Rabofoon werkt alleen nog op'toonkiezen' Bijeenkomsten Toekomstprijs Actuele rekeninginformatie via Rabofoon en Telebankieren Machtigingskaarten Mozambique vandaag bij banken Reglement Premie- en Spaarloonregeling Rabobankpersoneel Helpdesk PC-Leden alleen voor abonnees Handleiding VIN aangepast Aanpassing verrekenrentes Handleiding VIN aangepast Klanten met een pulstelefoon kunnen vanaf 20 maart de Rabofoon niet meer gebruiken. 'Pulskiezen' komt voor bij telefoontoestellen met een draaischijf of bij toestellen met druktoetsen die staan ingesteld op puls. Er zijn drie redenen om de puls/toonconverters te ver wijderen uit de Rabofoon. De eerste is dat het aantal bellers dat gebruikmaakt van 'pulskiezen' daalt, van 10 procent drie jaar geleden naar 2,8 procent nu, nog altijd zo'n 3000 bellers per dag. Door de groeiende po pulariteit van de Rabofoon zijn er steeds meer inkomen de lijnen nodig. Die moeten allemaal worden voorzien van apparatuur die voor de steeds kleiner wordende groep pulsbellers noodzake lijk is. Ten slotte veroor- Klanten die gebruik maken van Rabofoon, Rabo Inter net Bankieren of Rabo Tele bankieren Extra, kunnen via deze directe kanalen straks ook actuele rekeninginfor matie opvragen. Rabofoon en Rabo Internetbankieren worden daartoe nog voor deze zomer gekoppeld aan de centrale transactiedata base (OPD). Dankzij de nieuwe Sys teem Architectuur Betalen (SAB) wordt sinds enige tijd elke girale betalingsverkeer- transactie onmiddellijk afge handeld en vastgelegd in de centrale transactiedatabase. zaakt deze apparatuur sto ringen waarvan ook niet- pulsbellers last hebben. Klanten met een pulstele foon die de Rabofoon bel len, kunnen niets invoeren. Hun pulsinvoer wordt niet meer herkend. Deze bellers krijgen na enige tijd een melding dat de Rabofoon alleen werkt met een toestel dat geschikt is voor 'toon- kiezen'. Banken kunnen deze klanten adviseren een tele foon met druktoetsen te ge bruiken en deze in te stellen op Toon (T) in plaats van Puls (P). Bij vragen over het telefoontoestel kunnen klan ten contact opnemen met de leverancier van het toestel. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 7) Lokale banken zijn uitgeno digd voor netwerkbijeenkom sten over De Nationale Toe komstprijs. De eerste meeting is 20 maart in het provincie huis, Dreef 3 in Haarlem. De toegang is gratis. Meer infor matie staat in een aanvullend document op het RaboWeb. Stg. De Nationale Toekomstprijs f (070) 441 70 53 Tot op heden kunnen alleen de lokale banken deze actu ele informatie rechtstreeks raadplegen (via de kijkfunc- tie VIN). De Rabobank is overigens de eerste van de grote Nederlandse banken die deze hoge actualiteit gaat leveren. Na de koppeling van Rabo Telebankieren Ex tra zal dit dan ook nadruk kelijk in de markt worden gecommuniceerd. Een uitge breide versie van dit artikel staat op het RaboWeb. Advisering Betalen Sparen Binnenlands Betalingsverkeer De Ideeëncommissie Rabobank kondigde vorig jaar aan dat onder alle inzenders van een idee in het jaar 1999 een reischeque zou worden verloot. Achtergrond hierbij was het aantal ingezonden ideeën te vergroten. Dat is ruim schoots gelukt: in 1999 kwamen er 1379 ideeën binnen, tegen 423 in 1998. Onder al deze inzendingen werd een cheque ter waarde van 750,- verloot. Mariëlle van Leeuwen, werkzaam bij Rabobank Wouw-Kruisland, was de gelukkige. De cheque werd haar op 10 maart jl. over handigd. Haar idee -papierbesparing bij afhaalberichten van pincodes en bankpassen- is om technische redenen niet uitvoerbaar. r (040) 217 60 41 Banken ontvangen vandaag speciale machtigingskaarten voor de actie Mozambique. De kaarten zijn uitgegeven door de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties en verstrekt via Rabofacet in Best. De machtigingen worden afgege ven op de hoofdkantoren. De bedoeling is om op ieder filiaal 100 kaarten neer te leggen. Kaarten bijbestellen kan via Klantenservice in Best, tele foonnummer (040) 219 55 55. Banken wordt gevraagd de kaarten minimaal twee weken beschikbaar te stellen. Restanten kunnen niet naar Best worden teruggestuurd, maar moeten door de banken zelf worden vernietigd. Voor de actie is een specia le Internetsite (www.help. mozambique.nl) gebouwd. Daar kan iedereen met een digipass geld storten via Rabo Direct Betalen. Daar naast is het mogelijk om vei lig geld over te maken met een Eurocard of Maestro-set. Op het RaboWeb Mensen Personeelsaanbieding concert Pavarotti Jong Rabo neemt kijkje op Schiphol Project Sigma in twee gebieden van start Medewerkers van lokale banken vragen regelmatig de reglementen op van de voor het eigen personeel be stemde premie- en de spaar loonregelingen. Ook komt het nogal eens voor dat ze die uit het ARW-systeem proberen te halen. De regle menten zijn echter niet toe gankelijk in ARW, maar te vinden in het Handboek Personeel Lokale Banken, hoofdstuk 3 en in het Hand boek Personeel Rabobank Nederland, hoofdstukken 9 en 10. Medewerkers met inhoudelijke vragen over de ze regelingen kunnen tussen 13.00 uur en 16.00 uur terecht bij het Informatie centrum Arbeidsvoorwaar den, telefoonnummer (030) 216 44 46. Advisering Betalen Sparen Werknemerssparen 7 (040) 217 60 45 Bedrijven Op het RaboWeb Bedrijfsbemiddeling De helpdesk PC-Leden voor Windows is uitsluitend voor abonnementhouders. Toch krijgt de desk veel telefoontjes, ook van banken, die niet voor haar bestemd zijn. Banken die vragen hebben over PC-Leden voor Windows kunnen de in formatie raadplegen op het RaboWeb of bellen met Advi sering Betalen en Sparen. Na de introductie van PC- Leden voor Windows in augustus 1999 zijn er 8.000 programma's aan lokale ban ken geleverd. Slechts 1/3 deel van de gebruikers vulde de registratiekaart in, de helft van hen nam een abon nement op de helpdesk. Advisering Betalen en Sparen r (040) 217 60 41 (zie Cliënten Advies) Bedrijfsvoering De regels voor de bereke ning van twee verrekenren tes zijn gewijzigd. Het gaat om de regels met betrekking tot de variabelrentende uit zettingen en middelen, te goeden op de betaalreke ning én de regels met betrekking tot de tegoeden op de rekeningen courant. De systematiek van verre kenrentes vormt de basis voor meerdere toepassingen van de lokale banken, waar mee de rentabiliteit van pro ducten en/of klanten wordt gepresenteerd. Hierbij kan worden gedacht aan toepas singen als Prisma, Waar zit de Winst en CPR. Eind vorig jaar zijn de regels voor de bepaling van deze rentes nader bestu deerd en is ook gekeken naar de samenhang met de sturing van het renterisico op lokaal en centraal niveau. Dat heeft geleid tot boven staande aanpassingen. Meer informatie over de aanpassingen van de verre kenrentes én de gevolgen daarvan voor de verschillen de lokale toepassingen, staat op de site van Bedrijfs voering (Informatie, Planning Control,Verrekenrente). Helpdesk Bedrijfsvoering C (040) 217 70 35 (kies 4) (zie Cliënten Advies)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2