HypoTakeCare maakt cirkel hypotheekverstrekking rond leningen ZEhfthEclEtl Huis Hypotheekadvies Actief werken met FBK en CPS-Zekerheden van belang HypoTakeCare (HTC) wordt vanaf 2001 een begrip bij het verkopen van hypotheken. Het nieuwe systeem is de opvol ger van Ondersteuning Financiering Particulieren (OFP), dat wordt gebruikt voor hypotheekadviezen, -offertes en -akten. HTC heeft betere koppelingen met de andere systemen binnen het hypotheekverstrekkingsproces: FBK en CPS- Leningen en -Zekerheden. Dit bespaart vooral de medewer kers commerciële binnendienst veel tijd, bovendien krijgen ze een completer beeld van de klant. HTC nog volop in ontwikkeling 'HypoTakeCare is een systeem waarmee we jaren uit de voeten kunnen' 'Geautomatiseerde link is natuurlijk mooier' HypoTakeCare is nog volop in ontwikkeling. Daarbij zijn ook lokale banken betrokken. Het streven is het nieuwe systeem netzo gebruiks vriendelijk te maken als OFP. De bedoeling is dat de eerste proefbanken in het najaar van 2000 gaan werken met HTC. Grootschalige gefaseerde invoering staat vanaf 2001 gepland. De komende maanden wordt ook gewerkt aan verbeteringen in de Centraal Product Systemen CPS) Leningen en -Zekerheden. Banken kunnen zich voor het gebruik van CPS-Zekerheden én voor FBK aanmelden bij Piet Broeders, Product Markt Eenheid Financieren. Zijn telefoonnummer is (040) 217 62 71 en zijn faxnummer (040)21777 40. Ondersteuning Finan ciering Particulieren bestaat inmiddels tien jaar en is, populair gezegd, 'op'. Jan Claassen, hoofd Marketing van het segment Huis Hypotheek advies, legt dat uit: "Het sys teem is niet meer berekend op verdere ontwikkelingen, zoals de euro. We hebben bij OFP steeds gestreefd naar gebrui- concepten moet een deel van de al aanwezige gegevens opnieuw worden ingevoerd. Geautomatiseerde koppelingen HypoTakeCare krijgt betere koppelingen met de andere systemen. Claassen over de voordelen: "Je kunt straks uit FBK meer gegevens doorleiden naar HTC, na melijk ook over lenen, kapi- waarvan het SCH de afhan deling regelt, komen daar door rechtstreeks bij één van de medewerkers van het cen- slag te kunnen, is het vol gens Claassen van belang dat banken actief werken met FBK en CPS-Leningen en -Zekerheden. FBK en volgend jaar alleen een kwestie van een druk op een knop." Hij benadrukt dat HTC in combinatie met deze drie systemen zorgt kersvriendelijkheid, maar daardoor is de systeemarchi tectuur erg complex gewor den. Bij nieuwe releases is de doorlooptijd lang. Voor een applicatie waaraan bijvoor beeld een week is gebouwd, zijn we vervolgens twee weken aan het testen." Dunne verbindingen Claassen noemt OFP 'rede lijk geïsoleerd'. Met de zoge naamde voorkant van het hypotheekverstrekkingspro ces, Financierings Beeld Klant (FBK), heeft OFP 'dunne' verbindingen. Daardoor komt maar een deel van de gegevens over de klant beschikbaar. Bij de koppeling met de achter kant, het relatief nieuwe CPS (Centraal Product Systeem)- Leningen en Zekerheden, is er zelfs nog sprake van handmatig werk. Met type- taalverzekeringen en zeker heden. Alle informatie over de klant in HTC wordt ver volgens ook automatisch doorgeleid naar de CPS-sys- temen. Nogmaals invoeren is er dus niet meer bij. Omdat CPS-Leningen en - Zekerheden al volledig zijn gekoppeld met FBK, maakt dat de administratieve cirkel bij de hypotheekverstrek king verder rond." Tussen HTC en het Service Centrum Hypotheken (SCH) zal ook een geautomatiseerde ver binding komen. Gegevens over hypotheekklanten Jan Claassen schetst de cirkel met de systemen voor de hypotheekverkoop. trum binnen. Nu worden ze via Rabomail doorgegeven. Meer kwaliteit en snelheid Om optimaal met het nieu we HTC-systeem aan de CPS-Zekerheden worden nu nog niet door alle banken gebruikt. Zijn advies aan deze banken is dat wel te gaan doen, en het liefst op korte termijn. "Dan is het De Rabobank Noordoostpolder-Urk is één van de banken die met OFP werkt in combinatie met FBK en CPS Zekerheden en CPS-Leningen. Administratief medewerker Jos Bijman van de commerciële binnendienst segment Huis Hypotheekadvies is niet ontevreden over de huidige koppeling van OFP met de CPS systemen. "Maar een geautomatiseerde link is natuurlijk mooier.Wel vindt hij CPS-Leningen gebruiks vriendelijker dan CPS-Zekerheden. "In CPS-Zekerheden moet je soms een traject van diverse schermen doorlopen. Het zorgt voor een goede ondersteuning van de adviseur, maar is bewerkelijk. Gelukkig gaat Rabobank Nederland daar wat aan doen. voor meer effectiviteit en ef ficiency, oftewel meer kwali teit en snelheid. Het scheelt de hypotheekadviseur, maar vooral de medewerker com merciële binnendienst, tijd én ze krijgen een completer beeld van de klant. "Door die tijdsbesparing kunnen ze meer uren steken in verkoopactiviteiten. Hypo TakeCare is naar ons idee een systeem waarmee we weer de nodige jaren uit de voeten kunnen." Rabokrant Extra 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 7