Als 'n ondernemer geen boekenzaak maar een wildwaterbaan wil beginnen... "H In Uit Bedrijven Wat is in en wat is uit in de recreatiebranche? Specialisatie die je samen opbouwt 'Bij dagattracties gaat de populariteit van de een meteen ten koste van de ander' Nu de mensen zeeën van vrije tijd en een goed gevulde portemonnee hebben, gedijt de recreatiebranche als nooit tevoren. Bedrijvenadviseurs krijgen klanten over de vloer die in plaats van een boekenwinkel een wildwaterbaan, overdekte schaatsbaan, camping, jachthaven, ski-hal of discotheek willen beginnen. Zij verwachten allemaal veel bezoekers, een hoge omzet en reuze meevallende kosten. Maar duiken zij in een gat in de markt of vallen ze in een zwart gat? drie miljoen proberen zij zullen blijven. Na pakweg samen met de koper en de acht jaar zie je dan wie de verkoper tot overeenstem- goede ondernemers, de vol- ming te komen. "Zeker bij houders zijn", zegt Dekker. et is uitkijken, hoor", waar schuwt Hans Dekker. "Wij noemen dit een verdringingsmarkt. De popu lariteit van de een gaat me teen ten koste van de ander. Zeker bij dagattracties. Er is quality onder het publiek, in termen van geld, maar men sen hebben geen time om overal heen te gaan." Hij wijst erop dat er in Nederland meestal sprake is van seizoensmatige exploi tatie, iets dat de dikwijls Meer dan eens heeft een lokale bank behoefte aan een second- opinion over de beoordeling van het risicoprofiel van een recreatie- bedrijf. los van Horrik en Hans Dekker zijn bij Risicomanagement brancheadviseurs Recreatie. Zij adviseren banken die met klanten te maken krijgen die bijvoorbeeld een fitnesscentrum, overdekte speeltuin, bungalowbedrijfof sauna willen beginnen. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor de informatie over de branches in de recreatiesector op het RaboWeb (Bedrijvensite, Informatie, Klant en Markt, Branche-informatie). Hun motto luidt: specialisatie in dit soort ondernemingen bouw je samen met de lokale banken op. De twee hebben vooral oog voor ondernemerskwaliteiten, kritieke succesfactoren en verhoogde risi co's. Hun netwerk binnen de Nederlandse recreatiesector omvat contacten met onderne mers, brancheorganisaties, gespe cialiseerde makelaars, et cetera. Zelf zien zij zich ook als trend- watchers. Een voorbeeldje van hun profetie: klimhallen zijn uit, overdekte speeltuinen zijn in. hooggespannen verwachtin gen van ondernemers vaak parten speelt. Jos van Horrik tekent daarbij aan dat door het consumentengedrag de levenscycli van producten korter worden. "Consumenten bepalen hoe lang je dienstverlening op peil blijft. Met als gevolg dat de continuïteit van de on derneming." "Sterker nog", vult Van Horrik aan, "ook al zou er geen enkel risico voor de bank zijn, als het met de conti nuïteit niet goed zit doen we het toch niet." Het de vies van beide heren is dat de toekomstige kasstromen je leningen met korte loop tijd krijgt." Tekenend noemt hij de hang naar meer luxe en ruimte onder kampeer ders die onderne mers steeds tot nieuwe investeringen H dwingen. Continuïteit Er schuilen meer ad dertjes onder het gras. Zo zijn veel re- creatiebedrijven mo menteel flink wat waard. De prijzen in de kampeersector zijn zo gestegen dat de verhouding met de rentabiliteits- waarde van zo'n be drijf dikwijls ver te zoeken is. De onder nemer die er dan in stapt, kan dat nog net betalen door zich dik in de schuld te steken, maar zal er ver volgens niet of nauwelijks in slagen nog iets te verdienen. "Wij kunnen dan niet finan cieren", zegt Dekker. "Voor ons ligt de focus ook niet op de bedrijfswaarde, maar op bepalen hoe ver de bank met de financiering kan gaan. Of zoals, Dekker het zegt: "In de leisuremarkt overdekte speeltuinen campings fitnesscentra sauna's en thermen maneges bedrijfsopvolging in fami lieverband", aldus Dekker. Zij vinden dat een ethische en maatschappelijke ver antwoordelijkheid. Van Horrik: "De ondernemer en zijn continuïteit staan voorop, dan pas komt het object." De twee adviseurs zouden in geen geval miljoenen in een kartbaan willen financieren in de hoop dat die er met een goede omzet weer uit te Jos van Horrik (links) en Hans Dekker: 'In de leisuremarkt zijn affiniteit en instelling van de ondernemer heel wezenlijk'. hangt de waarde van een be drijf af van hoeveel je ermee kunt verdienen." Bij een camping met een marktwaarde van twee mil joen en een vraagprijs van halen zijn. De afgelopen drie jaar is er een overaanbod aan dit soort banen ont staan. Inmiddels is hun aan tal al van zeventig tot vijftig afgenomen. "We verwach ten dat er zo'n dertig over klimhallen indoor kartcentra squashbanen Trots Van Horrik en Dekker ver kondigen trouwens niet al leen kommer en kwel. Dat zou ook in tegenspraak zijn met het marktaandeel van vijftig procent dat de Rabo bank in de recreatiesector heeft. Van Horrik heeft bij voorbeeld uitstekende erva ringen met de financiering van een mega-discotheek. "Die draait prima. Dat komt omdat daar de goede per soon op de goede markt bezig is. Affiniteit en instelling zijn heel wezenlijk." Dekker heeft voor beelden van een jachthaven en een camping die door een langere termijn aanpak van de bank uiteindelijk gezond gingen draaien. "Dat geeft je een trots gevoel." Rondom deze ont wikkelingen wor den komend na jaar en begin vol gend jaar de Branchecontact dagen Recreatie Horeca voor be drijvenadviseurs georganiseerd. Het worden interactieve bijeenkomsten waarop onder andere trends, rentabiliteitsontwik- kelingen, risicobeoordelin gen en kansen en bedreigin gen de revue passeren. 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 8