolle' klanten worden uitgenodigd om lid te wor den van de Rabobank. "Wie lid is of wordt, komt in aan merking voor een gevarieerd programma met centrale en lokale elementen. Dragers van dit ledenwaarderings programma moeten een ledenmagazine en daaraan gekoppelde Internet-commu- nicatie worden." Langzaam uitbouwen Bedoeling is om in januari 2001 te starten en het pro gramma daarna langzaam uit te bouwen. Stevens: "Onderdelen van het pro gramma die voor volgend jaar worden voorzien zijn onder meer het aan leden gratis aanbieden van beschik bare Rabobank-publicaties zoals de Fiscale en Sociale Revue en Cijfers Trends. Ook wordt gedacht aan het organiseren van seminars, congressen of netwerkactivi teiten met een speciaal ar rangement of exclusief voor leden. Daarnaast aan kor tingen op centraal aangebo den relatiemarketingactivi teiten zoals sport en culturele manifestaties, kor- Rabokrant Extra tingen op niet-bancaire aan biedingen, en speciaal op leden gerichte (kortings-)ac- ties met een puur bancair karakter." Naast deze cen traal georganiseerde activi teiten is er ruimte voor lo kale initiatieven. "Dan kun je bijvoorbeeld denken aan een kleine attentie voor leden die actief deelnemen in een klankbordgroep. Of aan het laten meebeslissen over steun aan lokale maat schappelijke projecten." Met het nieuwe ledenbeleid en het ledenwaarderings programma wil de Rabobank meer inhoud geven aan haar coöperatieve grondslag. "We hebben een ijzersterk concept in handen", roept Hoofd ACO Willem Lageweg enthousiast. "De Rabobank is een bank van klanten. Het leveren van klantwaarde is ons leidende principe. De waarborg van dat prin cipe ligt feitelijk bij de leden. Zij spannen zich in om de Rabobank op de juiste 'klantenkoers' te houden." Momenteel is minder dan 10% van de klanten lid. Lageweg: "Dat is te weinig, de legitimatie van de coöpe ratie ligt juist bij de leden. Zij zijn de reden van ons bestaan." Onderzoek Hoewel juist in de coöpera tieve grondslag het verschil met andere banken ligt, heeft de Rabobank daarmee tot nu toe niet aan de weg getimmerd. Dus ook niet met de mogelijkheid om lid te worden. Daar komt ver andering in, weet Stevens. "Nu gaan we dat juist uit dragen en proberen poten tiële leden tot het lidmaat schap te bewegen. We weten dat van de particuliere klan ten 35% geïnteresseerd is in het lidmaatschap en van de bedrijfsrelaties 47%." Willem Lageweg noemt het een misvatting te denken dat klanten alleen maar lid willen worden omdat dat zeggenschap oplevert. "Hun motieven zijn heel divers. Zeggenschap speelt natuur lijk een rol, maar ook het verkrijgen van extra kennis, de Rabobank als netwerk of onze maatschappelijke rol. Ook zijn er klanten bij die verwachten dat wie meer bancaire producten afneemt, wordt beloond met een korting of een speciale aan bieding voor leden. Op die verschillen zullen we na drukkelijk inspelen." Vanaf april wordt in een landelijke campagne aan dacht besteed aan de beteke nis van de coöperatieve bank en het lidmaatschap. "Met deze advertenties leggen we als het ware een basis waar we vervolgens op verder bouwen. Eén van die bouw stenen is het ledencertificaat, dat in juni wordt uitgege ven. Leden kunnen daarmee deelnemen in het vermogen van de Rabobank Groep." Medewerkers Ledenbeleid is primair een zaak van de lokale banken. Veel banken hebben inmid dels de nodige activiteiten op het gebied van ledenbe leid en -werving ontwikkeld of op stapel staan. ACO biedt daarbij praktische on dersteuning Stevens: "We willen niet te theoretisch bezig zijn. De koffer met hulpmiddelen wordt steeds meer gevuld." Half mei komt de nieuwe ledenadministra tie beschikbaar in OLI. Dan is bijvoorbeeld op het klantscherm in één oogop slag te zien of iemand lid is. Ook aanvragen voor het lid maatschap kunnen front of fice worden verwerkt. "Zo kan het lidmaatschap als een natuurlijk onderdeel van adviesgesprekken met klan ten worden opgepakt." Volgens Stevens speelt de medewerker een cruciale rol. "Daarom komen we ook met een uitgebreide interne campagne. Alle banken heb ben inmiddels de aanbieding gekregen om in eigen huis een bijeenkomst te laten ver zorgen, waarbij ze worden geïnformeerd over de cen trale activiteiten die op stapel staan. Tegelijk worden hulp middelen geleverd om het ledenbeleid en ledenwerving lokaal invulling te geven, zoals lokale advertenties, folders, checklists en sjablo nen voor ledenplannen." 11 t/m april Voorbereiding nieuwe ledenadministratie; huidige ledenbestanden screenen 29 maart Behandeling voorstel ledenwaarderingsprogramma in Centrale Kringvergadering april Start landelijke advertentiecampagne over coöperatie en lidmaatschap april/mei Bezoeken lokale banken met info over de centrale activiteiten, advies en hulpmiddelen mei Nieuwe ledenadministratie in OLI release 2.3. beschikbaar Voorbereiding marktbewerking ledencertificaten juni Marktintroductie ledencertificaten

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 11