Hoge kijkcijfers verwacht bij actie rond vakantiegeld Cliënten Advies Tot nu toe waren de premiums bij de acties om vakantiegeld op een spaarrekening te parkeren niet aan te slepen. Klanten reageerden zo massaal dat tot tweemaal toe veel tassen en wek kers te laat arriveerden. Dit jaar zal dat niet snel gebeuren. Er liggen genoeg verrekijkers klaar om half Rotterdam de wereld een stuk dichterbij te laten halen. Rabobankklanten ontvingen vorig jaar 8 miljard gulden aan vakantiegeld De actie Vakantiegeld '99 in cijfers: Nederland spaart weer en doet dat dus ook als het va kantiegeld binnenkomt. Actie Vakantiegeld "Vorig jaar zette ruim tien procent van de twee miljoen gemailde klanten duizend gulden of meer opzij tijdens de actie Vakantiegeld", ver telt Simone Lathouwers, marketeer bij het segment Cliënten Advies van Rabo bank Nederland AB. "Dat deden ze op een spaarreke ning die ze al hadden, of op een nieuwe spaarrekening. Het leverde ons alles bij el kaar 632 miljoen gulden aan extra spaargeld op." Volgens het CBS wordt de toegenomen belangstelling voor sparen veroorzaakt door particuliere beleggers die de aandelenmarkt tijde lijk vaarwel zeggen en door de reclamecampagnes van de grootbanken. Wat er opzij wordt gelegd is ook niet misselijk. Gemiddeld werd er tijdens de Rabo- Rabokrant Extra Zo halverwege mei verlekkert de ge middelde werkne mer zich op de komst van 'het vakantiegeld'. In één keer een dubbel salaris, daar gaat voor velen de zon haast al vanzelf door schijnen... Toch gaat een groot deel van al dat geld niet meteen op aan een paar weekjes binnen- of buitenland. Nee, bank-actie van vorig jaar zo'n 3.600 gulden per huis houden gespaard. "Klanten laten dit geld ook langere tijd staan. Het is niet even premiejagen en het spaarbe- drag daarna weer terugstor ten. Ze sparen structureel." Marktaandeel De actie, die vorig jaar 67 procent méér klanten over jaar brandt de 'jacht' op het vakantiegeld weer los. Volgens Lathouwers geeft de genwicht willen bieden voor deze, wat wij noemen, ge deelde spaarders." Verrassend Er is vorig jaar kleinschalig geëxperimenteerd met een premie van drie rijksdaalders in plaats van een reiswekker. "Het verschil verraste ons. De reiswekker leverde een dubbel zo hoge respons op. Onze klanten vinden een ca- "Logisch, want de bank ontvangt ook de baten van deze actie." Goede afspraken In de laatste weken van mei krijgen twee miljoen klanten het aanbod om duizend gul den of meer te gaan sparen. Doen ze dat vóór 1 juli, dan krijgen ze een verrekijker aangeboden. "We verwach ten dat daar zo'n 250.000 mensen op in zullen gaan." Medio maart arriveert het marktbewerkingspakket Vakantiegeld 2000 bij alle banken. De zaken worden er weer centraal in geregeld en dat is volgens Lathouwers ook de kracht van deze actie. Bij de processen en de de streep trok dan het jaar daarvoor, is één van de meest succesvolle die de Rabobank kent. De laatste keer was de respons tien procent en dat is buitenge woon hoog, zeker voor een bijsluiter. Dat is en blijft ook het enige reclamemiddel bij de actie. In '99 deden er 430 banken aan mee, iets meer dan in '98. Om de ge dachten nader te bepalen: vorig jaar ontvingen alle Rabobankklanten bij elkaar Simone Lathouwers: 'Klanten vinden cadeautje kennelijk aantrekkelijker dan geld.' enorme response van vorig jaar daar alle aanleiding toe. "Bovendien verwachten klanten het van ons, ze zien dit toch als een beloning 217.500 spaarders deden mee (+67% t.o.v. '98) 430 banken namen deel 1.967.596 bijsluiters verstuurd 217.500 reiswekkers besteld 5.688 nieuwe spaarrekeningen geopend 632 miljoen gulden extra gespaard acht miljard gulden bruto aan vakantiegeld. "De actie levert niet alleen het nodige op in termen van rende ment, hij draagt ook bij aan het vasthouden van ons aan deel op de spaarmarkt. Dat is nu 35 procent." Ook dit voor hun spaargedrag. Daar komt bij dat bijvoorbeeld de Postbank ook stevig werft en nogal wat van hun spaar- klanten ook bij ons sparen. Dat is toch iets om rekening mee te houden. Vandaar dat we met de actie ook een te- deautje kennelijk aantrekke lijker dan geld." Over een cadeautje gespro ken, het segment werd tweemaal achter elkaar vol komen overdonderd door de enorme belangstelling. Dit keer wordt er op zeker gespeeld. "We hebben twee honderdvijftigduizend verrekijkers klaarliggen en houden er nog eens vijftig duizend in reserve. Dankzij die grote aantallen ligt de prijs per stuk nu ook nog eens lager dan bij de reis wekkers." Net als vorige keer worden de cadeaus doorbelast aan de bank waar de rekening van de klant loopt waar het spaargeld op is gestort. automatisering is nadrukke lijk gekeken naar efficiency verbetering. "Goede afspra ken, planningen halen en snel toezenden van de verre kijker hebben onze hoogste prioriteit." Ook de doel groep is aangescherpt. Er worden alleen mensen aan geschreven die genoeg 'voe ding' op hun betaalrekening hebben om in principe dui zend gulden te kunnen spa ren. Verder zijn de opmer kingen van banken ter harte genomen. De belangrijkste hartenkreet was: zorg dat we het cadeau snel aan de klant kunnen geven. Van daar dit jaar die nogal in de kijker lopende hoeveelheid cadeaus.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 5