wate De boer als manager van 9 lll'Dil Bedrijven Studie 'Water op het agrarisch bedrijf' verschenen Buitenlanders zijn altijd verbaasd dat zoveel Nederlanders metersdiep onder de waterspiegel leven. De strijd tegen het water zit hier in de genen, zeker bij de agrarische sector. Toch gaat zij het zoete nat steeds meer als vriend dan als vijand beschouwen. Sterker nog: volgens de jongste agrarische studie van de Rabobank kan het een interessant nevenproduct worden. Tuinders trekken een zeil in een nieuw bassin met een enorme opslagcapaciteit voor regenwater. De boer als watermanager. 'Wat kan ik ermee?' *- NZf Aandacht voor water is écht nodig!' 'Bijdrage aan bewustwordingsproces' De agrarische sector water. Iets om zuinig op te is de grootste zijn, want kwantiteit en grondgebruiker kwaliteit van water zijn van Nederland en beschikt belangrijk. Zij bepalen de daarmee over een enorme economische waarde van opslagcapaciteit voor water en daar zit voor boe- "Wij zijn blij met een natte zomer", zegt Theo Dirkx, mede-eigenaar van een chrysantenkwekerij in Maasbree. "Water is onze eerste levensbehoefte, onze producten bestaan er voor ruim negentig procent uit."De klant van Rabobank Helden-Kessel-Maasbree las de eerste teksten van de Rabobankstudie mee. "Kernvraag was voor mij: wat kan een agrariër hier mee? Het ging er mij om dat zo duidelijk mogelijk wordt wat er bedoeld wordt. "Dirkx werkte graag mee aan de studie. "Je beseft dat je bewust met water om moet gaan. Je komt op ideeën. Voor mij is het duidelijk dat we dit als maatschappij gezamenlijk moeten aanpakken. De kwekerij produceert met achttien medewerkers zestien miljoen chrysanten per jaar. Vanwege de lage grondwaterstand slaat het bedrijf regenwater op in grote bassins. "We proberen het water na gebruik weerzo in de natuur te brengen dat het milieu niets lijdt. Da's nog een hele kunst. Chrysantenkweker Theo Dirkx: 'Onze producten bestaan voor ruim negentig procent uit water.' -3 .v t-y - ren de kans om er een be langrijk nevenproduct van te maken. De studie beschouwt wa termanagement als een toekomstige kritische suc cesfactor voor het agra risch bedrijf. Een onderne mer die een agrarisch bedrijf wil vestigen, uit breiden of wil overschake len op een andere teelt, krijgt volgens de Rabo bank te maken met com plexe watervraagstukken. Enerzijds wordt land bouwgrond ingezet voor berging, opslag of afwate ring van water, anderzijds heeft watermanagement bedrijfseconomische gevol gen. De hogere kosten van water, de effecten van de waterkwaliteit op het eindproduct en de stren gere eisen van de overheid op het ge bied van mest- en afvalstof fen beïn vloeden het bedrijfsre sultaat. Water manage ment kan bijvoor beeld vorm krijgen in een be- drijfswa- Rabobank Nederland AB schreef de studie in overleg met lokale banken en verschillende organisaties, waaronder LTO-Nederland, NAJK, DLV en het mi nisterie van LNV. Dick Boland, projectleider waterbeheer van het Centrum voor Landbouw en Milieu, verrichtte het leeuwendeel van het onderzoek. "Aandacht voor water is écht nodig! Voldoende schoon water is niet alleen noodzakelijk om verdroging tegen te gaan. Ook voor boeren is water een essentiële productiefactor. Door er verstandig mee om te gaan, kunnen zij geld besparen. Opvang van hemelwater kan grondwater - dat steeds duur der wordt - besparen. Door water langer vast te houden, is minder berege ning nodig. Dan groeien gewassen beter en spoelen minder meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen uit naar het grond- en oppervlaktewater. fen boer kan ook ruimte aanbieden voor de opvang van water, aldus Boland. "Zijn land kan zo nodig onder water worden gezet. En een boer in een waterwingebied kan er zich voorinspannen meer en schoner grondwa ter aan te bieden. "De hydroloog is blij met de Rabobankstudie die volgens hem boeren voorbereidt op toekomstige ontwikkelingen in beleid, markt en onderzoek. terplan, dat de boer inzicht geeft in de samen hang tussen de waterstro men, gewasbeschermings middelen en meststoffen die hij gebruikt. Ook de samenwerking met water schappen en overheden kan daar een plek in vin den. De studie is verkrijg baar via de Raboshop, kost ƒ45.- en heeft artikel nummer 81364. De bestel- eenheid is twee. De publieke belangstelling voor water kreeg een duwtje in de rug door de Prins van Oranje. Voorlopig hoogtepunt wordt het door hem voorgezeten World Water Forum half maart in Den Haag. De Rabobank participeert in de bijbehorende World Water Fair en stimuleert met adverten ties de maatschappelijke dialoog. De waterstudie komt dus op een uitgelezen moment. "Water is geen vanzelfsprekendheid meer", vertelt Arie van der Spek, manager Agrarische Zaken bij RNAB. "Er gebeurt ook heel veel op dit gebied en daarom hebben we de ontwikkelingen op een rijtje gezet.Water heeft volgens hem drie belangrijke aspecten: kosten, opbrengsten en risico's. Dat laatste pakt de Rabobank aan door in de stichting IRMA samen met Interpolis, LTO-Nederland, Landbouwuniversiteit Wageningen en het ministerie van LNV te kijken naar een mogelijke oogst- schadeverzekering voor extreem natte weersomstandigheden. "Een ondernemer moet zich reali seren dat het gaat om de kwaliteit en de kwantiteit van water. Hij is er afhankelijker van ge wordenstelt Van der Spek. "Daarom doen we met deze studie een appèl op de ondernemer als water manager. Het is onze bijdrage aan een bewustwordingsproces. Rabokrant Extra 9

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 9