wate
De boer als
manager van
9
lll'Dil
Bedrijven
Studie 'Water op het agrarisch bedrijf' verschenen
Buitenlanders zijn altijd verbaasd dat
zoveel Nederlanders metersdiep onder
de waterspiegel leven. De strijd tegen
het water zit hier in de genen, zeker
bij de agrarische sector. Toch gaat zij
het zoete nat steeds meer als vriend
dan als vijand beschouwen. Sterker
nog: volgens de jongste agrarische
studie van de Rabobank kan het een
interessant nevenproduct worden. Tuinders trekken een zeil in een nieuw bassin met een enorme opslagcapaciteit voor regenwater.
De boer als watermanager.
'Wat kan ik ermee?'
*- NZf
Aandacht voor water is écht nodig!'
'Bijdrage aan bewustwordingsproces'
De agrarische sector water. Iets om zuinig op te
is de grootste zijn, want kwantiteit en
grondgebruiker kwaliteit van water zijn
van Nederland en beschikt belangrijk. Zij bepalen de
daarmee over een enorme economische waarde van
opslagcapaciteit voor water en daar zit voor boe-
"Wij zijn blij met een natte zomer", zegt Theo Dirkx, mede-eigenaar van een
chrysantenkwekerij in Maasbree. "Water is onze eerste levensbehoefte,
onze producten bestaan er voor ruim negentig procent uit."De klant van
Rabobank Helden-Kessel-Maasbree las de eerste teksten van de
Rabobankstudie mee. "Kernvraag was voor mij: wat kan een agrariër hier
mee? Het ging er mij om dat zo duidelijk mogelijk wordt wat er bedoeld
wordt. "Dirkx werkte graag mee aan de studie. "Je beseft dat je bewust met
water om moet gaan. Je komt op ideeën. Voor mij is het duidelijk dat we dit
als maatschappij gezamenlijk moeten aanpakken.
De kwekerij produceert met achttien medewerkers zestien miljoen
chrysanten per jaar. Vanwege de lage grondwaterstand slaat het bedrijf
regenwater op in grote bassins. "We proberen het water na gebruik weerzo
in de natuur te brengen dat het milieu niets lijdt. Da's nog een hele kunst.
Chrysantenkweker Theo Dirkx: 'Onze producten bestaan voor ruim
negentig procent uit water.'
-3
.v t-y -
ren de kans om er een be
langrijk nevenproduct van
te maken.
De studie beschouwt wa
termanagement als een
toekomstige kritische suc
cesfactor voor het agra
risch bedrijf. Een onderne
mer die een agrarisch
bedrijf wil vestigen, uit
breiden of wil overschake
len op een andere teelt,
krijgt volgens de Rabo
bank te maken met com
plexe watervraagstukken.
Enerzijds wordt land
bouwgrond ingezet voor
berging, opslag of afwate
ring van water, anderzijds
heeft watermanagement
bedrijfseconomische gevol
gen. De hogere kosten van
water, de effecten van de
waterkwaliteit op het
eindproduct en de stren
gere eisen van de overheid
op het ge
bied van
mest- en
afvalstof
fen beïn
vloeden het
bedrijfsre
sultaat.
Water
manage
ment kan
bijvoor
beeld vorm
krijgen in
een be-
drijfswa-
Rabobank Nederland AB schreef de studie in overleg met lokale banken en
verschillende organisaties, waaronder LTO-Nederland, NAJK, DLV en het mi
nisterie van LNV. Dick Boland, projectleider waterbeheer van het Centrum
voor Landbouw en Milieu, verrichtte het leeuwendeel van het onderzoek.
"Aandacht voor water is écht nodig! Voldoende schoon water is niet alleen
noodzakelijk om verdroging tegen te gaan. Ook voor boeren is water een
essentiële productiefactor. Door er verstandig mee om te gaan, kunnen zij
geld besparen. Opvang van hemelwater kan grondwater - dat steeds duur
der wordt - besparen. Door water langer vast te houden, is minder berege
ning nodig. Dan groeien gewassen beter en spoelen minder meststoffen en
gewasbeschermingsmiddelen uit naar het grond- en oppervlaktewater.
fen boer kan ook ruimte aanbieden voor de opvang van water, aldus
Boland. "Zijn land kan zo nodig onder water worden gezet. En een boer in
een waterwingebied kan er zich voorinspannen meer en schoner grondwa
ter aan te bieden. "De hydroloog is blij met de Rabobankstudie die volgens
hem boeren voorbereidt op toekomstige ontwikkelingen in beleid, markt en
onderzoek.
terplan, dat de boer
inzicht geeft in de samen
hang tussen de waterstro
men, gewasbeschermings
middelen en meststoffen
die hij gebruikt. Ook de
samenwerking met water
schappen en overheden
kan daar een plek in vin
den. De studie is verkrijg
baar via de Raboshop,
kost ƒ45.- en heeft artikel
nummer 81364. De bestel-
eenheid is twee.
De publieke belangstelling voor water kreeg een duwtje in de rug door de Prins van Oranje.
Voorlopig hoogtepunt wordt het door hem voorgezeten World Water Forum half maart in Den
Haag. De Rabobank participeert in de bijbehorende World Water Fair en stimuleert met adverten
ties de maatschappelijke dialoog. De waterstudie komt dus op een uitgelezen moment. "Water is
geen vanzelfsprekendheid meer", vertelt Arie van der Spek, manager Agrarische Zaken bij RNAB.
"Er gebeurt ook heel veel op dit gebied en daarom hebben we de ontwikkelingen op een rijtje
gezet.Water heeft volgens hem drie belangrijke aspecten: kosten, opbrengsten en risico's. Dat
laatste pakt de Rabobank aan door in de stichting IRMA samen met Interpolis, LTO-Nederland,
Landbouwuniversiteit Wageningen en het ministerie van LNV te kijken naar een mogelijke oogst-
schadeverzekering voor extreem natte weersomstandigheden. "Een ondernemer moet zich reali
seren dat het gaat om de kwaliteit en de kwantiteit van water. Hij is er afhankelijker van ge
wordenstelt Van der Spek. "Daarom doen we met deze studie een appèl op de ondernemer als
water manager. Het is onze bijdrage aan een bewustwordingsproces.
Rabokrant Extra
9