AOW-spaarfonds biedt geen echte zekerheid over houdbaarheid AOW Toeristische website in Drenthe SNS Bank en Fortis Bank doeken merknamen op Centrale debiteuren administratie Consumptief Krediet Nieuw Economisch Kwartaalbericht: Bedrijfsbemiddeling verschijnt niet meer op Internet Seminar Klantvriendelijk exporteren Arrangement 0SB Arnhem op RaboWeb Het AOW-spaarfonds, dat de overheid enige jaren gele den opzette om de toenemende kosten van de AOW op te vangen, biedt geen echte zekerheid over de houdbaarheid van die AOW in de toekomst. Om die zekerheid wel te krij gen zou dit fonds gevoed moeten worden met echte midde len. Dat zeggen de economen van de Rabobank in hun meest recente Economisch Kwartaalbericht. Het AOW-spaarfonds is, anders dan de naam doet vermoeden, geen pot geld die kan worden aangespro ken op het moment dat de kosten van het staatspen sioen oplopen. De huidige methode om het fonds te vullen is dat er wel gestort wordt, maar dat het geld meteen wordt teruggeleend door de overheid. Op die manier is het AOW-spaar fonds niet meer dan een vor dering op de staat. Het zou Het Drentse toeristische bedrijfsleven heeft nu de mogelijkheid haar diensten aan te bieden via Internet. De website is een onderdeel van het Holland Commu- nity-project van het Neder lands Bureau voor Toerisme, volgens de Rabobankecono- men beter zijn om een zelf standig fonds te creëren en echte stortingen te doen. Dat zou ook rendabeler kunnen zijn. Het doen van stortingen in een verzelfstandigd AOW- spaarfonds heeft een belang rijk voordeel. Zulke stortin gen zouden namelijk nu al ten laste komen van het zogeheten EMU-saldo. 'Zo ontstaat een veel zuiverder beeld van de gereserveerde een initiatief waarbij onder andere Rabobank Neder land als founding partner is betrokken. Projectleider Ron Aben van Internet Competence Centrum: "De Drentse banken zijn zeer enthousiast en betrokken. middelen voor de AOW en van de ontwikkeling van de werkelijke staatsschuld en het echte EMU-tekort', stel len de economen van de Rabobank. 'Als de politiek een gezonde situatie van de overheidsfinanciën wenst, dan moet zij streven naar een EMU-saldo dat gecorri geerd voor de stortingen in het AOW-fonds 0% BBP bedraagt. Corrigeren we het huidige EMU-saldo met de stortingen in het fonds, dan blijkt er in 1999 geen sprake te zijn van een overschot op de begroting. Zo wordt het de politiek duidelijk, dat er veel minder geld te verdelen valt voor het doen van extra uitgaven dan nu gedacht.' 'Gaat het onze ondernemers goed, dan gaat het ons als banken ook goed', hoor ik steeds. Dit project is een pilot. Wordt het een succes, dan volgt een landelijke uitrol. De banken in de twee ande re noordelijke provincies hebben inmiddels al belang stelling getoond." Communicatie Drentse Rabobanken f (0591) 68 06 34 Financiële mutaties zoals aflossingen, opnames en incasso's, zullen in de toe komst automatisch afgetapt gaan worden van de reke ningen van de lokale ban ken. Daarna vindt automati sche verwerking in CKS plaats. Dit heet centrale debi teuren administratie Con sumptief Krediet (cda CK). Ter informatie zullen de komende tijd documenten Nagenoeg alle verzekerings producten van 'voorheen' Reaal krijgen het label van de SNS Bank. Het thema 'groot geworden door klein te blij ven' blijft het vaandel van de bank sieren. SNS Bank bleek een sterkere uitstraling te hebben dan Reaal. Bekende Nederlanders die de merk naam SNS Bank op de televi sie aan de man c.q. vrouw brengen, zijn de sporters Anky van Grunsven en Evert van Benthem. Alleen voor uitvaartverzekeringen blijft de naam Reaal nog bestaan. Ook een andere SNS Bank- dochter, verzekeraar Hooge op het RaboWeb verschij nen om één en ander toe te lichten. Op dit moment is een vooraankondiging cda CK beschikbaar. Dit docu ment staat op de site van Cliënten Advies, Informatie, Transacties, Lenen én onder Cliënten Advies, Manager, Processen. Cliënten Advies (040) 2lT7o 08 (kies 3.5) Huys, mag onder eigen naam blijven werken. Dochters CVB Bank, BLG (hypothe ken) en ASN (een verklaarde milieuvriendelijke bank) blij ven vooralsnog eveneens zelf standig opereren. Fortis Bank zegt met het opheffen van de drie merken in Nederland - en twee (Generale Bank en ASLK) in België - meer kleur in de Nederlandse bankwereld te brengen. De, naar eigen zeg gen, grootste bank van de Benelux, presenteert zich onder een internationale noe mer: 'Solid partners, flexible solutions'. Het toerisme is voor Drenthe een uiterst belangrijke bron van inkomsten. Dat hadden de Rabobanken in de provin cie in hun achterhoofd, toen zij actief wilden worden op Internet. Het balletje ging rollen en het resultaat werd giste ren in Zeegse gepresenteerd: de website www.holland. com/drenthe. Bij de megafusies tussen banken, verzekeraars en beleg gingsinstellingen worden er meer en meer aloude merken gekraakt. Zo werd het verzekeringsmerk Reaal, bekend van de gevleugelde uitdrukking 'foutje, bedaank', door SNS Bank uitgerangeerd. En Fortis Bank liet dinsdag in Nederland het doek vallen voor de merken VSB Bank, Generale Bank en MeesPierson. Bedrijven De rubriek Bedrijfsbemid- Daarnaast zijn de bedrijven bemiddeling. Banken kun- deling wordt niet meer ge publiceerd op de Rabosite op Internet, maar alleen nog op het RaboWeb. In de ru briek staan mededelingen van klanten die bedrijven uit de HID- of agrarische sector te koop vragen of aanbie den. De belangrijkste reden om de informatie niet meer op Internet te publiceren is dat het vrijwel onmogelijk is de betrouwbaarheid van de informatie te waarborgen, met eventuele juridische complicaties tot gevolg. door de omschrijving vaak makkelijk herkenbaar wat gevolgen kan hebben voor de verkoopprijs. De derde reden is dat niet alle banken op de hoogte waren van publicatie van de gegevens op Internet. Op de Rabosite wordt de geïnteres seerde klant verwezen naar zijn deskundige adviseur op de lokale bank. Iedere vrijdag worden nieuwe advertenties ge plaatst op het RaboWeb, website Bedrijven, Informa tie, Klant en markt, Bedrijfs- nen mededelingen voor de rubriek - voorzien van con tactpersoon bij de bemidde lende bank en telefoonnum mer - faxen naar Interne Media, faxnummer (040) 217 71 36. 'Klantvriendelijk exporteren en betalingsvoorwaarden. zonder risico's?' is de titel van een seminar dat Rabobank Nederland en Fenedex (Fede ratie Nederlandse Export) op 10 mei organiseren voor klanten van lokale banken. Klantvriendelijk exporteren vraagt om kennis van en vaardigheid met leverings- den op de website Bedrijven, Informatie, Klant Markt, Arrangement non profit, Onderwijs. Op het RaboWeb staan sinds gisteren het nieuwe bedrijvenarrangement en personeelsarrangement tus sen onderwijsbureau OSB Arnhem en de Rabobank. De documentatie is te vin- Arrangementen 7 (040) 217 50 33 en Daarom deze interactieve middag op het hoofdkantoor in Utrecht die volgens Fenedex voor velen aanlei ding geeft om de export- aanpak kritisch te bekijken. Het segment nodigt banken uit dit praktijkseminar samen met hun klanten te bezoe ken. De kosten bedragen 175,- per persoon. Meer informatie en een aanmeldingsformulier staan op het RaboWeb, Bedrijven, Informatie, Marktbewerking, MKB, Beurzen en seminars. Servicedesk Bedrijven r (040) 217 64 44 (kies 2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2