Verkopen Rabo TotaalPakket binnen de helft van de tijd "E Cliënten Advies VOCA ondersteunt vernieuwd advies- en verkoopproces Samen met de klant rubrieken 'aanvinken' op het scherm van de pc. Zo gaan cliëntadviseurs in de loop van dit jaar te werk bij het afsluiten van een Rabo TotaalPakket. Dat komt door de introductie van een vernieuwd advies- en verkoopproces en de toepassing VerkoopOndersteuning Cliënten Advies, kortweg VOCA. Door de koppeling van productsystemen is het afslui ten van een Rabo TotaalPakket voortaan in minder dan twintig minuten gebeurd, de helft van de tijd die het nu kost. 'Aanklikken werkt sneller dan opschrijven' en toepassing moet de cliënt adviseur onder steunen. Maar op dit moment gebruiken we de cliëntadviseur als ondersteu ning van onze toepassin gen." Zo vat Ton van de Laar van het segment Cliënten Advies van Rabo bank Nederland AB de hui dige gang van zaken bij het afsluiten van een Rabo TotaalPakket samen. Het de centrale begrippen stan daardisatie en efficiency, was het uitgangspunt voor een vernieuwing van de opzet en de inrichting." Logisch Een ander proces voor de verkoop van het Rabo TotaalPakket en Rabo Tele- Sparen via het RaboWeb is een eerste invulling van het vernieuwde advies- en ver kooptraject. De bijbeho- pakket bestaat uit verschil lende producten, met ieder een eigen systeem. "We heb ben twee jaar geleden, een jaar na de introductie van het TotaalPakket, het ad vies- en verkoopproces bin nen Cliënten Advies onder de loep genomen. De seg mentformule van CA, met Telebankieren en Rabofoon -, waarna kredietlimiet, spa ren, de doorlopende reisver- kunnen overigens ook recht streeks worden aangeklikt." Meer uniformiteit De nieuwe toepassing stan daardiseert niet alleen het proces, maar ook het pro duct. Van de Laar: "Bij het Rabo TotaalPakket is de fre quentie van een gedrukt re keningafschrift in combina tie met Telebankieren in de toekomst maandelijks. Verder worden onder meer afwijkingen van het door Rabobank Nederland gead- zekering en Interhelp Extra aan bod komen. Door rubrieken op het scherm aan te vinken, star ten de bijbehorende scher- rende toepassing VOCA, die de afzonderlijke productsys temen koppelt, ondersteunt het proces volgens Van de Laar op een efficiënte, effec tieve en logische manier. VOCA begint met de ru briek 'openen betaalreke ning'. Dan volgen de 'bank diensten' - passen en cards, men en wordt de klantinfor matie doorgeleid naar de volgende stap. "VOCA le vert een tijdsbesparing op van 50%. Er is geen over dracht aan Cliënten Service meer nodig, zoals nu vaak gebeurt. Verder kun je door de menustructuur geen ru brieken vergeten. Rubrieken viseerde rentepercentage op de betaalrekening en de kre dietlimiet niet geaccep teerd." De toepassing zorgt voor meer uniformiteit, maar biedt ook keuzemoge lijkheden voor onder meer de hoogte van de kredietli miet en wel of geen eigen ri sico bij de doorlopende reis verzekering. Handig voor klant en bank is een schrif telijke vergelijking van de kosten van losse producten en de kosten van het Rabo TotaalPakket. Voor de klant is er ook een overzicht van de materialen die hij of zij kan verwachten. De eerste release van VOCA kent enkele beperkingen. Van de Laar geeft een voor beeld: "Compleet nieuwe klanten worden nog niet on dersteund. Hun gegevens staan niet in CRAB, waar aan VOCA is gekoppeld. Dit betekent ook dat de zo genaamde tenaamstellingen moeten worden uitgesplitst naar natuurlijke personen. Voor die verbinding met CRAB is twee jaar geleden gekozen, omdat er toen nog veel onduidelijkheid was over OLI. We streven ernaar de link met OLI zo snel mo gelijk te maken." De tweede release van VOCA kan ook worden gebruikt voor de verkoop van Krediet op Betaalrekening en het Rabo Studentenpakket. In daarop volgende releases worden telkens producten toege voegd, waardoor VOCA binnen een paar jaar alle producten van Cliënten Advies zal ondersteunen. 'Automatische' cross selling VOCA is de afgelopen maan den onder meer getest bij de Rabobank Eindhoven. Daar werkte de cliëntadviseur voor het afsluiten van een TotaalPakket tot voor kort met formulieren. De gege vens daarop werden vervol gens ingevoerd in de syste men door een medewerker van Cliënten Service. Als grootste winstpunten van VOCA noemt Mieke Hezemans, coördinator Commerciële Ondersteuning CA, de tijdsbesparing en de 'automatische' cross selling. "Het invoeren van de gege vens kostte gemiddeld acht minuten. Een uiteraard werkt aanklikken van rubrie ken sneller dan opschrijven." Met de cross selling bedoelt ze dat de cliëntadviseur alle rubrieken samen met de klant doorloopt, waardoor er meerdere verkoopmomen ten zijn. Daarbij blijven ad viesvaardigheden volgens haar van het grootste belang. Ook Marja Swarts, coördi nator Distributie en Personeel kantoor Fellenoord en cliëntadviseur, vindt de procesgang door alle rubrie ken van het TotaalPakket handig. Zij ziet uit naar de automatische koppeling van VOCA met OLI, waardoor er minder klantgegevens hoe ven te worden ingevoerd. Een gebruikersgroep van banken zorgt ervoor dat RNAB structureel inzicht krijgt in de lokale ervaringen en wensen met betrekking tot VOCA. Volgende maand is er een afsluitende evaluatie met de gebruikersgroep. Bij een positief resultaat start daarna de gefaseerde invoe ring van het gewijzigde ad vies- en verkoopproces met de toepassing VOCA. Rabokrant Extra Marja Swarts en Ton van de Laar bespreken de mogelijkheden van VOCA 4

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 4