ICT-Managersprijs voor Thijs Thurlings van Rabofacet Rabobank Zuidwesthoek 1 maart van start Rabovisie: 'Geef geen uurwerk aan een Chinees' Jury roemt met name de aanpak met menselijk kapitaal Inschrijven voor Wageningse Kennisdagen Op 1 maart aanstaande is de fusie een feit: Rabobank Hoogerheide en Rabobank Ossendrecht gaan samen verder onder de naam Rabobank Zuidwesthoek. Krachtenbundeling geldt als belangrijkste drijfveer. Op die manier kan de service worden gewaarborgd. Op het gebied van fi nanciële dienstverlening veranderen de zaken in hoog tempo. De directeu ren Van der Wijst en Jansen: "De consument is veeleisend, vandaag de dag. En dat is alleen maar goed. De klant wil snel heid en gemak, vooral bij dagelijkse bankzaken. En bij zaken als beleggingen, hypotheken, spaarvormen, verzekeringen, financiële toekomstplanning of bij voorbeeld reizen, verwacht de klant juist deskundig heid, tijd en aandacht. Uiteraard zetten we alle zeilen bij om aan die wen sen tegemoet te komen. Dat lukt ons tot nu toe aardig. Maar om nu en in de toekomst waar te kun nen blijven maken wat we beloven, is een bundeling van krachten noodzake lijk. De fusie biedt ons de omvang en het financiële vermogen dat nodig is om de bank verder te moder niseren." De nieuwe bank is goed voor een balanstotaal van ƒ700 miljoen en telt 125 medewerkers. Dit jaar worden nog zo'n 20 fusies verwacht. In Nederland kan het nog gebeuren dat een politicus op de tv de kruimels met de rug van zijn hand zijn mond veegt. In veel andere landen wordt zoiets als schokkend ervaren. "Toch hoeft de Nederlandse stijl geen belemme ringen op te leveren bij het zakendoen", aldus de nieuwste editie van Rabovisie. Vier Rabobank-directeu- ren vertellen over hun erva ringen in het buitenland. Dat die soms bijzonder grappig zijn, bewijst het ver haal van Willem Cramer, directeur bij Rabobank Nederland Grootbedrijf: "Een cv van een sollicitant in Amerika is een puur mar- ketingstuk. Als wij zo'n cv lezen denken we al snel: waarom is die man nog geen president? Een Nederlandse cv wordt door de Ameri kanen al in de voorselectie terzijde gelegd. Hoe durft hij naar deze functie te sollicite ren?" Het blad geeft enkele praktische tips voor succes vol zakendoen: "Geef een Franse vrouw geen parfum en geef een Chinees geen uurwerk." In Rabovisie staat verder een interview met Hoofd directievoorzitter Hans Smits. Hij gaat daarin onder meer in op de noodzaak tot kos tenbeheersing, het verder invullen van de coöperatie en de uitbouw van de Euro pese alliantie. Andere onderwerpen die aan bod komen zijn: het Lake Turkana project van de SSR, het paardentheater Zingaro, het Rabobank Wielerplan en de Faillissementswet. Wie goed met menselijk kapitaal weet om te gaan, valt op. Dat weet ook Thijs Thurlings van Rabofacet TPS. Afgelopen week werd hij uitgeroepen tot ICT-manager van het jaar 1999. De prijs is een initiatief van het Nive, de Nederlandse vereniging van management en het NGI, het Nederlandse genootschap voor Informatici. Volgens de jury krijgt Thurlings de prijs omdat hij zijn mensen continu stimu leert in het nemen van nieu we initiatieven. Zelf ziet Thurlings zich ook als een manager die de medewerker centraal stelt. "Ik vind het belangrijk dat mensen zich ontwikkelen. Dat ze zelf verantwoording durven ne men en actief omgaan met hun loopbaan. Natuurlijk zijn en 'muren' tussen afde lingen. Maar het is de taak van de manager om actief zijn personeel te stimuleren om deze muren te slechten." Ook vindt Thurlings het belangrijk dat zijn medewer kers van elkaar leren. "Van daar dat ik werk met een gemixte groep van ouderen en jongeren. De jongeren weten alles van de nieuwe programma's. Maar ze heb ben de ouderen nodig van wege hun ervaring op orga nisatorisch gebied." Thijs Thurlings, sinds 1985 in dienst van de Rabobank, is afdelingsdirec teur bij Rabofacet TPS. Daar geeft hij leiding aan vijfentwintig ICT professio nals, variërend in de leeftijd van 23 tot 57 jaar. De belangrijkste taak van deze eenheid is het soepel laten verlopen van alle datacom municatie binnen het RNAB. Bedrijven Voor de tweede keer is de Rabobank Groep hoofd sponsor van de Wageningse Kennisdagen. Daarom kun nen medewerkers van lokale banken en hun (agrarische) relaties op vrijdag 14 april voor ƒ145,- (in plaats van ƒ195,-) het congres van die dagen bijwonen. Thema's op de congresdag zijn kwaliteit en veiligheid van voeding, biotechnologie, de kunst van het kennis maken en landgebruik en waterbeheer. Bij de behan deling van dit laatste thema wordt de Rabostudie 'Water op het Agrarisch bedrijf' onder de aandacht gebracht. Volgens Agrarische Zaken is het congres breed en toe gankelijk voor bijvoorbeeld mensen die in hun advies praktijk te maken hebben met klanten die werkzaam zijn in de land- of tuinbouw, voeding, waterbeheer, ruim telijke planvorming en -inrichting of kennismanage ment. Op het RaboWeb, Bedrij ven, Informatie, Marktbewer king, Agrarisch, Beurzen en Seminars staan een bestel formulier, extra informatie en een voorbeeld van een brief voor klanten. Projectbureau Wageningse Kennisdagen 2000 C (0317) 46 52 60 Bedrijfsvoering Op het RaboWeb Nieuwe versie van C0F (Onderhoudsrelease)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 2000 | | pagina 2