15 °3 Hans Smits:'2000 wordt jaar van de uitvoering' Betere doorverwijzing naar cliëntadviseur 2 0 0 0 Resultaten Bankenmonitor CA vierde kwartaal 1999 Bestellen actiematerialen Thuisbankieren Nieuwe versie OFP verschijnt op 7 april Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 883 Week 11 Woensdag 15 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 Telefoon (040) 217 71 18- Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De dienstverlening van de Rabobank groeit nog steeds met dubbele cijfers. Maar de batenstijging van 17% blijft achter bij de ontwikkeling van de lasten, die met 18% toenamen. Er is dan ook nog veel huiswerk te doen, aldus Hoofd directievoorzitter Hans Smits bij de presentatie van de jaar cijfers afgelopen maandag. Toch toonden hij en de nieuwe plaatsvervangend voorzitter Wim van den Goorbergh zich niet ontevreden met de winststijging van 9%. Halverwege vorig jaar kondigde de bank nog aan dat de groei van de netto winst tot 5% beperkt zou blijven. Maar vooral de resultaten van Rabobank International en de provisie inkomsten van beleggingen vielen beter uit dan ver wacht. Nog steeds is meer dan de helft van het opera tioneel resultaat afkomstig van het lokale bankbedrijf, maar de groei zit elders: bij Rabobank International, Robeco en Interpolis bij voorbeeld. Het lokale resul taat groeide slechts met één procentje. "Daar ligt de uit daging om de prestaties te verbeteren, onder meer door het centraliseren van back office activiteiten", doelde Van den Goorbergh op pro- Op het RaboWeb Personeelsaanbieding naar Gran Canaria gramma's als De Cost en De Baet en Progress. De komende jaren streeft de bank naar een groei van de nettowinst van 10 tot 12%. Dat is meer dan de eerder aangekondigde 8 tot 10%. Volgens Smits is die groei noodzakelijk om de ambities van de bank te ver wezenlijken. Die ambities richten zich op de kompassen klant, medewerker en finan ciële stabiliteit. Smits noem de onder meer de ontwikke lingen op Internet, employ- ment benefits, het ledenpro gramma, de CAO en het kostenbeheersing. "Vorig jaar zijn veel zaken afgesproken en in de steigers gezet, dit jaar wordt het jaar van de uitvoering", aldus Smits. Het uitgebreide persbe richt, de balans en winst- en verliesrekening staan op het RaboWeb in de kolom Persoonlijk, Organisatie, Resultaten. De hypotheekadviseur verwijst vaker door naar de cliënt adviseur als het gaat om het verkopen van de (woon- huis)verzekering. De grootste banken zijn op dit punt ver der dan de kleinste banken. Dat is één van de conclusies uit de bankenmonitor Cliënten Advies over het vierde kwar taal van 1999. Cliënten Advies Banken kunnen nog tot en met donderdag 16 maart materialen bestellen voor de april-actie Rabofoon, Rabo Telebankieren en Rabo Inter- netbankieren. Dat kan via de RaboShop, Special, Thuis bankieren. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 2.5) In de bankenmonitor beoordelen managers en cliëntadviseurs de stand van zaken bij lokale banken en aparte acties, activiteiten en producten van het segment Cliënten Advies. Huis Hypotheekadvies In het vierde kwartaal van 1999 is dit gedaan door 132 managers en 226 cliëntadviseurs, die repre sentatief zijn voor alle lo kale banken. Naast het al eerder ge noemde onderwerp over cross selling, is ook een aan tal andere zaken naar voren gekomen. Zo onderscheiden vrouwelijke managers CA zich van de mannelijke door hun manier van werken: zij besteden meer tijd aan het 'menselijke' aspect dan aan het 'zakelijke'. Overi gens is bij een kwart van de banken een vrouw manager CA. Uit het nieuwe onderzoek De nieuwste versie van OFP (00 versie 1.0) wordt op 7 april aan de banken geleverd. Het programma bevat onder meer: de gewijzigde normen van NHG 2000, een verbeter de functionaliteit van de tariefopbouw, de nieuwe standaard stortingsmixen en een tekstfragment met betrekking tot de verreken- rente in de offerte schuld bekentenis. Daarnaast zijn enkele storende problemen verholpen. Verder is het vanaf de nieuwe versie noodzakelijk dat het scherm tariefopbouw bij elke nieuwe lening correct wordt ingevuld. Dat geldt met name voor het aanma ken van een aanvraag finan ciering particulieren (AFP), offerte, schuldbekentenis en typeconcepten. Banken krij gen het advies om hiermee nu al te beginnen. Rabobank Huis Hypotheekadvies C (040) 217 70 05 blijkt ook, dat managers en cliëntadviseurs de bekend heid met de instrumenten die ontwikkeld zijn om te helpen bij de implementatie van de CA-formule, als 'goed' beoordelen. Bedoelde instrumenten zijn onder meer de Themadagen en het Verbetertraject. De Kracht meter en Formule Proof zijn minder bekend. Bij het onder de loep ne men van de diverse campag nes is opvallend dat banken positiever zijn over de na jaarscampagne Krediet op Betaalrekening dan over de actie Automatisch Sparen. Deze laatste actie levert een aantal - met name kleinere - banken te weinig op om er enthousiast van te worden. Een samenvatting van de resultaten van de Banken monitor is te vinden op het RaboWeb, Cliënten Advies, Informatie, Resultaten, Al gemeen. Cliënten Advies (040) 217 70 08 (kies 7) "Water is de brandhaard van de toekomst. Waar schaarste is, ligt het conflict op de loer." Zo schil dert Michail Gorbatsjov, lid van de World Commision on Water for the 21 st Century, het belang van water af in de nieuwe Rabo- bankcampagne, die morgen van start gaat in de landelijke dagbladen. Op de site www.rabobank.nl/opinion is naast de mening van Gorbatsjov, ook te lezen hoe manager Water Sector van de Rabobank Jean Pierre Sweerts en de Indiase milieudeskundige Anil Agarwal over de water- problematiek denken. Bezoekers van de site worden opge roepen op de drie visies te reageren. Maandag staat in deze krant een verslag van het Wereld Water Forum, van 17 tot en met 22 maart in Den Haag, waar ook mede-initiatief nemer Gorbatsjov te gast is.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 1