Midden in de samenleving: ook op Internet De digitale snelweg op Haagse tram ^jjjüiiüi II Algemeen d """"l a.t m«r .n ontujikkelingen f een cd k0pen, een re's top l5 uan Forwvd 3«yct> tij l-_* Pr in* S^rrty Stop I el»»' K.M.U wereldburgers op rabobank.nl 7npkers - - - Met -a...U- -«• Oer drukst bezoch beta)en of Spare waaruan ™eer nieUlüe Rabobank worden: soms uia I man",re" aBS' i ai' M' kunnen ban deze pagina tuie uiaanderen. hü'trefmoord in titei y-i^w intoetsen bij treii" -^r^rü^wvv rabotit^r---^; "De Rabobank staat midden in de samenleving. Dan kun je gewoonweg niet meer om Internet heen." Voor Joop Kools, voorzitter van de projectgroep Internet bij Rabobank West-Zeeuws-Vlaanderen, is het helder: ook lokaal moet je je digitaal profileren. Dat de bank dat met de Lokale Bankensite doet is niet verwonderlijk: zij bracht het balletje aan het rollen. Een jaar geleden nam de Zeeuwse bank de beslissing voor een eigen site, die een sterke ver binding met de Rabobank- site moest krijgen. Echter, allerlei beveiligingen verhin derden dit, waarop de bank besloot het CyberCenter van RNAB in Eindhoven te be zoeken. Kools: "De gedachte was: daar zit de kennis en ongetwijfeld hebben meer banken hetzelfde probleem. Dan is een centrale oplossing wel zo efficiënt." Het bezoek resulteerde in de Lokale Bankensite zoals die er nu ligt. Een lokale aan vulling op de landelijke site. Kools: "Het heeft geen zin lokaal dingen op de site te zetten die er centraal al op staan. Het is puur voor je lokale identiteit en je lokale activiteiten." Wil de eigen site succes heb ben, dan moet aan twee voorwaarden voldaan wor den, aldus Kools. Een kwali tatief goede, actuele inhoud -content- die regelmatig ver verst wordt én een groot draagvlak bij het personeel. In Zeeland is dat bereikt. Zo werkt een bankbrede projectgroep van acht mede werkers wekelijks vier uur aan Internet. De verzamelde informatie levert de bank aan bij het LBS Service Centrum, dat zorgt voor plaatsing op Internet. Die samenwerking is perfect, aldus Kools, maar wel een zorgpunt voor de toekomst. "Als veel banken een eigen LBS hebben, moet de kwaliteit hetzelfde niveau hebben." Meer advieswerk Het personeel is Internet- minded geworden door een gecombineerde Internet/ RaboWeb-cursus. Adviseurs zien Internet meer als kans dan bedreiging, aldus Kools. Het Internetadres van de lokale Rabobank flitst in Den Haag dagelijks door de straten. Niet alleen zijn twee auto's van de bank ervan voorzien, ook een tram rijdt het hele jaar met het adres op de zijkant. Internet is bij Rabobank Den Haag e.o. een belangrijk onderdeel in de communicatie-mix geworden. "Voor hen betekent het minder transacties en meer advieswerk." Ook de klanten zien Inter net zitten, constateert Kools. Maandelijks grijpen ze al zo'n 250 keer de muis om hun bankvragen te stellen. "Het is belangrijk dat die goed en snel verwerkt wor den. Bij ons komen de mails bij Teleservices binnen, die de vragen óf zelf afhandelt óf direct doorstuurt naar de juiste collega." Nu de site staat, gaat de bank 'm actief gebruiken in de communicatie. Beleggings klanten krijgen al info via hun e-mail, in twee kanto ren staat een Internetzuil, het adres staat op het busje van de bank en de oriënta- tiepalen voor kinderen op het strand. Bovendien zijn er plannen om het Internetadres op de gevels van de bankge bouwen te plaatsen. De LBS van Rabobank Den Haag bestaat twee maanden, een eigen site had de bank al drie jaar. Dat digi tale avontuur belandde op een dood spoor. Annechien van Thuijl, verantwoordelijk voor de Internetactiviteiten van de bank, vertelt waarom. "De site leefde alleen binnen de muren van PR en Communicatie. Verder was er geen enkele betrokken heid vanuit de segmenten. Terwijl die essentieel is, zij moeten uiteindelijk de in houd verzorgen." Inmiddels staat Internet in tern wél. Door veel aan dacht in het personeelsblad en een goedlopend pc-privé project, waarbij medewer kers onder aantrekkelijke voorwaarden een pc kunnen kopen, mits ze een Internet abonnement nemen of hebben. De LBS spreekt aan, merkt Van Thuijl. De bezoekers aantallen stijgen -in februari 600-, waarbij vooral de onder werpen nieuws, vacatures en kantoorinformatie het goed doen. Ook lokale samen werkingsverbanden, infor matie van de lokale treasury- desk en de speciale pc-finan- cieringsconstructie zijn goed bezochte items. Puur lokale zaken met een toegevoegde waarde, vertelt Van Thuijl. "Het bankbezoek verschuift duidelijk van fysiek naar virtueel. Dus in de toekomst gaan we de site zeker vaker inzetten bij de verkoop van producten." 10 Rabokrant Extra 'bankdenhaag.nl Annechien van Thuijl: 'Site in de toekomst ook inzetten bij de verkoop van producten.'

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 10